لوکاشنکو برای پنجمین بار به ریاست جمهوری بلاروس رسید

لوکاشنکو برای پنجمین بار به ریاست جمهوری بلاروس رسید
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

الکساندر لوکاشنکو با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس برای پنجمین دور متوالی در مقام خود باقی می ماند. کمیته برگزاری انتخابات بلاروس می گوید که

آگهی

الکساندر لوکاشنکو با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری بلاروس برای پنجمین دور متوالی در مقام خود باقی می ماند. کمیته برگزاری انتخابات بلاروس می گوید که لوکاشنکو حدود ۸۴ درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری به خود اختصاص داده است، در حالی که هیچ یک از رقبای وی موفق به کسب بیش از پنج درصد آرا نشده اند. بنا به گفته مقامات بلاروس، بیش از ۸۶ درصد واجدان شرایط در انتخابات روز یکشنبه، ۱۱ اکتبر، شرکت کرده اند.

دولت های غربی نظام انتخاباتی بلاروس را غیردموکراتیک و فاقد معیارهای انتخابات آزاد و عادلانه می دانند، و به همین دلیل تحریمهایی علیه لوکاشنکو و هواداران او وضع کرده اند. با این حال، اتحادیه اروپا اخیراً و پس از آزادی تعدادی از مخالفان حکومت بلاروس، از احتمال تعلیق بخشی از این تحریمها در صورت برگزاری انتخابات دموکراتیک تر در این کشور خبر داده است.

نیکلای ورمییف، تحلیلگر سیاسی نزدیک به دولت لوکاشنکو، می گوید: «تحریمها هرگز راه حل درستی برای هیچ مسئله ای نبوده اند. فقط از طریق مذاکره می شود به تفاهم و تعامل رسید. ما از احتمال تعلیق تحریمهای اتحادیه اروپا علیه بلاروس خوشحالیم، این قدم اول در مسیر درست است.»

در عین حال، به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری، گروه کوچکی از منتقدان لوکاشنکو در مینسک، پایتخت بلاروس، راهپیمایی اعتراضی برگزار کردند. ماکسیم ونیافسکی، از شرکت کنندگان در این راهپیمایی، می گوید: «لوکاشنکو خودش دوباره خودش را انتخاب کرد. خودش رقبای خودش را انتخاب کرد و به آنها اجازه شرکت در انتخابات را داد. و خودش هم تصمیم گرفت که با چه تعداد رأیی برنده انتخابات شود.»

بسیاری از شهروندان بلاروس لوکاشنکو را به ایجاد دیکتاتوری در کشور، جلوگیری از فعالیت آزادانه احزاب، محدود کردن رسانه ها، و سرکوب شدید مخالفان و منتقدان متهم می کنند. لوکاشنکو از ۲۱ سال پیش ریاست جمهوری بلاروس را بر عهده دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

برگزاری انتخابات پارلمانی به سبک بلاروس؛‌ لوکاشنکو همزمان برای هفتمین دوره ریاست جمهوری‌ خیز برداشت

لوکاشنکو: روند انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس کامل شده است

لوکاشنکو: اگر ناتو به خاک بلاروس تجاوز کند، تسلیحات هسته‌ای روسیه را به کار می‌گیریم