چشم انداز: نگاه تلویزیون های اروپایی به وضعیت پناهجویان راه یافته به اروپا

چشم انداز: نگاه تلویزیون های اروپایی به وضعیت پناهجویان راه یافته به اروپا
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحران مهاجرت در هفته گذشته هم یکی از موضوعات داغ در رسانه های اروپا بود. شبکه دو تلویزیون فرانسه آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند در پارلمان اروپا حضور

آگهی

بحران مهاجرت در هفته گذشته هم یکی از موضوعات داغ در رسانه های اروپا بود.

شبکه دو تلویزیون فرانسه

آنگلا مرکل و فرانسوا اولاند در پارلمان اروپا حضور یافتند تا دیدگاه مشترکشان را درباره مهاجران بیان کنند. صدراعظم آلمان در حالی جانب همبستگی را گرفت که میزان محبوبیت او در کشورش این روزها تحت تاثیر بحران مهاجران قرار گرفته است.

موج مهاجران تمامی ندارد. ظرفیت پذیرش آلمان تکمیل شده است. اوایل سپتامبر شصت و شش درصد از آلمانی ها موافق پذیرش پناهجویانی بودند که در مجارستان متوقف شده بودند اما اکنون پنجاه و نه درصد از مردم آلمان با پذیرش پناهجویان بیشتر مخالفند. به نظر می رسد که بسیاری در این کشور دیگر آن سخاوتمندی سابق را ندارند. هواداران جنبش راست افراطی بار دیگر درمخالفت با پناهجویان، بر ضد اسلام و علیه آنگلا مرکل تظاهرات کردند.

یک فرد آلمانی می گوید: «سیاست های مهاجرتی مرکل بر خلاف منافع ملی است و من را آزار می دهد. در واقع یک نوع خیانت است.»

این دیدگاه در اقلیت است اما با اینحال بسیاری از آلمانی ها معتقدند مقامات با دیدن صف طولانی پناهجویان و بی نظمی ها در مقابل مراکز دریافت درخواست پناهندگی کمی سرخورده شده اند. مقابل یک مرکز ثبت نام در برلین، صدها پناهجو برای گرفتن جا از یکدیگر سبقت می گیرند. تعدادی از آنها نگونبختانه به زمین می افتند و به زیر دست و پای دیگران می روند. پنج نفر در این میان مجروح می شوند. در این روز هزار و پانصد نفر برای ارائه درخواست پناهندگی آمده بودند در حالی که روزانه تنها به سیصد درخواست رسیدگی می شود.

آیا آنگلا مرکل ارزیابی درستی از اوضاع ندارد؟ حتی در بین اعضای حزبش هم انتقادها آغاز شده است. او مسئولیت سیاست های خود را بر عهده گرفته و نشان داده هرجا لازم باشد می تواند قاطعانه عمل کند. صدراعظم آلمان می گوید: «آنهایی که تنها با انگیزه های اقتصادی آمده اند، باید بروند.»

از زمان شروع بحران تاکنون، ده امتیاز از میزان محبوبیت آنگلا مرکل کاسته شده است. این کم ضرری نیست اما با اینحال پنجاه و چهار درصد مردم موافق اقدامات او هستند. حزب اتحاد دمکرات مسیحی ها به رهبری آنگلا مرکل هنوز همان جایگاه قبلی را در نظرسنجی ها دارد.

شبکه اس. اف. یک تلویزیون سوئیس

آلمان قرار است تا پایان سال ۲۰۱۵ پذیرای هشتصد هزار تا یک میلیون مهاجر باشد. در برلین هجوم بی سابقه پناهجویان برای ارائه درخواست پناهندگی مسئولان را غافلگیر کرده است.

هر روز صدها متقاضی جدید پناهندگی به مراکز ثبت نام در برلین می آیند اما زمان رسیدگی به پرونده افراد بسیار طولانی است. در حال حاضر مسئولیت ثبت نام و دریافت درخواست های پناهندگی بر عهده سرویس های نهاد نخست وزیری است. برخی اوقات نبود نظم و سازماندهی باعث می شود پناهجویان از کوره در بروند و پلیس مجبور به مداخله شود. افراد بسیار زیادی به این مراکز می آیند اما همه آنها از جنگ در سوریه فرار نکرده اند؛ عده ای برای مثال از بوسنی آمده اند و از فقر گریخته اند.

تا کنون وزارت کشور مسئولیت رسیدگی به امور پناهجویان را بر عهده داشت. دو مزیییر وزیر کشور آلمان به دلیل ناتوانی در رسیدگی درست به درخواست ها مورد انتقاد قرار گرفت. نزدیکان دولت می گویند بحث تضعیف او در میان نیست. تجمیع قابلیت های وزاری مختلف در یک نهاد واحد با هدف بهبود سازماندهی صورت گرفته است.

شبکه سوم تلویزیون فرانسه

کوچ دسته جمعی سوری ها همچنان از راه های جدید به سمت اروپای مرکزی ادامه دارد. بسیاری از پناهجویان از سمت شمال نروژ به سوئد آمده اند؛ کشوری که یکی از مقاصد مورد علاقه آنها است.

با ورود هر قطار از مبدا دانمارک شاهد سناریویی تکراری هستیم. نوجوانانی که بدون همراه از واگن ها پیاده می شوند و درایستگاه راه آهن کاملا احساس سردرگمی می کنند. خانواده ها آنها را به اروپا می فرستند تا فرصت یابند دور از جنگ به زندگی ادامه دهند. این نوجوانان که همگی زیر سن قانونی هستند به محض رسیدن به مالمو به مراکزی خاص هدایت می شوند. این مراکز نوعی اقامتگاه موقت برای جوانان جدا شده از ریشه های خود محسوب می شود.

علی چهارده سال دارد و از افغانستان آمده است. او بر روی نقشه ای ماجرای سفر خود و گذر از کشورهای ایران، ترکیه ، بلغارستان، مجارسان و آلمان را تعریف می کند. سپس انگشت او به دلیل وسعت سفر پرماجرایی که انجام داده بر روی نقشه گم می شود. این نوجوانان خسته و فرسوده از سفری طولانی، تا می توانند در اینجا کمی آرام می گیرند.

نوجوان به محض دریافت کارت اقامت راهی شهرهای مختلف سوئد می شوند. هدف اول آنها فراگیری زبان است.

در مالمو سازمانی وجود دارد که موسسان آن در دوره نوجوانی و به تنهایی اقدام به مهاجرت به این کشور کرده اند. آنها اینک بزرگ شده و به خوبی در جامعه جا افتاده اند. این افراد کمک و تجارب خود را در اختیار تازه واردان قرار می دهند. مسئول این سازمان مردم نهاد هفت سال پیش از سومالی به اینجا آمده است. او می گوید: «ما ت
صمیم گرفتیم سازمانی تاسیس کنیم که هم معرف ما باشد و هم مامنی برای نوجوانانی که وارد سوئد می شوند. این طرح به خوبی جواب داده زیرا آنهایی که وارد مالمو می شوند احساس می کنند در خانه خودشان هستند.»

آگهی

فردا و روزهای بعد نیز تعدادی دیگری از نوجوانان در ایستگاه راه آهن مالمو سرگردان می شوند. همه آنها می دانند با عبور پلی که دانمارک را به سوئد متصل می کند، آزمونی جدید در انتظار آنها ست: ساختن زندگی به تنهایی و به دور از دیگران.

تلویزیون اسپانیا

در آنسوی اروپا و آنطرف مرز اسپانیا با مراکش، پناهجویان سوری تلاش می کنند خود را به ملیلیه، برون بوم اسپانیا در شمال آفریقا برسانند.

گروهی از پناهجویان سوری، اقامتگاهشان در ناظور واقع در شمال مراکش را به ما نشان می دهند. هفتاد نفر از جمله کودکان در این آپارتمان ها گنجانده شده اند. آنها سیزده کیلومتر با ملیلیه دروازه رویایی ورود به اروپا فاصله دارند. یکی از مهاجران سوری می گوید: «ما هر روز صبح به مرز می رویم و سعی می کنیم وارد خاک اسپانیا شویم اما مرز مراکش به روی سوری ها بسته است. افراد مرتبط با پلیس تنها به ازای دریافت هزار یورو اجازه عبور از مرز را می دهند.»

حسن که از هشت ماه پیش در ناظور است و همانند خیلی ها پس انداز مالی و امید خود را از دست داده است، می گوید: «ما لباس های محلی به تن می کنیم و شبیه مراکشی ها می شویم تا نیاز به پاسپورت نداشته باشیم اما پلیس از روی چهره ما را شناسایی می کند.»

آگهی

از ابتدای سال جاری میلادی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد اقدام به ثبت نام از دو هزار پناهجوی سوری در مراکش کرده است. نیمی از این افراد از ادامه سفر به سوی اروپا منصرف می شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سرویس امنیتی لهستان با همکاری کشور چک یک شبکه جاسوسی روسیه را منهدم کرد

روسیه پس از دو سال بار دیگر با «بمب‌های هوایی» به خارکیف حمله کرد

اتحادیه اروپا: شرکت‌های فناوری دیجیتال جعل عمیق برساخته هوش مصنوعی را شناسایی کنند