هلند خواهان همکاری روسیه در تحقیق درباره سقوط هواپیمای مالزی شد

هلند خواهان همکاری روسیه در تحقیق درباره سقوط هواپیمای مالزی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied
آگهی

دولت هلند بلافاصله پس از انتشار گزارش تیم تحقیق درباره سقوط هواپیمای مالزی در آسمان اوکراین، خواهان همکاری دولت روسیه برای روشن شدن ابعاد پنهان این حادثه شدند.

بنا به گزارش تیم تحقیق درباره سقوط هواپیمای مالزی در آسمان اوکراین، این هواپیمای مسافربری هدف یک موشک ساخت روسیه قرار گرفت و سقوط کرد. این گزارش نتوانسته است محل دقیق شلیک موشک را مشخص کند و هیچ کشوری را مسئول این اتفاق معرفی نکرده است.

مارک روته، نخست وزیر هلند پس از انتشار این گزارش گفت: «من از مقامهای روسیه خواهان احترام هستم. همچنین از آنها می خواهم که با تهیه کنندگان این گزارش و دادستان کل هلند در جریان تحقیق قضایی این پرونده که با کمک چهار کشور دیگر انجام می شود،
به طور کامل همکاری کنند.»

قبل از ارائه عمومی، یافته های گروه تحقیق به اعضای خانواده شماری از قربانیان اطلاع داده شد.

هواپیمای مسافربری بوئینگ ۷۷۷ متعلق به خطوط هوایی مالزی تابستان سال گذشته هدف موشکی قرار گرفت که هنوز به طور قطعی مشخص نیست که شلیک کنندگان آن چه کسانی بودند.

فرد وستربک، از دادستانی عمومی هلند می گوید: «ما هم اکنون در تماس با چند فرد مرتبط با موضوع مشغول جمع آوری اسناد و اطلاعات هستیم. آجرهای زیادی را داریم اما به سیمان نیاز داریم که بتوانیم این آجرها را روی هم بچینیم. هنوز در موقعیتی نیستیم که بتوانیم بگوییم مثلا در یک هفته یا دو هفته پیش رو چند نفر بازداشت شوند.»

بر اساس گزارش نهایی تیم تحقیق این هواپیما بر اثر انفجار یک کلاهک جنگی در قسمت بیرونی اتاقک خلبان منفجر شد. این کلاهک جنگی از همان نوعی است که بر روی سیستمهای موشکی زمین به هوای “بوک” ساخت روسیه وجود دارد.

این هواپیما در میانه درگیریهای سنگین بین ارتش اوکراین و نیروهای جدایی طلب اوکراین که مورد حمایت روسیه بودند در شرق اوکراین و در نزدیکی مرز روسیه سقوط کرد. هر یک از دو طرف درگیر، دیگری را به سرنگون کردن این هواپیما متهم می کنند.

هیات تحقیق هلندی می گوید که در زمان وقوع حادثه دلایل کافی برای بستن حریم هوایی کشور اوکراین به عنوان اقدامی پیشگیرانه وجود داشت، اما دولت اوکراین در این باره اقدامی نکرد.

با توجه به این که ۱۹۶ نفر از ۲۹۸ سرنشین این هواپیما هلندی بودند، یک گروه تحقیق هلندی سرپرستی تیم تحقیق را به عهده گرفت. در جریان تحقیقات درباره علت سقوط هواپیما بارها تیم تحقیق با کارشکنی نیروهای شبه نظامی که در محل سقوط هواپیما قدرت داشتند روبرو شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مقام اوکراینی: تصور نمی کردیم علیه هواپیماهای غیرنظامی، موشک بوک استفاده شود

خانواده های قربانیان هواپیمای مالزیایی ساقط شده در اوکراین خواهان مجازات عاملان آن هستند

نگاهی به سرنگونی هواپیمای مالزیایی در اوکراین