اخراج مهاجران اقتصادی آلبانیایی از آلمان

اخراج مهاجران اقتصادی آلبانیایی از آلمان
نگارش از Hans von der Brelie
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

از اوایل سال جاری میلادی، دهها هزار مهاجر اقتصادی به سیل عظیم آوارگان سوری و عراقی ای پیوسته اند که از مرزهای اروپا برای ورود به خاک آلمان گذر می

از اوایل سال جاری میلادی، دهها هزار مهاجر اقتصادی به سیل عظیم آوارگان سوری و عراقی ای پیوسته اند که از مرزهای اروپا برای ورود به خاک آلمان گذر می کنند. آلمان برای بسیاری از مهاجران اهل آلبانی که در یونان و ایتالیا زندگی می کنند و بدلیل بحران مالی، شغلشان را از دست داده اند، سرزمین رویاها و آینده بهتر است. شمار زیادی از اهالی آلبانی در ایتالیا و یونان هستند که می خواهند بخت خود را در کشوری مانند آلمان بیازمایند، اما آلمان پذیرای مهاجران اقتصادیِ بالکان نیست و هر هفته صدها نفر برگردانده می شوند.

از سال گذشته میلادی، دولت آلمان کشورهای صربستان، بوسنی و هرزگوین و مقدونیه را کشورهایی امن اعلام کرد که می توان پناهجویان را به آنها بازگرداند.

در حال حاضر کشورهای مونته نگرو، آلبانی و کوزوو هم به فهرست کشورهای “امن” اضافه شده و متقاضیان پناهندگی از این کشورها به کشورشان بازگردانده می شوند.

احمد که پنجاه سال دارد یکی از مهاجران اقتصادی است که از خاک آلمان اخراج شده و تمام و رویاهایش برباد رفته است: به جای اجازه کار در آلمان، به او بلیط برگشت به تیرانا، پایتخت آلبانی داده شده و او به همراه نود هموطن دیگر به آلبانی برگردانده شده است.

احمد نومید و عصبانی است و می گوید: «من یونان را به خاطر بحران ترک کردم. باید من را به همان یونان بازمی گرداندند. مقامات آلمان شرایط را خوب مدیریت نکردند. برغم میل و خواسته ام مرا با این هواپیما نه به یونان، بلکه به آلبانی برگرداندند.»

آلبانی در سال های اخیر کمی پیشرفت کرده است اما رشد اقتصادیِ آن کُند است و این کشور، هنوز یکی از فقیرترین کشورهای اروپا به شمار می آید.

مهاجرت به آلمان به دلیل مشکلات اقتصادی، بدون داشتن مجوز کار، راهی بن بست و عاقبت آن بازگشت است. دولت آلمان هم قوانین مربوط به درخواست پناهندگی را سخت تر کرده است: پناهجویانی که از بالکان می آیند باید در اردوگاه پناهندگان بمانند، اجازه کار ندارند، پولی دریافت نخواهند کرد، به آنها زبان آلمانی تدریس نخواهد شد و بسرعت به کشورشان بازگردانده می شوند.

پرپاریم یکی از هزاران مهاجر اقتصادی است که در ماههای اخیر از آلمان اخراج شده و به روستایشان شیشتواک (Shishtavec) در آالبانی بازگردانده شده است.

پرپاریم توسیلا می گوید حاضر است به هر قیمتی که شده است به آلمان برود: «امیدواریم راه دیگری برای بازگشت به آلمان پیدا کنیم، به خاطر خانواده ام و به خاطر بچه هایم، در آینده هر وقت شانسی برای رفتن به آلمان ببینم، واقعا صبر نخواهم کرد بلافاصله راه می افتم.»

در آلمان، در ماه نوامبر قوانین سخت تری در زمینه درخواست پناهندگی به اجرا در خواهد آمد و به جای دو پرواز چارتر هفتگی، آلبانی ها شاید هر روز از آلمان اخراج شوند.

پرپاریم فکر می کند که به احتمال زیاد به زودی بعضی از همسایه های سابقش را دوباره در روستا خواهد دید. پرپاریم می گوید حدود ۵۰ نفر از اهالی روستایش هنوز در آلمان هستند.

او می گوید: «روستای ما تقریبا خالی است. در سال ۱۹۹۶ اینجا پر از آدم بود. اما الان همه به آلمان مهاجرت کرده اند. البته بعضی ها مجبور شدند برگردند. من اینجا با پدرم زندگی می کنم. نگران نیستم که سقفی بالای سرم باشد. اما خیلی از دوستانم خانه و زندگی شان را رها کردند، چند گاو و گوسفندی را که داشتند، با هر چه داشتند فروختند تا به آلمان بروند.»

هاچی، پسر عموی پرپاریم هم تلاش کرد به اتریش مهاجرت کند. اما او هم به آلبانی بازگردانده شد. وی می گوید: «تقریبا صد درصد مطمئنم که دوباره به آلمان یا اتریش خواهم رفت، چون در اروپا در زندان بودن بهتر است از این که اینجا در آلبانی زندگی کنید.»

سایمیر طاهری وزیر کشور آلبانی، از اقدام آلمان در سرعت بخشیدن به فرآیند رسیدگی به درخواست پناهندگی از کشورهای امن استقبال می کند. او معتقد است که به جای چند ماه باید در یک یا دو هفته تصمیم گیری شود. او از آلمان می خواهد که نسبت به کسانی که درخواست پناهندگی می کنند، گشاده رویی کمتری نشان دهد، تا انگیزه برای مهاجرت، و در نتیجه تعداد کسانی که از آلبانی مهاجرت می کنند، کمتر شود.

وی می افزاید: «درخواست کرده ایم در فهرست کشورهای امن قرار بگیریم. هیچ دلیلی وجود ندارد که شهروند آلبانی از کشورهای اتحادیه اروپا تقاضای پناهندگی سیاسی کند. انگار می ارزد که به جای کار کردن در آلبانی، در آلمان در فهرست انتظار دریافت پناهندگی سیاسی باشید. واقعیت این است که درخواست پناهندگی دلایل اقتصادی دارد و از نظر قانونی درست نیست.»

راه های قانونی هم برای ورود به آلمان وجود دارد: اول باید به سفارت آلمان در تیرانا رفت، دوم باید دید که برای چه شغلهایی در آلمان درخواست وجود دارد، سوم باید از اداره فدرال کار در آلمان مجوز گرفت. پس از این می شود آلبانی را ترک کرد. آردیت، متقاضی اجازه کار در آلمان است و می خواهد این مسیر رسمی را بیازماید. وی می گوید: «تقاضای ویزای کار کرده ام. ببینیم چه پیش می آید. می خواهم در رستوران کمک آشپز باشم.»

در نیمه اول سال جاری میلادی، ۴۰ درصد پناهجوها از بالکان آمده اند. اما آلمان می گوید پناهندگی سیاسی باید به کسانی داده شود که به دلایل سیاسی از کشور خود گریخته اند نه کسانی که از وضع بد اقتصادی فرار می کنند. به همین دلیل انتظار می رود شمار بیشتری از پناهندگان امسال اخراج شوند. از پناهندگانی که از تعقیب و آزار می گریزند حمایت خواهد شد. مهاجرانی که از فقر فرار می کنند به کشور خودشان بازگردانده می شوند.

سایمیر طاهری: آلبانی کشوری امن است

چرا این همه آلبانیایی کشورشان را ترک می کنند و به آلمان می روند؟ یورو نیوز با وزیر کشور آلبانی در تیرانا پایتخت آلبانی گفتگو کرده است. سایمیر طاهری از تلاشهای دولت آلمان برای سخت تر کردن قوانین پناهندگی و بازگرداندن مهاجران اقتصادی به آلبانی حمایت می کند. تأکید او بر این است که آلمان باید فرآیند تصمیم گیری در باره پناهجویان را تسریع کند. گفتگوی اختصاصی با سایمیر طاهری (به زبان انگلیسی) را در لینک زیر مشاهده کنید.

www.euronews.com/2015/10/09/saimir-tahiri-albania-is-a-safe-countryReporter - Albania

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کارگران نامرئی در مزارع اروپا؛ حقوق کم، استثمار و در معرض خطر سلامت

زغال‌سنگ، طلای سیاه یا بلای جان لهستان؟

مسیر بالکان غربی، دروازه جدید مرگ برای پناهجوها