نگاهی به سرنگونی هواپیمای مالزیایی در اوکراین

نگاهی به سرنگونی هواپیمای مالزیایی در اوکراین
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

گزارش تفصیلی تابستان گذشته (هفدهم ژوئیه) یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی مالزی به طرز مشکوکی در شرق اوکراین سرنگون شد. در پی این حادثه

آگهی

گزارش تفصیلی

تابستان گذشته (هفدهم ژوئیه) یک فروند هواپیمای مسافربری متعلق به خطوط هوایی مالزی به طرز مشکوکی در شرق اوکراین سرنگون شد. در پی این حادثه ناگوار که به قیمت جان هر ۲۹۸ نفر سرنشین این پرواز تمام شد، کی یف و جدایی طلبان انگشت اتهام خود را بسوی یکدیگر نشانه رفتند.

با اصرار جامعه بین الملل و موافقت جدایی طلبان شرق اوکراین، یک هیات تحقیقاتی هر چند با تاخیر ولی چندین بار از محل سرنگونی هواپیما (به شعاع حدودا پنجاه کیلومتر) بازدید کرد و سناریوهایی متعددی در مورد چرایی سقوط بوئینگ ۷۷۷ مطرح شد.

اما در نهایت در گزارش پایانی هیات تحقیق که سه شنبه سیزدهم اکتبر در لاهه هلند منتشر شد، علت سرنگونی پرواز ام.اچ.۱۷
مورد اصابت قرار گرفتن از جانب سامانه موشکی زمین به هوای ساخت روسیه (بوک)، عنوان شده است.

هیات هلندی در گزارش خود بدون متهم کردن گروه یا کشوری خاص، مکان پرتاب موشک را جایی در شرق اوکراین ذکر کرده است. بدین ترتیب همچنان قسمتی از این فاجعه بصورت مرموز باقی مانده است.

مارک روت، نخست وزیر هلند که ۱۹۳ نفر از قربانیان این پرواز را هموطنانش تشکیل می دادند، در پی انتشار این گزارش خواستار همکاری کامل مسکو برای تحقیقات شناسایی عاملان این حادثه شد.

کاخ سفید هم این گزارش را نقطه عطفی در تلاش برای پاسخگویی کسانی ارزیابی کرده که مسئول این فاجعه هستند اما کرملین بار دیگر بر مواضع پیشین خود در این باره تاکید کرد. مسکو پیش تر یک فروند جنگنده نظامی دولت اوکراین را عامل سقوط هواپیمای مالزیایی معرفی کرده بود. در همین حال مالزی نیز پیش تر ارتباط بین قطعات پیدا شده از یک موشک بوک با سرنگونی بوئینگ ۷۷۷ را منتفی دانسته بود.

روسیه قطعنامه شورای امنیت برای تشکیل دادگاه کیفری بین المللی و تعقیب و مجازات عاملان این حادثه را وتو کرده است. اما کی یف با متهم کردن مستقیم جدایی طلبان هوادار روسیه همواره ادعا کرده که آنها با استفاده از تسلیحاتی که مسکو در اختیارشان گذاشته بود و به گمان اینکه هواپیمای مسافربری، جنگنده متعلق به کی یف است، به آن شلیک کرده اند.

پس از این حادثه ناگوار ویدیویی از سوی مرکز کنترل هوایی اوکراین منتشر شد که دقایقی بعد از سرنگونی را به تصویر کشیده بود و در آن دو تن، به ظاهر از فرماندهان جدایی طلبان، به زبان روسی در مورد آن صحبت می کردند. ویدیویی که اصلا به مذاق کرملین خوش نیامد و بشدت نسبت به آن واکنش نشان داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کشف بقایای زنان متعلق به ۶ هزار سال پیش که به شیوه «مافیاهای ایتالیایی» شکنجه و خفه شده‌اند

آیا با داروهای کاهش وزن، افکار خودکشی به سر می‌زند؛ آژانس دارویی اروپا نتیجه تحقیقات را منتشر کرد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟