آینده نامعلوم سیاست تسهیل کمّی در منطقه پولی یورو و در ژاپن

آینده نامعلوم سیاست تسهیل کمّی در منطقه پولی یورو و در ژاپن
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وضعیت بازارهای جهانی متزلزل است، زیرا سیاستهای تسهیل کمی در منطقه پولی یورو و ژاپن آینده نامعلومی دارد. انتظار می رفت بانک مرکزی اروپا طی ماههای

آگهی

وضعیت بازارهای جهانی متزلزل است، زیرا سیاستهای تسهیل کمی در منطقه پولی یورو و ژاپن آینده نامعلومی دارد.

انتظار می رفت بانک مرکزی اروپا طی ماههای آینده خرید اوراق قرضه دولتی را افزایش دهد. اما گفته های ماریو دراگی، رئیس این نهاد، این امیدها را نقش برآب کرد. وی درپارلمان اروپا گفت: «برنامه خرید اوراق قرضه ذاتاً انعطاف پذیر است. اگر نیاز به انگیزه های پولی باشد، میزان، ترکیب و مدت آن را می توان به تناسب نیاز تغییر داد.» با این اظهارات آقای دراگی شاخص های سهام در بازارهای مختلف اروپایی افت کرد.

از سوی دیگر تورم منفی در ژاپن، برغم برنامه خرید اوراق قرضه دولتی که ده سال است ادامه دارد باعث شد که ارزش سهام در بازار بورس این کشور افزایش یابد.

برای بحث بیشتر در این زمینه با نورالدین الحموری، کارشناس بازارهای مالی در ابوظبی گفتگو می کنیم.

یورونیوز: برغم تلاشهای توکیو برای به حرکت در آوردن اقتصاد این کشور، داده های اخیر نشان می دهد که از سرگیری رشد اقتصادی در ژاپن محقق نشده است. چرا؟

نورالدین الحموری: «گاهی سیاست تسهیل کمّی در دراز مدت، اثرات منفی دارد. این دقیقا همان اتفاقی است که در ژاپن افتاده است. برنامه خرید اوراق قرضه از سوی دولت ژاپن بر اقتصاد این کشور تاثیر مثبت چشمگیری دارد. زیرا این برنامه مانع از این شد که اقتصاد این کشور با تورم منفی روبرو شود. با این وجود، افزایش مالیاتِ فروش که بخشی از برنامه های دولت شینزو آبه است، تاثیر منفی بر اقتصاد داشته است. علاوه بر این، دولت ژاپن می خواهد سال آینده، مالیاتها هم افزایش دهد که باز هم تاثیرات منفی بدنبال خواهد داشت. علاوه بر برنامه خرید اوراق قرضه دولتی، به اقدامات محرک اقتصادی دیگر هم نیاز هست.»

یورونیوز: هفته گذشته، پس از گفته های رییس بانک مرکزی اروپا، احساس یأس بر بازار سایه افکند. حدس و گمان ها درباره خرید اوراق قرضه از سوی دولت ژاپن افزایش یافت. تأثیر این اتفاقات بر بازارها چست؟

نورالدین الحموری: «بازارهای مالی برای مدت طولانی از برنامه خرید اوراق قرضه دولتی از سوی دولت ژاپن سود نبردند. با این حال، پس از اظهارات دراگی، احتمال گسترده شده سیاست تسهیل کمّی در ژاپن بالا رفت. از سوی دیگر، افزایش نیافتن نرخ بهره فدرال رزور باعث افزایش قیمت طلا شد و سرمایه گذاران را به سمت بازارهای مطمئن تر، نظیر بازار طلا سوق داد. طی دو هفته گذشته، علاوه بر افزایش هشت درصدی قیمت طلا در بازار، قیمت ین ژاپن هم بالا رفت. اما مسئله بسیار مهم این است که بازارها همیشه نسبت به اتفاقاتی که ممکن است در آینده رخ دهد، واکنش نشان می دهند. به همین دلیل هم باید انتظار هر شوکی را داشت، بویژه اگر بانکهای مرکزی تصمیم بگیرند که خلاف انتظارات بازارها، نرخ بهره شان را تغییر دهند. در حال حاضر این احتمال وجود دارد که بانکهای مرکزی اروپا و آمریکا چنین تصمیمی بگیرند.»

یورونیوز: افزایش خرید اوراق قرضه دولتی در ژاپن و اروپا چه تأثیری بر بازارهای ارز در کشورهای عربی خواهد داشت؟

نورالدین الحموری: «گسترده شدن سیاست تسهیل کمّی، مسلما منجر به افزایش نقدینگی در بازارهای جهانی خواهد شد و به نوسانات بازارها، بویژِه بازار سهام دامن خواهد زد. این تغییرات سبب ایجاد هیجانات در بازارهای مالی کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا می شود که طی هفت سال گذشته تحت تاثیر سیاستهای تسهیل کمّی بوده اند. به همین دلیل هم افزایش خرید اوراق قرضه از سوی دولت ژاپن و بانک مرکزی اروپا بر بازارهای کشورهای عربی تاثیر می گذارد.»

موسسه استاندارد و پورز نیز پیش بینی خود برای قیمت نفت خام در سال ۲۰۱۵ را کاهش داد. این موسسه اعتبار سنجی گفته است که علت این بازبینی این است که رشد دوباره قیمت نفت به زمان بیشتری نیاز دارد.

موسسه اعتبارسنجی استاندارد اند پورز، تخمین می زند که تا پایان سال جاری میلادی قیمت نفت خام برنت حدود بشکه ای ۵۰ دلار و قیمت نفت خام وست تگزاس حدود بشکه ای ۴۵ دلار بماند. طبق پیش بینی این موسسه برای سال ۲۰۱۶، قیمت نفت خام برنت ممکن است به ۵۵ دلار برای هر بشکه و قیمت نفت خام وست تگزاس به سطح ۵۰ دلار برای هر بشکه برسد.

تداوم کاهش قیمت نفت خام شرکتهای نقتی آمریکایی را وادار کرده است که از میزان حفاری و استخراج نفت بکاهند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک