زندگی در موناکو؛ تجربه ای فراموش ناشدنی از هنر آشپزی

زندگی در موناکو؛ تجربه ای فراموش ناشدنی از هنر آشپزی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

خوردن غذای سالم تهیه شده از محصولات کشاورزی که در تولید و فرآوری آن از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد، بخشی از سفرنامه ما در سری جدید برنامه های

آگهی

خوردن غذای سالم تهیه شده از محصولات کشاورزی که در تولید و فرآوری آن از مواد شیمیایی استفاده نشده باشد، بخشی از سفرنامه ما در سری جدید برنامه های «زندگی در موناکو» است.

اولین برنامه، به تجربه هایی ناب و بی بدیل از رستوران ستاره داری اختصاص دارد که غذاهای ارگانیک سرو می کند. در این رستوران تمام مواد غذایی از باغ بزرگی که کنار خود رستوران قرار دارد، تهیه می شود. در تولید این محصولات کشاورزی از هیچ ماده شیمیایی استفاده نمی شود

پائولو ساری، سر آشپز این رستوران، سه سال پیش از ونیز به شاهزاده نشین موناکو آمده است. رستوران او سال گذشته اولین نشان میشلن، ستاره ارزیابی رستورانها در فرانسه را دریافت کرد.

آنچه دستپخت او را عالی می کند، تازه بودن مواد به کاررفته در غذاهاست. وی درباره راز موفقیت رستورانش می گوید: «من منوی رستوران را تهیه نکرده ام. این منو کار طبیعت است.» ساری می افزاید: «محصولات ساعت ۶ صبح در باغ آشپزخانه است و ساعت ۹ صبح در خود آشپزخانه، و ظهر روی میز مشتری.»

پائولو برای تبدیل این رستوران به رستورانی ارگانیک راه سختی را پیموده است. وی کارش را با استفاده از محصولات تولید کننده هایی که در دویست کیلومتری اینجا هستند، آغاز کرده است. او در اینباره می گوید: «هزینه ها در آخر، خیلی کمتر می شود. چون با واسطه سر و کار ندارم. تولید کننده های کوچک خوشحالند که پول بیشتری دستشان را می گیرد و من هم خوشحالم که بهترین محصولات را می خرم. گاهی، پولی که می دهم نصف قیمت محصول در بازار است.»

علاوه بر سبزیجات، پائولو ساری در غذاهایش ماهی و گوشت سفید هم به کار می برد ولی استفاده از گوشت قرمز ممنوع است چون در محل تولید نمی شود.

غذای ویژه پائولو ساری “بیوساما” نام دارد. “ساما” در زبان ژاپنی به معنی احترام است. ساری می گوید: «ساما یعنی احترام، احترام به مشتری، اما بیش از هر چیز به معنی احترام به طبیعت است.»

یکی از غذاهای محبوب در شاهزاده نشین موناکو، صدف مونت کارلو است. محلی هایی که در انتهای سد خاکی موسوم به “فونت وی یی” زندگی می کنند این غذا را دوست دارند.

بریس کشیا زیست شناس است و از چهار سال پیش که به پرورش ماهی مشغول است. وی متوجه شده در کانالهایی که آب حوضچه هایش را تأمین می کنند بچه صدفهایی رشد کرده است و از همان جا فکر پرورش صدف به ذهنش رسید.

برای رشد کامل این صدفها در شاهزاده نشین موناکو و تبدیل آنها به “صدف مونت کارلو” چهارهفته وقت لازم است. کشیا درباره پرورش این صدفها می گوید: «برای رسیدن به بلوغ کامل صدفی را که رشد کرده در استخری می گذاریم، و با آب استخر آن را آزمایش می کنیم. از پلانکتون طبیعی استفاده می کنیم، یعنی پلانکتونی که از عمق ۱۲متری دریا صید شده است. می خواهیم در نهایت تمام مراحل تولید همینجا در موناکو انجام شود.»

در رستوران “لا مونگولفییره”(La Montgolfière)، در شاهزاده نشین موناکو می توان بازگشت به گذشته را تجربه کرد. این رستوران، تنها رستورانی است که هر روز در فهرست غذاهایش ماهی خشک شده، هم سرو می شود. ماهی خشک شده غذایی است که سابقه هزار ساله دارد.

هانری گراسی، سرآشپز “لا مونگولفییره” می گوید که در طبخ این غذا از تمام مواد غذای محلی استفاده می شود. وی می افزاید: «ماهی خشک شده را وایکینگ ها در کشتی هایشان با خود به جنوب آوردند تا با مرکبات معاوضه کنند: نوعی ماهی کاد که در آبهای نروژ صید و در جزیره لوفوتن روی سه پایه خشک می شد.»

در برنامه بعدی زندگی در موناکو به آینده این شاهزاده نشین می پردازیم: در باره گسترش دریا و رشد تداوم پذیر صحبت خواهیم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا به دنبال ورزش‌های زمستانی آدرنالین محور هستید؟ به این استراحتگاه در قفقاز بزرگ سر بزنید

ترمیم خانه‌های قدیمی و بام‌های گالی‌پوش برای تقویت گردشگری در ژاپن

سیروسفر در ژاپن؛ مردمانی که در هماهنگی با طبیعت زندگی می‌کنند