حسن روحانی: با برداشته شدن تحریم ها، شرایط جدیدی برای کشور به وجود می آید

حسن روحانی: با برداشته شدن تحریم ها، شرایط جدیدی برای کشور به وجود می آید
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

در پی تصویب جزییات طرح توافق هسته ای در پارلمان ایران، دولت این کشور امکان اجرای این توافق را یافت. روز سه شنبه، ۱۶۱ نمایندۀ مجلس به این طرح رای مثبت

آگهی

در پی تصویب جزییات طرح توافق هسته ای در پارلمان ایران، دولت این کشور امکان اجرای این توافق را یافت. روز سه شنبه، ۱۶۱ نمایندۀ مجلس به این طرح رای مثبت دادند. ۵۹ نفر از نمایندگان نیز با این طرح مخالفت کردند.

بر اساس اعلام سایت رسمی مجلس ایران، تصویب جزییات طرح برجام با تغییراتی جزئی که از سوی نمایندگان پیشنهاد شده بود، همراه بوده است.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران پس از تصویب این طرح در گفت و گویی با تلویزیون ملی ایران گفت: «هفتۀ آینده روز اجرایی شدن و [مهلت] ۹۰ روزه ای که در توافق آمده، سر می رسد. تا روزی که این عملیات اجرایی مقدماتی نهایی و کل توافق اجرایی می شود و آن روز تحریم ها برداشته می شود، علی القاعده یک ماه یا دو ماه پیش روی ما نیست. تا زمانی که تحریم ها برداشته شود و شرایط جدیدی برای کشور به وجود بیاید.»

مجلس ایران روز یکشنبه در جریان یک جلسۀ طولانی و جنجالی، کلیات برجام را با ۱۳۳ رای مثبت تصویب کرده بود. گفته می شود در آن نشست، روح الله حسینیان، عضو جبهۀ پایداری در مجلس، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران را تهدید به قتل کرده و گفته است: «تو را می کشیم و روی تو سیمان می ریزیم.»

بر اساس این طرح و به موجب توافق میان ایران و کشورهای پنج به علاوۀ یک، آژانس بین المللی انرژی اتمی می تواند در چهارچوب مقررات بین المللی بر نیروگاههای اتمی ایران نظارت کند. طبق این مادۀ واحده، دولت موظف است «برنامه هسته ای ایران را با چشم انداز تجاری -صنعتی دنبال کند» و در صورت «عدم پایبندی طرف مقابل برای لغو موثر تحریم ها، اقدامات متقابل را در جهت احقاق حقوق ملت ایران انجام دهد.»

با تصویب جزییات طرح توافق هسته ای، آخرین گام نیز برای عملی کردن این توافق برداشته شد. در روز چهاردهم ژوئن، نمایندگان کشورهای پنج بعلاوۀ یک با هیات مذاکره کنندۀ ایرانی به سرپرستی محمد جواد ظریف، وزیر خارجه بعد از مذاکرات طولانی، توافق هسته ای را امضا کردند. لغو تحریم ها و توقف غنی سازی از مهمترین بخش های این توافق است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایگاه‌های نظامی در دل کوه تا پالایشگاه‌ها؛ اسرائیل کدام هدف را برای ضربه به ایران انتخاب می‌کند؟

ادعای مقام ایرانی: سفیر سوئیس در شب حمله به اسرائیل به‌جای وزارت خارجه به سپاه احضار شد

ایران و اسرائیل؛ چگونه دو کشور متحد به دشمنان قسم‌خورده تبدیل شدند؟