انتخابات زودهنگام یونان قمار سیپراس برای باقی ماندن در قدرت

انتخابات زودهنگام یونان قمار سیپراس برای باقی ماندن در قدرت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان با به خطر افتادن یکپارچگی حزبش دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگامی کرده که نتیجه اش می تواند برای او ریسک

آگهی

گزارش تفصیلی

الکسیس سیپراس نخست وزیر یونان با به خطر افتادن یکپارچگی حزبش دعوت به برگزاری انتخابات زودهنگامی کرده که نتیجه اش می تواند برای او ریسک بزرگی باشد. او دلیل استعفای خود را اینگونه بیان می کند: «شما با رای خود نشان می دهید که آیا توافق بدست آمده شرایط مناسبی را برای خروج از بن بست و نجات اقتصاد فراهم می کند و اینکه این توافق می تواند به پروتکل ها و تدابیر سخت ریاضتی پایان دهد یا خیر؟»

پایان دادن به سیاست های ریاضتی شعار انتخاباتی رهبر حزب سیریزا بود که هفت ماه پیش پیروزی او را در ماه ژانویه رقم زد. این ماموریتی بود برای فردی که می رفت تا بر مسند نخست وزیری یونان تکیه زند. سیپراس پس از انتخاب شدن گفت: «به حکم مردم یونان، دور باطل سیاست های ریاضتی در کشور ما بدون شک پایان خواهد یافت.»

اما واقعیت بسیار بی رحم تر از تصور سیپراس بود. پس از رفت و آمد های متعدد به بروکسل و گفتگوهای بدون نتیجه با طلبکاران، دولت او روز بیست و نهم ژوئن برای جلوگیری از روند رو به گسترش فرار سرمایه، بانک ها را تعطیل کرد. بحرانی که باعث شد یونان نتواند در مهلت تعیین شده بدهی خود به صندوق بین المللی پول را بپردازد و خطر خروج این کشور از منطقه یورو قوت گرفت.

چند روز بعد یونانی ها در یک همه پرسی به برنامه پیشنهادی یوروگروپ که حاوی تدابیر ریاضتی مضاعف بود، رای منفی دادند. یکروز پس از اعلام نتیجه همه پرسی، یانیس واروفاکیس وزیر دارایی و «گربه سیاه» معروف یوروگروپ در مذاکرات با یونان استعفا کرد. این مسئله به نوعی از تغییر رویکرد دولت یونان خبر داد.

توافق روز سیزده ژوئیه یوروگروپ با آتن در واقع تضمینی بود برای ماندن یونان در منطقه پولی یورو و آغاز سومین برنامه نجات اقتصادی به ارزش هشتاد و شش میلیارد یورو که در ازای اصلاحات بسیار سختگیرانه به این کشور اعطا شد.

این توافق در ماه اوت به تصویب پارلمان یونان رسید اما آرایش آراء از اختلاف عمیق در حزب سیریزا خبر داد، به گونه ای که چهل و سه نماینده این حزب یا در رای گیری حاضر نشدند و یا به آن رای منفی دادند.

متعاقب آن بیست و پنج تن از اعضای حزب سیریزا برای تشکیل حزب مستقل وحدت مردمی به رهبری پاناگیوتیس لافازانیس از سیریزا جدا شدند. این حزب به سومین حزب قدرتمند در پارلمان یونان تبدیل شد.

نخست وزیر که عملا اکثریت پارلمانی را از دست داده بود برای باقی ماندن در قدرت چاره ای جز برگزاری انتخابات زودهنگام نداشت. زیرا او می بایست در ماه اکتبر اصلاحاتی بسیار سختگیرانه از جمله افزایش دوباره مالیات ها و کاهش میزان مستمری های بازنشستگی را به اجرا درآورد. باتوجه به این شرایط کسب اعتماد مجدد یونانی ها برای سیپراس بسیار دشوار خواهد بود.

در باره انتخابات روز یکشنبه یونان با استاماتیس یانیسیس خبرنگار یورونیوز در آتن گفتگو کردیم.

یورونیوز: «آخرین خبرها از کمپین های تبلیغاتی چیست و نظرسنجی ها چه می گویند؟»

یانیسیس: «بعد از حدود بیست نظرسنجی که طی دو هفته گذشته در کل کشور انجام شد، احزاب اینک از درصد تخمینی آرائی که روز یکشنبه بدست می آورند، مطلع شده اند. به همین دلیل آنها اکنون بیشتر تلاش می کنند توجه افرادی که هنوز تصمیم مشخصی برای رای خود نگرفته اند را جلب کنند زیرا این افراد می توانند در نتیجه نهایی انتخابات تاثیر گذار باشند. در مجموع در اغلب نظرسنجی ها دو حزب “سیریزا” و “دمکراسی نوین” در صدر هستند و رقابت شانه به شانه و بسیار نزدیکی با هم دارند. این مسئله سبب شده تا تحلیلگران سیاسی در پیش بینی نتیجه نهایی بسیار احتیاط به خرج دهند زیرا هنوز نمی دانند رای های نامشخص به صورتی یکپارچه بین احزاب بزرگ و کوچک توزیع خواهد شد یا بخش عمده ای از آن به سمت یکی از دو رقیب اصلی انتخابات سرازیر می شود. در این صورت حتی ممکن است یکی از دو حزب رقیب حائز اکثریت مطلق آراء شود.»

یورونیوز: «فضای کلی در یونان چگونه است؟ رای دهندگان در انتخابات پیش رو از اینکه به زودی پای صندوق های رای می روند، چه حسی دارند؟»

یانیسیس: «روز یکشنبه سومین بار طی نه ماه گذشته است که یونانی ها به پای صندوق رای می روند. نخستین بار به انتخابات ماه ژانویه باز می گردد که پس از ناکامی پارلمان یونان در انتخاب رئیس جمهور جدید برگزار شد. دومین بار پس از فراخوان دولت سیپراس برای انجام یک همه پرسی، یونانی ها ماه ژوئیه آراء خود را برای تایید و یا رد طرح پیشنهادی وام دهندگان بین المللی در خصوص برنامه نجات اقتصادی به صندوق ها ریختند. مردم یونان روز یکشنبه باردیگر به پای صندوق ها می روند تا در یک انتخابات پارلمانی زودهنگام، دولت یا دولتی ائتلافی را برگزینند. این دولت به موجب توافقی که آقای سیپراس قبل از استعفای خود با طرف های اروپایی داشته، ماموریت خواهد یافت طرح نجات اقتصادی را به اجرا درآورد. به سادگی می توان حدس زد که مردم یونان چقدر خسته هستند. آنها قصد ندارند از شرکت در انتخابات خودداری کنند اما شور و اشتیاقی که پیش از انتخابات ژانویه و یا قبل از همه پرسی داشتند را دیگر نمی توان در آنها دید. زیرا معتقدند برنده انتخابات هر که باشد ناچار است قوانین جدید و سیاست های ریاضت اقتصادی را اجرا کند و این قطعا شرایط زندگی را برای مردم سخت تر می کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند

اولین بار در یک کشور مسیحی ارتدوکس؛ پارلمان یونان لایحه ازدواج همجنس‌گرایان را به رای می‌گذارد

تلاش برای حل اختلافات دیرینه یونان و ترکیه؛ اردوغان در سفر تاریخی به آتن وعده گشایش «دوران جدید» داد