دولت ترکیه اجازه ورود نمایندگان کرد را به جیزره نمی دهد

دولت ترکیه اجازه ورود نمایندگان کرد را به جیزره نمی دهد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

آخرین تحولات از شهر کردنشین جیزره واقع در شرق ترکیه از تلاش صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلقها و نمایندگان احزاب کرد در پارلمان این کشور

آگهی

آخرین تحولات از شهر کردنشین جیزره واقع در شرق ترکیه از تلاش صلاح الدین دمیرتاش، رهبر حزب دموکراتیک خلقها و نمایندگان احزاب کرد در پارلمان این کشور برای وارد شدن به این شهر حکایت دارد.

دولت ترکیه اعلام کرده که اجازه ورود آنها را به این شهر که از یک هفته پیش تحت حکومت نظامی است، نمی دهد.

آخرین گزارشها از جیزره حاکی است تاکنون حداقل سی نفر بر اثر درگیری میان نیروهای دولتی و شورشیان کرد، کشته شده اند.

آمار کشته های غیرنظامی اعلام شده توسط دولت ترکیه و حزب دموکراتیک خلقها متناقض است.

این حزب تعداد تلفات غیرنظامی را بیست و یک نفر اعلام کرده اما دولت ترکیه معتقد است اکثر کشته شدگان از پیکار جویان “پ کا کا” هستند.

تصاویر ارسالی، شورشیان “پ کا کا” را در حالی که تی شرت با عکسهای عبدالله اوجالان، بنیانگدار حزب کارگران کردستان، را به تن دارند، نشان می دهد.

گزارش دیگر نیز از هاتای و برخی دیگر از استانهای ترکیه حاکی است که هزاران نفر علیه تروریسم تظاهرات کرده اند.

رویدادهای اخیر نشان می دهد فرایند صلح میان دولت ترکیه و «پ.کا.کا» که از دو سال پیش آغاز شد اینک با چالش مواجه شده است. خشونت ها با توافقنامه آتش بس میان طرفین رو به توقف بود اما ناگهان همه چیز تغییر کرد و مناقشات دوباره از سر گرفت شد. برای بررسی حوادث اخیر با آتیلا ساندیکلی رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک بیلگسام گفتگو کرده ایم.

یورونیوز: «بالاگرفتن خشونت ها پس از انتخابات پارلمانی هفتم ژوئن نشان می دهد که فرایند صلح به حال تعلیق درآمده است. در این مدت کوتاه چه چیزی تغییر کرده است؟»

آتیلا ساندیکلی: «در طول فرایند صلح، دولت پیشرفت های زیادی را در زمینه دموکراسی و مسائل اجتماعی – فرهنگی داشت. به موجب تفاهم دوجانبه، سازمان تروریستی پ.کا.کا می بایست از ابتدای فرایند صلح نیروهای مسلح خود را از کوهستان ها به سمت خارج ترکیه عقب می کشید. اما اینکار را انجام نداد. تروریست ها در حالی که مسلح بودند همچنان در ترکیه ماندند. از سوی دیگر، این نیروی نظامی، واحد شهری خود موسوم به کا.ج.کا (کنفدراسیون جوامع کردستان) را تقویت کرد و باعث ورود سلاح و مواد انفجاری از خارج به ترکیه شد.»

یورونیوز: «برای نخستین بار در تاریخ، یک حزب هوادار کردها وارد پارلمان شد و به اندازه ناسیونالیست های ترک کرسی به دست آورد. چرا در این شرایط پ.کا.کا دوباره اقدامات تروریستی خود را از سر گرفت؟»

آتیلا ساندیکلی: «ترکیه بر اساس قواعد دولت های محلی در اروپا در پی تقویت تشکیلات محلی به عنوان یک راه حل بود. اما وقتی به اهداف پ.کا.کا برای تشکیل کا.ج.کا نگاه کنید، متوجه می شوید که آنها ساختاری را با نیروهای امنیتی خود و برای به قدرت رساندن یک دولت خودمختار در نظر داشته اند. آنها به این بسنده نکرده و حتی خواستار ایجاد یک تشکیلات فدرال با مشارکت کردهای دیگر مناطق هستند. پ.کا.کا برای تصاحب یک منطقه خودمختار شروع به تهدید مردم از طریق مناقشات مختلف کرده و اینک در حال تشدید این مناقشات است.

یورونیوز: «ترکیه همزمان با پ.کا.کا و داعش در حال جنگ است. این منطقه مدت ها است که بی ثبات شده است. شما تنش میان ارتش ترکیه و پ.کا.کا را در این برهه حساس چطور ارزیابی می کنید؟

آتیلا ساندیکلی: «تنها دولت ترکیه با داعش درگیر نیست. حزب اتحاد دمکراتیک (شاخه پ.کا.کا در سوریه) نیز با این سازمان تروریستی در حال جنگ است. از سوی دیگر قدرت گرفتن داعش در سوریه و عراق نوعی مشروعیت بین المللی به پ.کا.کا داده است. علاوه بر این، در شمال سوریه نیروهای حزب اتحاد دمکراتیک شرایط مناسبی برای تشکیل یک کشور خودمختار بدست آورده اند. حال تنها ترکیه مانده که هدف کا.ج.کا قرار گیرد. برای همین است که آنها اخیرا حملات خود را افزایش داده اند.»

یورونیوز: «پیش از این اِرا (ارتش جمهوری خواه ایرلند) و اِتا (گروه مسلح ناسیونالیست های باسک در اسپانیا) سلاح های خود زمین گذاشتند. فکر نمی کنید که بحران کنونی در ترکیه را بتوان از راه دیپلماتیک حل کرد؟

آتیلا ساندیکلی: «از سال ۲۰۱۳ فکر می کردیم می توان این مشکل را در چارچوب یک فرایند صلح حل کرد. با اینحال درست در زمانی که باید از این فرایند مراقبت می کردیم، پ.کا.کا با فرستادن نیروهای مسلح خود به مرکز شهرها خود را برای شروع دوباره جنگ مهیا کرد.

تشکیلات نظامی آنها به تدریج در شهرها شکل گرفت و تقویت شد. در حالی که پ.کا.کا راه را بر دیگران می بست و آدم ربایی می کرد، هیچ عملیات نظامی از سوی دولت ترکیه انجام نشد. تنها دلیل این مسئله این بود که فرایند صلح به خطر نیفتد. اما امروز به وضوح می فهمیم که پ.کا.کا از این شرایط سوء استفاده کرده تا مناقشات تازه ای را به راه اندازد.»

یورونیوز: «این اقدامات خشونت آمیز و تنش ها تا کجا ادامه خواهد یافت؟»

آگهی

آتیلا ساندیکلی: «با عملیات انجام شده به خصوص تشدید تدابیر امنیتی و اعزام نیروهای کمکی به منطقه شاهد افزایش شمار تلفات در میان نیروهای پ.کا.کا هستیم. آنها از نظر تدارکاتی ضعیف شده اند و تشکیلاتشان در شهرها در حال فروپاشی است. با این وضعیت به زودی شاهد خواهیم بود که قدرت عمل را به کلی از دست بدهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

سیل در آنتالیای ترکیه دستکم یک قربانی گرفت

آتش‌سوزی‌های یونان؛ تلاش آتش‌نشانان برای نجات صومعه‌ای در نزدیکی آتن