انتقال پناهجویان از جزایر یونانی دریای اژه به سمت مرز مقدونیه

انتقال پناهجویان از جزایر یونانی دریای اژه به سمت مرز مقدونیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی کشتی «ونیزلوس» روز جمعه برای دومین بار در بندر پیره شهر آتن پهلو گرفت و حدود دو هزارپناهجو را از جزیره «لزبوس» به این بندر یونانی منتقل

آگهی

گزارش تفصیلی

کشتی «ونیزلوس» روز جمعه برای دومین بار در بندر پیره شهر آتن پهلو گرفت و حدود دو هزارپناهجو را از جزیره «لزبوس» به این بندر یونانی منتقل کرد. اغلب مسافران این کشتی را پناهجویان سوری به اضافه تعدادی مهاجر افغانی تشکیل می دادند. زنی که مادر چهار فرزند است به خبرنگار یورونیوز گفت پس از کشته شدن همسرش بر اثر انفجار بمب مجبور به ترک سوریه شده است.

در لزبوس امکانات و خدمات کافی برای میزبانی و پذیرش این حجم از مهاجر وجود ندارد و مقامات یونانی تصمیم گرفته اند بسیاری از آنها را از طریق سالونیک به شمال یونان منتقل کنند.

محمد یکی از مهاجرین سوری می گوید: «ساکنان جزیره لزبوس به ما کمک کردند اما دولت نه. خبری از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان ها نبود. آنها فقط نظاره گر بودند و کاری انجام نمی دادند. البته گاهی هم عکس می گرفتند.»

هزینه سفر از سوریه تا بندر پیره در یونان برای هر فرد مهاجر بالغ بر دو هزار یورو تخمین زده می شود. این مبلغ بالا به دلیل هزینه مضاعفی است که آنها باید برای انتقال از ترکیه به جزایر یونانی دریای اژه بپردازند. «سپاه رستگاری»، سازمان خیریه بین المللی که ساختاری نظامی دارد در آتن به یاری پناهجویان آمده است.

یک عضو رسمی این سازمان می گوید: «افراد بسیار مضطرب و درمانده به اینجا می رسند و اولین چیزی که می خواهند بدانند این است که به کجا فرستاده می شوند. آنها تنها یک تکه کاغذ دریافت می کنند و مدام در حال انتقال از این مکان به مکان دیگر هستند.»

پناهجویان پس از پیاده شدن از کشتی با اتوبوس هایی به ایستگاه راه آهن پیره و از آنجا به ایستگاه مرکزی راه آهن شهر آتن انتقال داده می شوند. مرحله بعد، سفر با قطار به سمت سالونیک دومین شهر بزرگ یونان است. پناهجویان سپس از این شهر به «ایدومنی» منطقه ای واقع در مرز مقدونیه فرستاده می شوند.

احمد مهاجر افغان می گوید از بین گزینه های پیوستن به طالبان، عضویت در ارتش، ادامه شغل کشاورزی پدرش و فرار از کشور، آخری را انتخاب کرد است: «شرایط در کشورم برای درس خواندن مهیا نبود. حالا قصد دارم به اروپا و کشور سوئد بروم تا ضمن تحصیل به مدارج بالاتر برسم و بتوانم برای خودم و خانواده ام فرد موثری باشم.»

آنها به هر ترتیب شب را طی می کنند و صبحگاه، سوار بر نخستین قطاری که راهی شمال یونان است به سفر اودیسه وار خود برای رسیدن به سرزمین امید ادامه می دهند.

در گزارش پانوس کیتسکوپولوس خبرنگار یورونیوز از یونان آمده است: « بلیط قطارهایی که از آتن به سمت شمال می رود به یک چشم به هم زدن تمام می شود. هر روز صدها مهاجر و پناهجو خود را به سالونیک می رسانند تا بتوانند از آنجا راهی ایدومنی واقع در مرز یونان با مقدونیه شوند. آنها پس از این سفر دور و دراز از فرط خستگی بر روی آسفالت سکوهای قطار دراز می کشند و به خواب می روند. اما بی شک این خستگی ذره ای از امید آنها برای رسیدن به زندگی بهتر کم نمی کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

همراهی خبرنگار یورونیوز با پناهجویان در مرز مقدونیه و صربستان

سازمان ملل: هشتاد درصد از پناهجویان مرز مقدونیه و صربستان از سوریه می آیند

بحران مهاجرت و استیصال اروپا