بحران مهاجران، فرصت آفرینی برای ترکیه

بحران مهاجران، فرصت آفرینی برای ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روند روزافزون ورود پناهندگان سوری به اتحادیه اروپا، بر روابط میان این اتحادیه و دولت ترکیه تاثیر گذاشته است زیرا بخش عمده مهاجرانی که خواهان ورود به

آگهی

روند روزافزون ورود پناهندگان سوری به اتحادیه اروپا، بر روابط میان این اتحادیه و دولت ترکیه تاثیر گذاشته است زیرا بخش عمده مهاجرانی که خواهان ورود به اروپای غربی بویژه کشور آلمان هستند، از مسیر ترکیه عبور می کنند.

به همین دلیل تصادفی نیست که آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان در سفر اخیر خود به ترکیه وعده داد موضوع پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا را بار دیگر به جریان خواهد انداخت آنهم درحالیکه ۱۰ روز قبل از آن، مخالفت صریحش را با این مساله اعلام کرده بود. درخواست پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا رسما در سال ۲۰۰۵ میلادی مطرح و پیگیریهای آن آغاز شد اما اکنون و پس از ۱۰ سال کاملا به بن بست رسیده است.

خانم مرکل همچنین موافقت کرد مذاکرات بویژه در بخش های اقتصادی و پولی را از سر گیرد، امری که استقبال نخست وزیر ترکیه را به همراه داشت.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه در این باره گفت: «امیدواریم که روابط ترکیه و اتحادیه اروپا از سر گرفته شود و روند مذاکرات الحاق شتاب گیرد. ما امیدواریم که توافقنامه شنگن و همچنین توافقنامه مربوط به بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشور مبدا یا کشور ترانزیت تا ژوئیه سال ۲۰۱۶ میلادی به اجرا گذاشته شود.»

در واقع، آنکارا می خواهد اجبار به دریافت ویزای شنگن برای ورود ۷۸ میلیون شهروند ترکیه به اتحادیه اروپا لغو شود و در مقابل اتحادیه اروپا نیز خواهان آن است که ترکیه مهاجران غیرقانونی را در خاکش بپذیرد.

اتحادیه اروپا همچنین می خواهد که آنکارا در قبال پذیرش یک کمک مالی سه میلیارد یورویی با اسکان پناهجویان در ترکیه موافقت کرده و به این ترتیب حرکت پناهجویان را به سمت اروپا متوقف کند اما ترکیه می گوید در وضعیت کنونی که دو میلیون پناهجو در خاک ترکیه حضور دارند این کمک مالی کافی نیست.

اروپایی ها همچنین آماده اند ترکیه را در زمره کشورهای امن قرار دهند، امری که باعث می شود میزان جذب گردشگر در این کشور افزایش یابد.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا در این باره اعلام کرد: «من قویا مایلم که موضوع ویزا پیش رود و شتاب گیرد و همانطور که در پارلمان اروپا گفتم، معتقدم ترکیه باید وارد فهرست کشورهای امن شود.»

با این حال به منظور هموارسازی مسیر الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا باید بر یک مانع عمده غلبه کرد که اختلافات میان آنکارا و قبرس بر سر بخش شمالی این جزیره است.

گزارشگر یورونیوز، گلثوم الن، با بریل دده اوغلو، وزیر کابینه ترکیه در امور مربوط به اتحادیه اروپا گفتگو کرده است.

یورونیوز: بنظر می رسد بحران مهاجرت به اروپا روابط میان ترکیه و اروپا را احیاء کرده است. اتحادیه اروپا مایل است همکاریهای خود را با ترکیه افزایش دهد و طرحی هم در این ارتباط درنظر گرفته است. اما، ترکیه و اتحادیه اروپا هریک انتظارات و تقاضاهای خودشان را دارند. چه انتظاری باید از این طرح داشته باشیم؟

بریل دده اوغلو: متاسفیم که احیای روابط میان ترکیه و اتحادیه اروپا باید در چهارچوب بحران سوریه صورت بگیرد. متاسفیم که در زمینه رنج مردم انجام می شود. اما، طرح پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا و لغو مقررات روادید میان طرفین، پیش از بحران سوریه در جریان بود.

یورونیوز: این روند تسریع شده است؟

بریل دده اوغلو: این الزامی بود. این نکات اکنون صورت یک طرح کلی را بخود گرفته است. آوارگان، مسئله ای پیچیده است. برای همین مذاکرات ادامه دارد. این، به یک کشور محدود نمی شود. باید مسئولیت (آنرا) تقسیم کنیم. ترکیه و اروپا و بویژه کمیسیون اروپا خواهان حل این مسئله هستند. بحران جاری نشان داده است که ما سرنوشتی مشترک داریم. آنچه اکنون مهم است، گسترش روابطمان است. این ثمره (آن) است.

یورونیوز: لغو مقررات روادید مدتها مورد تقاضای ترکیه بوده است. اما اشارات اتحادیه اروپا در این مورد تنها عده بخصوصی را بطور محدود در بر می گیرد. انتظارات ترکیه از لغو مقررات روادید چیست؟

بریل دده اوغلو: اینکه شهروندان کشوری که برای عضویت در اتحادیه اروپا تقاضا داده است، بتوانند به آزادی در منطقه “شنگن” تردد کنند.

یورونیوز: همه شهروندان؟

بریل دده اوغلو: بله.

آگهی
  • یورونیوز: اروپا آنرا دید متفاوتی دارد…..*

بریل دده اوغلو: این بفوریت انجام نمی شود. مدتی بطول خواهد انجامید. من هراس اروپایی ها را درک می کنم، اما شهروندان ترکیه هم انتظارات خودشان را دارند.

یورونیوز: برخی کشورها موافقتنامه پذیرش آوارگانی را امضاء کرده اند که از اتحادیه اروپا رانده می شوند، اما اعمال آن دشوار است.ترکیه چگونه می تواند از خروج مهاجران از خاکش جلوگیری کند؟

بریل دده اوغلو: این روندی عادی در میان کشورهای عضو یا کشورهای متقاضی عضویت (در اتحادیه اروپا) است.تعداد آنها به تعدادی که تصور می کنیم نیست.

یورونیوز: موثر است؟ چطور می خواهید از خروج آوارگان از ترکیه جلوگیری کنید؟

بریل دده اوغلو: در درجه اول، موثر است. ترکیه در خاک خود دو میلیون و نیم پناهنده سوری دارد و مبلغ هشت میلیارد دلار هزینه آنها کرده است. ترکیه در مقایسه با اروپا، سیاست درهای باز نداشته است و نمی دانسته اتحادیه اروپا چنینی طرحی دارد.

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ فراموش شده شرق اوکراین همچنان قربانی می گیرد

مواد منفجره بجا مانده از داعش، خطری بزرگ برای ساکنان موصل

فینال لیگ قهرمانان؛ تجربه کهکشانی ها کارساز تر است یا انگیزه قرمزها؟