جاده های ایران کمتر از گذشته می کُشند

جاده های ایران کمتر از گذشته می کُشند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حوادث جاده ای در سراسر دنیا سالانه جان دست کم یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر را می گیرد. این را گزارش تازه سازمان جهانی بهداشت درباره امنیت جاده

آگهی

حوادث جاده ای در سراسر دنیا سالانه جان دست کم یک میلیون و دویست و پنجاه هزار نفر را می گیرد. این را گزارش تازه سازمان جهانی بهداشت درباره امنیت جاده ای می گوید.

بر اساس این گزارش با وجود پیشرفتهای چشمگیر در امنیت جاده ای، همچنان حوادثی که در جاده رخ می دهند، مسئول شمار بالایی از مرگ و میر بر اثر حوادث هستند.

نکته امیدوارکننده در این گزارش این نکته است که با وجود این که شمار خودروها افزایش قابل توجهی داشته است، شمار مرگ و میر به میزان نسبتا ثابتی رسیده است. در ۷۹ کشور، شمار کشته ها کاهش داشته اما در ۶۸ کشور این رقم افزایش داشته است.

عامل موفقیت کشورها در کاهش مرگ و میر در حوادث جاده ای، بهبود قوانین، به کارگیری قوانین، و ایمن سازی جاده ها و خودروها معرفی شده است.

همچنان محل وقوع حادثه، مهمترین عامل در خطرناک بودن حادثه دارد. در شرایطی حدود نود درصد حوادث رانندگی منجر به مرگ در کشورهای با درآمد کم و متوسط رخ می دهد که این کشورها فقط نیمی از خودروهای دنیا را در خود جای داده اند.

بسیاری از کشورها برای کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث جاده ای قوانینی از جمله اجباری شدن بستن کمربند ایمنی، مقابله با رانندگی در حالت مستی و کنترل بیشتر سرعت در جاده ها را تصویب و اجرا کرده اند.

قانون اجباری بودن بستن کمربند ایمنی برای همه سرنشینهای خودرو در ۱۰۵ کشور در حال اجرا است.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، سرنشینهای موتورسیکلت همچنان پرخطرترین مسافران جاده هستند. از هر ۵ مرگ در جاده ها، یکی از آنها متعلق به سرنشینان موتورسیکلت است.

این گزارش شمار رسمی مرگ و میر در حوادث جاده ای در ایران را که مقامهای این کشور اعلام کرده اند حدود هجده هزار نفر در سال گذشته گزارش کرده است. اما تخمین سازمان جهانی بهداشت حدود ۲۵ هزار نفر است.

بر اساس این گزارش، روند شمار مرگ و میر در حوادث جاده ای ایران در چهار سال گذشته روند نزولی داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بیش از یک میلیارد انسان در معرض «همه‌گیری» چاقی قرار دارند

«درک 'وضعیت جهنمی' غزه آسان نیست»؛ دیوان لاهه رای خود را صادر می‌کند

هشدار سازمان بهداشت جهانی: ابتلا به سرخک در اروپا سال ۲۰۲۳ به نسبت سال قبل ۳۰ برابر افزایش داشت