تصویب کلیات برجام در فضای بسیار متشنج مجلس ایران

تصویب کلیات برجام در فضای بسیار متشنج مجلس ایران
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مجلس شورای اسلامی ایران روز یکشنبه ۱۹ مهرماه، کلیات طرح موسوم به «اقدام مناسب و متقابل دولت در اجرای برجام» را با ۱۳۹ رای موافق، ۱۰۰ رای مخالف و ۱۲ رای ممتنع تصویب کرد. جلسه بعدی مجلس در روز سه شنبه ۲۱ مهرماه به بررسی جزئیات این طرح خواهد پرداخت.

اما تصویب کلیات این طرح به سادگی انجام نگرفت. علی لاریجانی رئیس مجلس در این جلسه گفت که جزئیات طرح به اطلاع رهبر ایران رسیده اما او درباره آن نظری نداده است. پس از آن بود که بحث های داغ و تندی بین موافقان و مخالفان طرح آغاز شد و جلسه به مشاجره و تشنج کشیده شد.

در جلسه علنی روز یکشنبه، محمد جواد ظریف وزیرامور خارجه و عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان وزارت خارجه و نیز علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران شرکت داشتند. رئیس مجلس گفت که طرح را شب گذشته با علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، مورد بررسی قرار داده است.

در این جلسه روح الله حسینیان، علیرضا زاکانی و الیاس نادران از مخالفان توافق برجام، به شدت علیه طرح سخن گفتند و هیئت رئیسه و اکثریت مجلس را به خاطر تعجیل در بررسی آن مورد انتقاد قرار دادند. رضا جلالی از موافقان طرح در پاسخ گفت: وقت کشور را تا کی می خواهیم تلف کنیم، ما نماینده مردم هستیم و باید تصمیمی تاریخی بگیریم.

در جریان مشاجره تندی که بین مخالفان طرح و محمد جواد ظریف و علی اکبر صالحی صورت گرفت، آقای صالحی طی سخنانی از پشت تریبون گفت: «…من سکوت کردم تا به امروز، اما چند روز پیش در تلویزیون آرزوی مرگ مرا کرده اند و الآن هم یک برادر عزیزی آمده همین جا با قسم جلاله می گوید سیمان می ریزیم روی تو و ترا می کشیم… آیا این نحوه صحبت است؟»

پس از این اظهارات آقای صالحی، چند نماینده مخالف طرح، او را به دروغگویی متهم کردند، اما مجید انصاری معاون پارلمانی رئیس جمهوری اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی را تایید کرد و گفت که برخی نمایندگان آقایان صالحی و ظریف را تهدید به اعدام کردند. به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، کمال الدین پیرموذن نماینده مردم اردبیل به خبرنگار پارلمانی ایرنا گفت: «امروز متاسفانه جبهه پایداری ها و مخالفان دولت تدبیر و امید، هرچه در توان داشتند به کار گرفتند…صالحی را تهدید به مرگ و ظریف را تهدید به اعدام کردند.»

به گزارش ایرنا، آقای پیرموذن اضافه کرد: «متاسفانه آقای روح الله حسینیان صبح امروز حرفهایی به آقای صالحی زد و به او جسارت کرد. جمعی از نمایندگان به دور آقای صالحی بودیم که حسینیان آمد و با جسارت کامل به صالحی گفت اگر این طرح را به سرانجام برسانید، ما هم تو را می کشیم و روی شما سیمان می ریزیم.»

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی همچنین حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور ایران در واکنش به جلسه متشنج روز یکشنبه مجلس گفت: «دوستانی در مجلس که که قبلا اصرار می کردند برجام در مجلس بررسی و تصویب شود؛ امروز می گویند هیچ کس جز خانم موگرینی منتظر ما نیست، لذا ما نباید تصویب کنیم.»

طرح موسوم به «اقدام مناسب و متقابل دولت در اجرای برجام»، قبلا با دو فوریت پیشنهاد شده بود، اما با فشار مخالفان طرح، تنها یک فوریتی آن به تصویب رسید. به نظر می رسد در جلسه روز سه شنبه نیز که به جزئیات این طرح رسیدگی خواهد شد، بحث های داغی مطرح شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آمریکا و بریتانیا تحریم‌های جدیدی را علیه برنامه پهپادی جمهوری اسلامی ایران وضع کردند

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد