آیا بحران سقوط شدید قیمت نفت ادامه خواهد داشت؟

آیا بحران سقوط شدید قیمت نفت ادامه خواهد داشت؟
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نوسان و کاهش شدید قیمت نفت در بازار نگرانی کشورهای صادر کننده طلای سیاه را بدنبال داشته و اقتصاد این کشورها را مورد تهدید قرار داده است. قیمت هر بشکه

آگهی

نوسان و کاهش شدید قیمت نفت در بازار نگرانی کشورهای صادر کننده طلای سیاه را بدنبال داشته و اقتصاد این کشورها را مورد تهدید قرار داده است.

قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال روز پنجشنبه به رقم ۵۰ دلار و ۷۴ سنت رسید. هر بشکه نفت خام سبک آمریکا، «وست تگزاس اینترمدیت» نیز ۴۷ دلار و ۶۵ سنت داد و ستد شد.

قیمت نفت برنت از سال ۲۰۱۲ میلادی روندی نزولی به خود گرفته و از ۱۱۸ دلار بطور متوسط به ۴۲ دلار در ازای هر بشکه در بیست و چهارم اوت سال جاری تنزل پیدا کرده است.

برای بررسی تحولات قیمت نفت یورونیوز با نورالدین الحموری، کارشناس اقتصادی از ابوظبی گفتگو کرده است.

یورونیوز: نوسان قیمت نفت ادامه دارد، آیا در آینده این قیمت به ثباتی نسبی می رسد و یا اینکه همانطوریکه برخی پیش بینی می کنند به زیر رقم ۳۰ دلار سقوط خواهد کرد؟

نورالدین الحموری: «اگر وضعیت را بررسی کنیم می بینیم که تا این لحظه تغییری در مبنای مسئله ایجاد نشده است. می دانیم که حداقل تا ۱۰ سال آینده برای نفت جانشینی نخواهیم داشت. تقاضای جهانی برای نفت بالاست و کاهش این تقاضا پیش بینی نمی شود. کاهش پی در پی اخیر میزان تقاضا متوقف خواهد شد و قیمت نفت بار دیگر افزایش خواهد یافت. افزایش نسبی قیمت در این هفته از احتمال ثبات نسبی در قیمت خبر می دهد.»

یورونیوز: کاهش قیمت نفت به چه حدی خواهد رسید؟

نورالدین الحموری: «به قیمت حال حاضر آن. انتظار نمی رود سقوط قیمت نفت بیشتر از میزانی باشد که این روزها شاهد آن هستیم.»

یورونیوز: به چه دلیل سازمان اوپک به جز ابراز تاسف در این زمینه دخالتی نمی کند؟

نورالدین الحموری: «کاهش قیمت نفت به مرحله سقوط بسیار شدید نرسیده است. برخلاف نظر برخی ها که از یک بحران بزرگ سخن می گویند. اوپک توافق خود را اعلام کرده و این روزها صحبتهایی از دخالت احتمالی این سازمان و حتی برگزاری یک نشست فوق العاده به گوش می رسد اما ممکن است با توجه به افزایش اخیر قیمت نفت احتیاجی به این نشست فوق العاده که احتمال برپایی آن در ماه دسامبر است، نباشد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد

کوبایی‌ها و نوستالژی جیره‌بندی دوره جنگ سرد؛ حقوقی که به ۲۰ دلار در ماه رسیده و شکمی که گرسنه مانده