تجمع خونین معترضان خشمگین در مقابل پارلمان اوکراین

تجمع خونین معترضان خشمگین در مقابل پارلمان اوکراین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

انفجار در تجمع معترضان به اصلاحات قانون اساسی در شهر کی یف به مرگ یک پلیس و مجروح شدن دست کم ۱۰۰ نفر انجامید. این انفجار در پی پرتاب نارنجک از سوی

آگهی

انفجار در تجمع معترضان به اصلاحات قانون اساسی در شهر کی یف به مرگ یک پلیس و مجروح شدن دست کم ۱۰۰ نفر انجامید. این انفجار در پی پرتاب نارنجک از سوی یکی از معترضان به سوی صفوف نیروهای گارد ملی و پلیس رخ داد.

تجمع مذکور توسط ملی گرایان اوکراین در مقابل پارلمان این کشور و به هنگام بررسی طرح اصلاحات قانون اساسی برگزار شده بود.

این طرح به ایالت های شرقی اوکراین امکان خودمختاری بیشتر را می دهد. احزاب ملی گرای اوکراین می گویند این طرح در جهت منافع روسیه است و تمامیت ارضی اوکراین را زیر سوال می برد. دولت اوکراین می گوید این امر در ادامۀ تلاش برای صلح در شرق این کشور است.

پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین در سخنانی به هنگام رای گیری برای این طرح گفت: «امروز اوکراین به شهرت خود به عنوان یک شریک قابل اعتماد افزوده و خود را به عنوان کشوری معرفی کرده است که برعکس روسیه، به توافق مینسک احترام می گذارد. اگر مسکو به وظایف خود عمل نکند، تحریم ها علیه اشخاصی که در الحاق کریمه و بحران در منطقۀ دونباس نقش داشتند، از پاییز امسال تشدید خواهد شد.»

تصویب این طرح یکی از خواسته های کشورهای اروپایی برای برون رفت اوکراین از این بحران و حل مخاصمۀ شرق این کشور بود. مخالفان این طرح می گویند این اصلاحات، به کنترل مناطق صنعتی شرق اوکراین توسط جدایی طلبان طرفدار روسیه مشروعیت می بخشد.

رئیس جمهوری اوکراین همچنین تظاهرات کنندگان را ضد اوکراینی دانسته و قول مجازات عاملان این انفجار را داده است.

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود از این تجمع، از دستگیری دست کم ۳۰ نفر از تظاهرات کنندگان مسلح به نارنجک خبر داده است. بیشتر تجمع کنندگان در مقابل پارلمان از هواداران احزاب ملی گرای «اسووبودا» و حزب راستگرای «پراوی سکتور» هستند.

این بزرگترین خشونت ها در کی یف از زمان سقوط دولت یانووکویچ در دسامبر ۲۰۱۳ بود که منجر به سقوط وی و روی کار آمدن پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری منتخب این کشور شد.

در پی تغییر دولت، جدایی طلبان در کریمه اقدام به الحاق این شبه جزیره به روسیه کردند و در ایالت دونبال نیز، جدایی طلبان عمدتا روس تبار، خواهان استقلال این مناطق شدند. همین امر بحرانی را از قریب به ۱۶ ماه پیش در این منطقه به وجود آورده که تاکنون نزدیک به ۷۰۰۰ قربانی برجای گذاشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

گروهی از نیروهای روس هوادار اوکراین به مناطق مرزی در روسیه حمله کردند

ماکرون خطاب به متحدان اوکراین: بزدلی را کنار بگذارید؛ باید با درک شرایط شجاعت داشته باشیم

توقف پیشروی روس‌ها در محدوده آودیئیفکا؛ اوکراین: کشتی ۶۵ میلیون دلاری روسیه را هدف گرفتیم