دبیرکل ناتو با اوکراین توافقنامه همکاری امضاء کرد

دبیرکل ناتو با اوکراین توافقنامه همکاری امضاء کرد
Copyright 
نگارش از Masoud Imani Kalesar
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه در جلسه امنیت ملی و شورای دفاع اوکراین در کی یف، پایتخت حاضر شد و یک توافقنامه

آگهی

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) روز سه شنبه در جلسه امنیت ملی و شورای دفاع اوکراین در کی یف، پایتخت حاضر شد و یک توافقنامه دو جانبه همکاری با این کشور را امضاء کرد.

در این نشست پترو پروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین با تاکید بر پایبندی کشورش به توافقنامه مینسک و نیز با اشاره به بی ثبات بودن آتش بس در شرق کشورش گفت ممکن است از مجمع عمومی سازمان ملل متحد تقاضای استقرار صلحبانان این سازمان در منطقه دونباس اوکراین را بکند.

غرب، روسیه را به حضور نظامی و تجهیز و حمایت جدایی طلبان هوادار این کشور در شرق اوکراین متهم می کند، اتهامی که روسیه همواره آن را رد می کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو گفت:«نیروهای نظامی روسیه در خاک اوکراین مستقرند. آنها با حمایت، آموزش، تجهیز و دستورات خود جدایی طلبان را کنترل می کنند. به همین دلیل از روسیه می خواهم تا نیروهایش را از شرق اوکراین بیرون بکشد و توافقتنامه مینسک را کاملا اجراء کند.»

در سال ۲۰۱۲ میلادی بیش از ۶۰ درصد اوکراینی ها مخالف پیوستن کشورشان به ناتو بودند. پس از آن که روسیه شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، ورق برگشت.

ماریا زولکینا، جامعه شناس می گوید:«حدود ۶۴ درصد اوکراینی ها موافق پیوستن کشورشان به ناتو هستند و دلیل آن را تضمین امنیت اوکراین در آینده می دانند. دومین دلیل آنها هم امکان پیوستن به اتحادیه اروپا از طریق عضویت در ناتوست.»

آقای استولتنبرگ در سفر خود به اوکراین در مراسمی که توسط ارتش در شهر لویو این کشور برگزار شد نیز شرکت کرد.

ماریا کورنیوک، خبرنگار یورونیوز از کی یف می گوید:«پترو پروشنکو اعلام کرده است که ورود اوکراین به اتحادی نظامی را به رفراندوم خواهد گذاشت، اما نه در آینده نزدیک. پیش از برگزاری چنین رفراندومی اوکراین باید دست به اصلاحاتی جدی بزند. اوکراین ابتداء باید در مناطق شرق صلح و ثبات ایجاد کند و همچنین نیروهای نظامی اش را با استانداردهای ناتو هماهنگ کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ده‌ها کشته و زخمی در حمله موشکی به چرنیهیف؛اوکراین:روسیه برای پاکسازی سنگرها گاز اشک‌آور بکار می‌برد

حملات شدید روسیه به تاسیسات انرژی اوکراین؛ مسکو: پاسخی به اقدامات خرابکارانه کی‌یف بود

سازمان اطلاعات روسیه: نیروهای ویژه بریتانیا در عملیات خرابکارانه اوکراین دست داشتند