دنیای فوتبال؛ تیمهایی که برای اولین بار به جام ملتهای اروپا راه می یابند

دنیای فوتبال؛ تیمهایی که برای اولین بار به جام ملتهای اروپا راه می یابند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

در ابتدای هفته جاری، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و آلمان مجوز ورود به بازیهای جام ملتهای اروپا ۲۰۱۶ را به دست آوردند. در کنار این تیمهای مطرح، برخی از

آگهی

در ابتدای هفته جاری، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و آلمان مجوز ورود به بازیهای جام ملتهای اروپا ۲۰۱۶ را به دست آوردند. در کنار این تیمهای مطرح، برخی از تیمهای ملی نیز توانستند برای اولین بار به مرحله نهایی این مسابقات راه یابند.

آلبانی توانست پس از پرتغال در گروهش تیمهای دانمارک و صربستان را پشت سر بگذارد و جایگاه دوم را به خود اختصاص دهد. فوتبالیستهای این کشور کوچک منطقه بالکان توانستند در بازیهای مقدماتی، ارمنستان را سه بر صفر شکست داده و به این ترتیب چمدانها را برای سفر به فرانسه ببندند.

ایسلند هم در گروه «ای» در حال حاضر جلوتر از جمهوری چک، ترکیه و هلند قرار دارد و در صورت حفظ صدرنشینی اش می تواند پس از ۳۰ سال روانه بازیهای جام ملتهای اروپا ۲۰۱۶ شود. ترکیه با پیروزی مقابل هلندیها، امیدهای نارنجی پوشها را بیش از پیش کمرنگ کرده است.

ایرلند شمالی نیز تابستان آینده در فرانسه خواهد بود. شاگردان مایکل اونیل با پیروزی بر یونان، توانستند صدر نشین گروه «اف» شوند و با یک امتیاز بیشتر بر رومانی پیشی گیرند.

مردم ولز نیز پس از ۵۸ سال انتظار امسال توانستند شاهد صعود فوتبالیستهایشان به بازیهای یورو ۲۰۱۶ باشند. این تیم به لطف گلهای گرت بیل و با وجود شکست مقابل تیم بوسنی هرزگوین، برای اولین بار در بازیهای جام ملتهای اروپا حضور خواهد داشت.

بهترین ها و بدترین های هفته

هفته گذشته دنیای فوتبال بار دیگر دچار شوک شد چراکه حکم تعلیق از کارِ سه تن از مدیران ارشد این ورزش یعنی سپ بلاتر، میشل پلاتینی و ژروم والکه به آنها ابلاغ شد. بنا بر تصمیم فیفا، این سه چهره برجستۀ دنیای فوتبال به اتهام فساد با محرومیتی نود روزه روبرو شده اند.

سپ بلاتر به عنوان رئیس فیفا از سال ۱۹۹۸ میلادی رهبری این نهاد بزرگ بین المللی را برعهده داشته و در قلب تصمیم گیری های آن بوده است. میشل پلاتینی که هافبک سابق فوتبال فرانسه بود ریاست یوفا را برعهده داشت و ژروم والکه نیز به عنوان دبیر کل فدراسیون بین المللی فوتبال مشغول به کار بود.

این سه نفر طی مدت نود روز، از انجام هر گونه فعالیت مرتبط با فوتبال منع شده اند.

در مسیر یورو ۲۰۱۶؛ نگاهی به گذشته

فینالیستهای بازیهای جام ملتهای اروپا در سال ۱۹۶۸ میلادی در زمین و با تفاضل گل انتخاب نشدند بلکه انتخاب آنها به شیوه ای نادر انجام شد.

یکی از فینالیستهای سال ۱۹۶۸ یوگوسلاوی سابق بود که با پیروزی یک بر صفر مقابل بریتانیا به مرحله نهایی راه یافت اما فینالیست دوم به آسانی مشخص نشد. در این سال، بازی میان دو تیم ایتالیا و اتحاد جماهیر شوروی سابق پس از ۱۲۰ دقیقه با نتیجه صفر- صفر در وقت اضافه به پایان رسید.

در آن زمان هنوز قانون ضربات پنالتی وجود نداشت بنابراین برای شناختن برنده، چاره ای جز شیر و خط با سکه باقی نماند؛ از معدود جاهایی که بازی شیر و خط نقشی حیاتی پیدا کرد. پس از آن بحث درباره سکه ای که برای شیر و خط باید استفاده شود آغاز شد؛ بحث بر سر اینکه آیا سکه مورد نظر باید از واحد پول پزوتا باشد یا روبل و یا دلار؟ درنهایت گیلدر، سکه رایج هلند را به هوا انداخته شد و ایتالیا به فینال مسابقات راه یافت.

پیش بینی نتایج

بنا بر پیش بینی خبرنگاران یورونیوز، در هفته پیش رو فوتبالیستهای ویارئال بازی مقابل سلتاویگو را ۲ بر ۰ به نفع خود تمام خواهند کرد. نتیجه بازی اینتر میلان و یوونتوس، تساوی یک یک خواهد بود و هراکلس آلملو نیز ۳ بر صفر بازی را به آژاکس آمستردام واگذار خواهد کرد.

شما هم می توانید پیش بینی هایتان را از طریق هشتگ #TheCornerScores برای ما بفرستید.

تصویر هفته

نزدیک شدن به قهرمانان فوتبال برای بسیاری از کودکان یک رویای بزرگ است. یک پسر بچۀ اسپانیایی بیش از دیگر همسن و سالهایش خوش شانس بود زیرا ایکر کاسیاس، فوتبالیست مشهور کشورش در جریان یکی از تمرینات تیمش، تی شرت و کفشهایش را به او داد. بخش پایانی برنامه این هفته کرنر شامال تصاویری از واکنش این پسربچه به این هدیه غیرمنتظره است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش‌های میزبانی جام‌جهانی ۲۰۳۴؛ دلارهای نفتی عربستان قرار است چگونه هزینه شوند؟

کارت آبی در فوتبال حرفه‌ای؛ جیانی اینفانتینو مخالفت کرد

عربستان رسما از پیشنهاد خود برای میزبانی جام جهانی ۲۰۳۴ رونمایی کرد