ترکمنستان، «شهر سفید» و آینده ورزش آسیا

ترکمنستان، «شهر سفید» و آینده ورزش آسیا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ترکمنستان برای یک رویداد بزرگ آماده می شود. در سال ۲۰۱۷ «بازیهای آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی» در عشق آباد برگزار می شود. در همین چند روز پیش

آگهی

ترکمنستان برای یک رویداد بزرگ آماده می شود. در سال ۲۰۱۷ «بازیهای آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی» در عشق آباد برگزار می شود. در همین چند روز پیش تصمیمات مهمی در عشق آباد پایتخت این کشور که به «شهر سفید» معروف است،گرفته شده. برنامه «زیر ذره بین» این هفته به این موضوع می پردازد.

عشق آباد، پایتخت ترکمنستان شهری است که تمام بناهای آن سفید است. سی و چهارمین مجمع عمومیِ شورای المپیک آسیا (OCA) با شرکت کمیته های ملی المپیک از ۵۴ کشور اخیراً در این شهر تشکیل شد. اهمیت این رویداد در چیست؟ احمد الفهد الصباح، رئیس این شورا که برای دومین بار انتخاب شده به پرسش چنین پاسخ می دهد: «اگر به لیست مدالها نگاه کنید، (نامِ) آسیایی های بسیاری را در آن می بینید. بیش از ۵۰ تا ۶۰ درصد از کمیته های ملی المپیکِ کشورهای آسیایی، در المپیک لندن مدال گرفته اند و ما می خواهیم این تعداد را در المپیک ریو افزایش بدهیم.»

انتخاب رئیس OCA تنها یکی از تصمیماتِ مهمی بود که در عشق آباد گرفته شد. مجمع عمومی این شورا، برای برگزاری بازیهای سال ۲۰۲۲ به تنها گزینه یعنی شهر دوهزار ساله هانگزو در چین هم رأی داد.

ژان هونگ مینگ، شهردار هانگ ژو در این باره می گوید: « من با رسیدن به هدفمان برای میزبانیِ این بازیها خیلی هیجان زده شدم. پشتیبانی از این پروژه برای شهروندان ما یک چالش عظیم بوده و همچنین یک دلگرمی برای برگزارکنندگان است. میزبانی بازیها برای اقتصاد و فرهنگ ما هم مفید است.»

آسیا پیش از سال ۲۰۲۲هم شاهد رویدادهای بزرگی خواهد بود. بعد سال ۲۰۱۶ دو المپیک دیگر در آسیا برگزار خواهد شد. (بازیهای زمستانی ۲۰۱۸ در پیونگ یانگ، و بازیهای تابستانی ۲۰۲۰ در توکیو) علاوه بر این رویدادهای ورزشیِ مخصوصِ آسیا هم در این قاره برگزار خواهد شد. (بازیهای ساحلی سال ۲۰۱۶ در دانانگ واقع در ویتنام، و بازهای آسیایی بعدی در سال ۲۰۱۸در جاکارتای اندونزی) و خودِ عشق آباد هم در سال ۲۰۱۷ میزبان ۵۰۰۰ هزار ورزشکار از ۶۲ کشور خواهد بود که در ۲۱ رشته ورزشی با هم رقابت خواهند کرد.

بایرام سِپَر مرادُف، مدیر کمیته اجرایی «بازیهای آسیایی داخل سالن و هنرهای رزمی»، می گوید: « این نخستین بار در تاریخ این بازیهاست که ۱۷کشور از اقیانوسیه هم در این رقابتها شرکت می کنند، چیزی که با پشتیبانی دولت، مسئولیت بزرگی را در میزبانی بر دوش ما می گذارد. (در بالاترین سطح ممکن). امیدواریم از عهده این کار به خوبی بربیاییم.»

ترکمنها برای رسیدن به هدفشان از سال ۲۰۱۰ شروع به ساخت یک مجموعه ورزشی شگفت انگیز کرده اند که در ماه مارس سال ۲۰۱۷ تمام خواهد شد. اما هدف این مجموعه ورزشی تنها این بازیها نیست.

مدیر کمیته اجرایی این بازیها می افزاید: «هدفِ فراتر از اینهاست؛ (حتی تا) برگزاری بازیهای آسیایی و شرکت در رقابتهای بین المللی، و هدف از برگزاری بازیهای داخل سالن، افزایش رشد ورزش و انگیزه بخشی به مردم و ورزشکاران است.»

مرحله نخست پروژه، آوریلِ گذشته تمام شده است. بنابراین تسهیلاتی هست که امروز هم می توان براساسِ آنها رقابتهایی با کیفیتِ بالا برگزار کرد. مرحله دوم در پایان امسال تمام خواهد شد، و تاریخ اتمام کل پروژه نیز ماه مارس سال ۲۰۱۷ است.

با دیدن این تسهیلات روشن است که ورزش آسیا به سرعت پیشرفت می کند. البته زمینه های دیگری هم هست که باید در آنها هم گامهایی برداشت. از نظر رئیس OCA به کارگیری جوانان و نیز فناوری های جدید در سازماندهی ورزش آسیا ضروری است. الصباح در انتها می افزاید: «من فکر می کنم، جوانان و فناوری و پایداری بازیهای مان هدف اصلی ما در چهار سال آینده خواهد بود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

وضع محدود‌یت‌های پوششی و آرایشی علیه زنان؛ ترکمنستان راه طالبان و ایران را می‌رود؟

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت