فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، برندۀ جایزۀ منتقدان جشنوارۀ ونیز شد

فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، برندۀ جایزۀ منتقدان جشنوارۀ ونیز شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند که به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در بخش افق های هفتاد و دومین جشنوارۀ فیلم ونیز شرکت داشت، توانست دو جایزۀ مهم بخش جنبی این جشنواره یعنی جایزه فیپرشی (انجمن منتقدان بین‌المللی فیلم) برای بهترین فیلم بخش افق‌ها و نیز جایزه اینترفیلم، تبلیغ گفت‌وگوی بین ادیان را از آنِ خود کند. جاناتان دمی، سینماگر معروف آمریکایی، ریاست هیئت داوران بخش افق های جشنواره فیلم ونیز را به عهده داشت.

فیلم «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت»، اولین ساخته وحید جلیلوند است که برای اولین بار در سی وسومین جشنواره فیلم فجر به روی پرده رفت و مورد استقبال منتقدان و تماشاگران عادی قرار گرفت و در بخش «نگاه نو»، جایزۀ بهترین فیلم و کارگردانی را دریافت کرد. این فیلم که در آن نیکی کریمی، امیر آقایی، شاهرخ فروتنیان و آفرین عبیسی بازی می کنند، ماجرای یک آگهی غیر متعارف است که در بخش نیازمندی‌های روزنامه همشهری چاپ می شود و جمعیت کثیری را در روز مشخصی به خیابان می‌کشد اما دخالت پلیس، غائله را به ظاهر پایان می‌دهد.

فیلم ونزوئلایی «از دوردست»(From Afar) ساخته لورنزو ویگاس، نیز شیر طلایی هفتاد و دومین جشنواره فیلم ونیز را دریافت کرد. فیلمی که نخستین فیلم کارگردان آن بود و رقبایی مثل فیلم های الکساندر ساکوروف، مارکو بلوکیو، چارلی کافمن، اتوم اگویان، تام هوپر و لوری اندرسن داشت. این فیلم، اولین فیلم ونزوئلایی است که در تاریخ برگزاری جشنواره ونیز در بخش مسابقه بین‌المللی حضور داشته است.

فیلم «از دوردست» که بر اساس فیلمنامه ای از گیرمو آریاگا، فیلمنامه نویس مشهور مکزیکی(21 گرم، بابل و عشق سگی) ساخته شده، به رابطۀ بین آرماندو، یک دندانپزشک همجنس گرا و جوانی بزهکار و شرور به نام الدر(لوییس سیلوا) می پردازد. آرماندو (با بازی آلفردو کاسترو، بازیگر سرشناس شیلیایی) در خیابان های کاراکاس پرسه می زند و از مردهای جوان می خواهد که در ازای پول برایش برهنه شوند تا اینکه با الدر آشنا می شود و رابطۀ عجیبی بین آنها شکل می گیرد که سرانجام تلخ و تیره ای دارد.
با اینکه این فیلم بسیاری از منتقدان سینمایی حاضر در جشنواره را تحت تاثیر قرار داد، اما برخی از آنها فیلم را از نظر سبک و حال و هوا، شبیه فیلم های پابلو لارین، کارگردان شیلیایی ارزیابی کردند، ضمن آنکه فیلمبردار این فیلم یعنی سرجیو آرمسترانگ، فیلمبردار پابلو لارین هم هست.

بسیاری از منتقدان گمان می کردند که شیر طلای امسال ونیز به فیلم «آنومالیسا» ساختۀ مشترک چارلی کافمن و دوک جانسن می رسد، اما این فیلم جایزۀ بزرگ هیئت داوران را دریافت کرد. فیلمی که جاناتان رامنی منتقد فیلم گاردین آن را مبتکرانه ترین و از نظر هنری، گیراترین فیلم فستیوال ونیز ارزیابی کرد.

جایزۀ شیر نقره ای بهترین کارگردانی هم به پابلو تراپرو، کارگردان آرژانتینی به خاطر فیلم «قبیله» رسید. این فیلم، داستان هیجان انگیز و پرتنش خانواده ای بدنام به اسم پوچو در آرژانتین است که برای باج گیری، همسایه‌های پولدار خود را به گروگان می گیرند.

جایزه بهترین فیلمنامه نیز به فیلم فرانسوی «راسو» ساختۀ کریستین ونسان تعلق گرفت. فابریس لوکینی بازیگر این فیلم نیز جایزه بهترین بازیگر مرد را دریافت کرد. والریا گولینو بازیگر فیلم «به خاطر تو» به کارگردانی جوزپه‌ ام. گائودینو از ایتالیا نیز برندۀ بهترین بازیگر زن شد در حالی که رقبایی مثل ژولیت بینوش و تیلدا سوئینتن داشت.

جایزۀ مارچلو ماسترویانی برای بهترین بازیگر مرد یا زن جوان جشنواره، نصیب ابراهیم عطاء برای فیلم «جانوران بدون کشور» به کارگردانی کری فوکوناگا از آمریکا دربارۀ جنگ های داخلی آفریقا شد.

جایزه فیپرشی بهترین فیلم بخش مسابقه نیز به فیلم «خونِ خونِ من» ساختۀ مارکو بلوکیو، کارگردان نامدار ایتالیایی تعلق گرفت.

در بخش افق ها نیز جایزۀ بهترین فیلم به “Free in Deed” به کارگردانی جیک ماهافی (آمریکا و نیوزیلند) رسید. در این بخش همچنین فیلم «کودکی یک رئیس» ساخته بردی کوربت، کارگردان جوان آمریکایی که همه او را به عنوان بازیگر در فیلم های میشل هاناکه، الیویه آسایاس و لارس فون تریه به یاد دارند، برنده دو جایزۀ شیر طلایی آینده و جایزۀ ویژۀ بخش افق ها شد. این فیلم که بر مبنای داستان « کودکی یک رئیس» نوشته ژان پل سارتر ساخته شده، تنها فیلم ۳۵ میلی متری بود که در فستیوال ونیز به نمایش درآمد. کوربت بعد از دریافت جایزه در پیامی خطاب به دخترش گفت: صبور باش، رادیکال باش، آزاد باش.

در بخش فیلم های کلاسیک جشنوارۀ ونیز، جایزه بهترین فیلم مرمت‌شده به فیلم «سالو، یا ۱۲۰ روز سودوم» ساختۀ پی‌یر پائولو پازولینی تعلق گرفت. فیلم مستند « ۱۰۰۰چشم دکتر مدن» به کارگردانی ایو مونتمایور از فرانسه، جایزه بهترین فیلم مستند دربارۀ سینما را دریافت کرد.

امسال چهره هایی چون نوری بیلگه جیلان، آلفونسو کوارون، پاول پاولیکوفسکی، لین رمزی و هو هوشیائو شن، کارگردان برجسته سینمای تایوان، فیلم های بخش مسابقۀ اصلی ونیز را داوری کردند.

سینمای ایران در سال های اخیر، حضور نسبتاً پررنگی در جشنواره فیلم ونیز داشته است. فیلم «خانۀ پدری» ساختۀ کیانوش عیاری در سال ۲۰۱۲ در بخش افق‌های این جشنواره به نمایش درآمد. در سال ۲۰۱۳ نیز فیلم «ماهی و گربه» ساختۀ شهرام مکری در همین بخش پذیرفته شد و جایزۀ ویژۀ هیئت داوران برای خلاقیت را دریافت کرد. همچنین فیلم «قصه‌ها» ساختۀ رخشان بنی‌اعتماد نیز در سال ۲۰۱۴، در بخش مسابقه و فیلم «ملبورن» ساختۀ نیما جاویدی در بخش هفته منتقدانِ جشنوارۀ فیلم ونیز نمایش داده شدند و فیلم «قصه‌ها» جایزۀ بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص داد.

آگهی

هفتاد و دومین جشنوارۀ فیلم ونیز از ۱۱ تا ۲۱ شهریور ماه در شهر ونیز ایتالیا برگزار شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

حمله هوایی شبانه به شرق سوریه؛ بهروز واحدی از اعضای سپاه پاسداران ایران کشته شد