ناتو اتهام نادیده گرفتن سوء استفاده جنسی از کودکان توسط نیروهایش را تکذیب کرد

ناتو اتهام نادیده گرفتن سوء استفاده جنسی از کودکان توسط نیروهایش را تکذیب کرد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

رسوایی سواستفادۀ از پسربچه ها در افغانستان توسط پلیس و نیروهای نظامی این کشور ابعاد تازه ای گرفته است. مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در

آگهی

رسوایی سواستفادۀ از پسربچه ها در افغانستان توسط پلیس و نیروهای نظامی این کشور ابعاد تازه ای گرفته است. مقامات سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو در بیانیه ای که روز سه شنبه منتشر کردند، ادعای پنتاگون مبنی بر عدم درخواست از سربازان آمریکایی برای مسکوت گذاشتن و نادیده گرفتن این موضوع را تایید می کنند.

ژنرال جان کمبل، فرماندۀ نیروهای ناتو در افغانستان در این بیانیه تاکید کرده است که «نیروهای آمریکایی هرگز چنین سیاستی [چشم پوشی بر سواستفاده جنسی از کودکان] را دنبال نکرده اند.» به گفتۀ این فرماندۀ ناتو، در گفت و گو با اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، وی نیز تاکید کرده است دولت افغانستان با کسانی که از کودکان سواستفاده کنند، مدارا نخواهد کرد.

روزنامۀ نیویورک تایمز در گزارشی که روز یکشنبه منتشر کرده، مدعی شده است که سربازان آمریکایی حاضر در افغانستان از «بچه بازی» توسط نیروهای نظامی و پلیس افغان حاضر در طرح ایساف اطلاع داشته اند. نیویورک تایمز در گزارش خود می نویسد: « در فاصلۀ سالهای ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ و به هنگام آموزش نیروهای افغان توسط نیروهای آمریکایی، پنتاگون به سربازان و افسران آمریکایی دستور داده بوده که در صورت سواستفادۀ جنسی از کودکان از سوی نیروهای افغان در پایگاههای نظامی، واکنشی نشان ندهند.»

جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید نیز در یک کنفرانس خبری در این باره گفت: «این شکل از سواستفاده جنسی، در تضاد با قوانین افغانستان و تعهدات بین المللی این کشور است. ضمن آنکه، حمایت از حقوق بشر و بویژه مقابله با بهره کشی از کودکان یکی از اولویت های آمریکاست. ما چنین جنایاتی را به دقت دیده بانی می کنیم و در کنار کسانی که از چنین رفتارهایی آسیب دیده اند، می مانیم. این گونه سوء استفاده ها نفی حقوق اساسی انسان هاست.»

وزارت کشور افغانستان نیز در اطلاعیه ای تاکید کرده است دولت این کشور با نیروهای نظامی که اقدام به «بچه بازی» کنند، شدیدا برخورد خواهد کرد. در این بیانیه تاکید شده است در صورتیکه اسناد مربوط به ادعای روزنامۀ نیویورک تایمز به دولت افغانستان ارائه شود، نیروهای پلیس افغان که مرتکب چنین عملی شده اند، محاکمه خواهند شد.

پلیس افغانستان که در قالب طرح ایساف توسط نیروهای آمریکایی آموزش دیده است، بارها به اخاذی و تجاوز به عنف از سوی مردم در مناطق مختلف این کشور متهم شده است.

در افغانستان به کودک پسر «بچه» گفته می شود و استفادۀ جنسی و روانی از پسران خردسال توسط مردان بچه بازی نام دارد. چندی پیش، سیما سمر، رئیس کمیتۀ مستقل حقوق بشر افغانستان نسبت به افزایش «بی سابقۀ» عمل شنیع بچه بازی در این کشور طی سالهای اخیر هشدار داده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارلمان اتحادیه اروپا کودک‌آزاری در افغانستان را محکوم کرد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

اتحادیه اروپا در اندیشه تاسیس پست کمیسر صنایع دفاع؛ در تصمیمات نظامی سخن آخر با ناتو است یا بروکسل؟