انتفاضه سوم مورد اتفاق گروههای سیاسی فلسطینی است

انتفاضه سوم مورد اتفاق گروههای سیاسی فلسطینی است
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تحلیلی با اوج گرفتن خشونت ها در کرانه باختری در پی کشته شدن دو شهرک نشین اسرائیلی در نزدیکی نابلس، اکنون برخی تحلیلگران از شکل گیری نارضایتی

آگهی

گزارش تحلیلی

با اوج گرفتن خشونت ها در کرانه باختری در پی کشته شدن دو شهرک نشین اسرائیلی در نزدیکی نابلس، اکنون برخی تحلیلگران از شکل گیری نارضایتی عمومی فلسطینیان سخن می گویند. خبرنگار یورونیوز برای کنکاش موضعگیری رهبران گروههای سیاسی فلسطینی درباره امکان شکل گیری یک انتفاضه سوم به شهر جنین واقع در کرانه باختری رفته است. «جنبش فتح» به رهبری محمود عباس گروه سیاسی غالب این منطقه را شکل می دهد.

جمال جرادات، نماینده فتح در جنین و شمال غربی کرانه باختری از پایبندی این گروه به اصول و برنامه سیاسی تعیین شده از سوی رهبری فتح برای ساماندهی حرکتهای مردمی به یورونیوز گفت: «فتح از مقاومت مردمی حمایت می کند. ما برای رسیدن به اهدافمان متعهد هستیم. فتح اختیار استفاده از تمامی امکانات مردمیش را در هر زمان دارد.»

«حماس»، گروه فلسطینی مخالف جنبش فتح از منتقدان جدی شهرک سازی اسرائیل است. وصفی کبهه، از مقامات ارشد حماس در کرانه باختری اعتقاد دارد که وضعیت کنونی حاصل استعماری ریشه یافته در منطقه و نتیجه ۲۳ سال مذاکرات صلح است. او درباره وضعیت پیش آمده پس از مذاکرات صلح گفت: «بی شک هماهنگی امنیتی باعث کند شدن واکنش فلسطینی ها و مقاومت در برابر نیروهای اشغالگر می شود زیرا بیشتر کسانی که از زندانهای اسرائیل آزاد می شوند، توسط مقامات فلسطینی دستگیر می شوند. این باعث خشم حماس و دیگر گروههای فلسطینی می شود.»

در این میان رهبری «جهاد اسلامی»، انتفاضه را یک ابزار قانونی برای مقاومت در برابر نیروی اشغالگر می داند. خضر عدنان، یکی از مقامات این گروه گفت: «چرا ملت ما از مقاومت در برابر اشغالگر محروم است؟ مقاومت باید متحد شود. با انتفاضه جدید می خواهیم نشان دهیم که با مذاکرات مخالف هستیم. مذاکرات محصول اقدامات گذشته هستند و این انتفاضه نباید به خدمت مذاکره کننده در آید.»

جعفر ابو صلاح از مقامات «جبهه خلق برای آزادی فلسطین» نظری مشابه دارد: «ما از همه حرکتهای مقاومت از جمله مقاومت خشن در برابر ناعدالتی و خشونت اشغالگر حمایت می کنیم.»

محمد شیخ ابراهیم خبرنگار یورونیوز در کرانه باختری چنین گزارش می دهد: «تقسیم اراضی فلسطینیان به دو بخش کرانه باختری و نوار غزه و تفاوت گرایشهای سیاسی بین رهبران فلسطینی بزرگترین سد بر سر راه فلسطینیان برای رسیدن به راه حلی جامع در برابر اسرائیل است. این امر همچنین مانع رویارویی سراسری فلسطینیان با نیروهای ارتش اسرائیل است.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حسن نصرالله خواهان اتحاد ملتها برای انزوای اسرائیل شد

وقوع یکی از بدترین درگیری‌های خشونت‌‌آمیز در کرانه باختری در پی پیدا شدن جسد یک نوجوان اسرائیلی

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد