اقتصاد ترکیه در آستانه انتخابات اول نوامبر

اقتصاد ترکیه در آستانه انتخابات اول نوامبر
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

وضعیت اقتصادی ترکیه نگران کننده است. پس از انتخابات پارلمانی ۷ ژوئن ارزش لیر، واحد پولی ترکیه در برابر دلار آمریکا و یورو بطور قابل توجهی سقوط کرد و

آگهی

وضعیت اقتصادی ترکیه نگران کننده است. پس از انتخابات پارلمانی ۷ ژوئن ارزش لیر، واحد پولی ترکیه در برابر دلار آمریکا و یورو بطور قابل توجهی سقوط کرد و این کشور هم در بازارهای داخلی و هم در بخش سرمایه گذاریهای بین المللی با رکود مواجه شد. نرخ تورم بیش از انتظار افزایش یافت و در ماه سپتامبر به رقم ۸ درصد رسید و بنابراین قدرت خرید بطور قابل توجهی کاهش یافت.

دومین دور انتخابات پارلمانی این کشور اول ماه نوامبر برگزار خواهد شد. برای آردا تونکا، اقتصاددان ترک نگرانی های اقتصادی امروز ترکیه حاصل بی ثباتی های سیاسی و درگیریهای منطقه است.

خبرنگار یورونیوز از آقای تونکا می پرسد: در ترکیه بزودی و برای دومین بار طی پنج ماه اخیر، انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد. طی این پنج ماه حوادث مهمی روی داده است. وضعیت اقتصادی ترکیه را در آستانه این انتخابات چگونه ارزیابی می کنید؟

آردا تونکا: «ما در وضعیت رکود اقتصادی هستیم، اگرچه رشد کمی وجود داشته اما از توان اقتصادی ترکیه کاسته شده است. این میزان رشد به نظر ما کافی نیست. در واقع ترکیه تحت تاثیر شرایط منطقه قرار گرفته است بویژه حوادث ناگوار و مهمی که در مرزهای جنوبی کشور روی داده است. جهان بر رویدادهای سوریه متمرکز شده و سوریه همسایه ماست. تمام تحولاتی که در آنجا روی می دهد بر سیاست ترکیه نیز تاثیر می گذارد. بطور مثال وضعیت بحرانی در سوریه باعث شده ترکیه با بحران مهاجران روبرو شود که تا کنون هزینه ای معادل ۸ میلیارد دلار به همراه داشته است. ما تا امروز پول زیادی را صرف این کار کرده ایم. ما ۲ میلیون پناهجو داریم. به همین دلیل ترکیه تا امروز بهای سنگینی پرداخته است. برای این می گویم از آنچه در اطرافمان می گذرد بسیار تاثیر پذیرفته ایم. همچنین باید به موقعیت روسیه و رکود اقتصادی جهانی نیز توجه کنیم. ترکیه از تمام این موضوعات تاثیر دیده است.»

علاوه بر مشکلات موجود در منطقه، بی ثباتی سیاسی در داخل ترکیه نیز تاثیر منفی بر اقتصاد این کشور داشته است. حزب حاکم ترکیه برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ میلادی تاکنون و پس از انتخابات ماه ژوئن، اکثریت مطلق را در پارلمان از دست داد. از آن زمان تمام تلاشها برای تشکیل یک دولت ائتلافی شکست خورده است و احمد داوود اغلو، نخست وزیر این کشور، دولت موقت را اداره می کند.

آردا تونکا: «به همین دلیل ترکیه به شدت نیاز به یک دولت دارد، یک ائتلاف یا هر چیز دیگری. یک دولتی که پس از انتخابات اول نوامبر، از پارلمان رای اعتماد بگیرد و قادر باشد نقشه راهش را ترسیم کرده و در زمینه اقتصادی قدرتمندانه تصمیم گیری کند.»

اقتصاددانان می گویند ضروریست ترکیه به بهبود کیفیت آموزش و پرورش و اصلاح سیستم قضایی بپردازد.

ترکیه با مشکل دیگری نیز دست و پنجه نرم می کند. اخیرا دولت این کشور به آتش بس دو ساله ای که با حزب کارگران کردستان برقرار کرده بود پایان داد و همین امر باعث شد دیگربار جنگ میان ارتش ترکیه و اعضای پ کا کا از سر گرفته شده، تنش ها شدت پیدا کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

در ترکیه، کشور همسایه ایران حداقل حقوق ماهیانه چقدر است؟

بلندپروازی هواپیمایی ترکیه؛ غذا با ستارهٔ میشلن، و تربیت خلبان برای دنیا

انتخابات مجلس در تهران به دور دوم رفت؛ آراء باطله در پایتخت دوم شد؟