«ایستادن مقابل شورای نگهبان حاشیه‌سازی بی‌حاصل است»

«ایستادن مقابل شورای نگهبان حاشیه‌سازی بی‌حاصل است»
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

در ادامه‌ی واکنش‌ها به سخنان حسن روحانی درباره‌ی شورای نگهبان، احمد خاتمی، امام جمعه موقت تهران هم ایستادن مقابل شورای نگهبان را «حاشیه‌سازی» بی‌حاصل خواند.

خاتمی در نماز جمعه تهران با بیان اینکه «نظارت استصوابی شورای نگهبان قانونی است و مجریان قانون باید به آن احترام بگذارند» گفت: «ایستادن و مقابله با این قانون (نظارت استصوابی شورای نگهبان) حاشیه‌سازی بی حاصل است.»

امام جمعه تهران با بیان اینکه دو نوع نظارت استصوابی و استطلاعی وجود دارد» گفت: «نظارت استطلاعی یعنی اینکه شورای نگهبان فقط نظاره‌گر باشد و به هیات‌های اجرایی گزارش دهد و آن‌ها اگر دلشان بخواهند اجرا کنند» اما کار شورای نگهبان نظارت استصوابی است.

خاتمی ادامه داد: شورای نگهبان در نظارت استصوابی در تمام مراحل یعنی هم نظارت و هم رد و یا صلاحیت کاندیدا باید دخالت کند.

وی افزود: طبق اصل ۹۱، تفسیر قانون اساسی به عهده شورای نگهبان است که با تصویب سه چهارم صورت می‌گیرد پس قانون این اجازه را داده که هر جا در مورد قانون اساسی اختلاف نظری به وجود آمد تفسیر آن با شورای نگهبان باشد.

در هفته‌های اخیر سخنان حسن روحانی درباره‌ی شورای نگهبان واکنش برخی مقامات ارشد ایران را به همراه داشته است.

حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز ۲۸ مرداد ضمن اعتراض تلویحی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات، این تذکر را مطرح کرده بود که شورای نگهبان «ناظر است، نه مجری» و هیئت اجرایی «باید بگوید فردی برای شرکت در انتخابات صالح است یا خیر».

این سخنان واکنش شدید تعدادی از منصوبان رهبر جمهوری اسلامی از جمله رئیس قوه قضائیه، فرماندهان سپاه پاسداران و مجلس خبرگان را به دنبال داشت و آنان آقای روحانی را به «تضعیف» شورای نگهبان متهم کردند.

رئیس‌جمهور ایران پس از این واکنش‌ها، در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران تأکید کرد که به وظایف خود به عنوان «مسئول اجرای قانون اساسی» عمل خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها