درخواست غرب برای اقدام مناسب در قبال آزمایش موشکی ایران

درخواست غرب برای اقدام مناسب در قبال آزمایش موشکی ایران
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

ایالات متحده آمریکا در کنار سه متحد اروپایی خود، بریتانیا، آلمان و فرانسه خواستار «اقدامی مناسب» و تحقیق کمیته تحریم‌های سازمان ملل متحد درباره تازه‎‌ترین آزمایش موشکی ایران شدند. این کشورهای عضو ۱+۵ در نشست روز چهارشنبه شورای امنیت، آزمایش موشک عماد را نقض جدی قطعنامه سازمان ملل متحد خواندند.

سامانتا پاور، سفیر ایالات متحده آمریکا در سازمان ملل متحد هفته گذشته اعلام کرد که بر اساس نتیجه گیری واشنگتن، موشک میان برد آزمایش شده، قادر به حمل کلاهک هسته‌ای است. پنج روز پس از آزمایش موشک عماد، خانم پاور در واکنشی رسمی خواستار واکنش مناسب شورای امنیت به بی‌اعتنایی ایران به تکالیف بین المللی خود شده بود. انجام هرگونه تحقیق کمیته تحریم‌ها، نیازمند رای تمامی اعضای شورای امنیت است.

موشک دوربرد عماد، نسل جدید موشک‌های بالستیک زمین به زمین ساخت ایران است که روز ۱۹ مهر آزمایش شد و واکنش جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید را در پی داشت. وی در نشستی با خبرنگاران اعلام کرد که ایران با آزمایش موشک بالستیک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل را نقض کرده است.

جمعی از سناتورهای ارشد حزب دموکرات نیز نسبت به این اقدام جمهوری اسلامی واکنش نشان دادند با این همه مقامات ایران نقض قطعنامه سازمان ملل متحد را انکار می‌کنند. محمد جواد ظریف، وزیر امورخارجه ایران گفته است که این موشک برای حمل کلاهک اتمی طراحی نشده است.

از سوی دیگر سرتیپ پاسدار حسین دهقان، وزیر دفاع در زنجان گفته است: «ما همواره به طور رسمی اعلام کرده‌ایم که ایران اسلامی در موضع تقویت بنیه دفاعی خود با اتکا به توانمندی‌های ذاتی دفاعی و داخلی اقدام خواهد کرد و نیازی نمی‌بیند در این زمینه از کسی اجازه بگیرد چرا که ما در برجام به آنچه توافق کرده‌ایم فقط متوجه بحث هسته‌ای است.»

میلانی: ایران می‌خواهد بگوید به‌هیچ وجه در برنامه موشکی خود کوتاه نخواهد آمد

محسن میلانی، تحلیلگر مسایل سیاسی ایران و استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی به اینکه «برجام به طور مشخص درباره فعالیت‌های اتمی ایران بوده و مسایل دیگر در آن مطرح نیست» به یورونیوز می‌گوید: «برجام ۱۲۵ صفحه است و وکلای بسیاری روی آن کار کرده‌اند و کسانی هستند که مو را می‌توانند از ماست بیرون بکشند و من مطمئن هستم که با فرارسیدن موعد اجرای آن، چنین اتفاقی که اکنون در سازمان ملل در حال وقوع است در آینده بار‌ها و بار‌ها تکرار خواهد شد زیرا وقتی یک سند تاریخی داریم که هر دو طرف قرائت متفاوتی از آن دارند این اختلاف ادامه می‌یابد.»

آقای میلانی در ادامه می‌افزاید: «مساله مهم آن است که پس از تحقیق، تحریم تازه‌ای اعمال می‌شود یا نه. چراکه در نامه آقای خامنه‌ای خطاب به رئیس جمهوری به صراحت آمده است که در صورت تحریم تازه، ایران آن را نقض قرارداد برجام تلقی می‌کند.»

پیش‌تر و در جریان آخرین دور مذاکره بر سر پرونده فعالیت‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران در وین، موضوع لغو تحریم فناوری موشک‌های بالستیک توسط طرف ایرانی مطرح شد. در این مذاکرات فشرده فرستادگان تهران خواستار لغو تحریم تسلیحاتی سازمان ملل متحد علیه ایران شدند که باوجود دستیابی به توافق نهایی، کشورهای ۱+۵ به این خواسته طرف ایرانی تن ندادند.

بر أساس بند ۹ قطعنامه ۱۹۲۹ شورای امنیت سازمان ملل متحد، ایران از هرگونه فعالیت مرتبط با موشک‌های بالستیک که قادر به حمل سلاح هسته‌ای است، منع شده است. همچنین بر تمهدیدات ضروری درخصوص جلوگیری از انتقال فناوری یا کمک فنی برای تولید چنین موشک‌هایی در ایران نیز تاکید می‌شود.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نهم ژوئن ۲۰۱۰ میلادی با ۱۲ رای موافق، ۲ رای مخالف و یک رای ممتنع موارد تازه‌ای را به فهرست تحریم‌های ایران افزود. در این تصمیم گیری برزیل و ترکیه رای مخالف داده و لبنان به رای ممتنع بسنده کرد. حاصل این نشست قطعنامه ۱۹۲۹ بوده است.

استاد دانشگاه فلوریدای جنوبی در پاسخ به این پرسش که چرا سپاه پاسداران با توجه به حساسیت غرب درباره آزمایش‌های موشکی ایران، تصمیم به آزمایش موشک عماد گرفته است می‌گوید: «فکر نمی‌کنم این تصمیم سپاه بوده باشد بلکه این تصمیم نظام جمهوری اسلامی است. ایران می‌گوید موشک عماد برای حمل کلاهک اتمی طراحی نشده است. برنامه موشکی ایران یکی از مهم‌ترین موارد دکترین نظامی این کشور است و در حقیقت با چنین اقدامی آنان این سیگنال را می‌فرستند که به هیچ وجه سر این موضوع کوتاه نخواهند آمد و برنامه موشکی خود را در آینده ادامه خواهند داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش ایران از طراحی «بومی» و تولید «انبوه» دستاوردهای جدید نظامی خبر داد

ایران بدنبال محکومیت تروئیکای اروپایی: سیمرغ همزمان سه ماهواره را وارد مدار کرد

چهارمین سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی؛ از روایت تازه حامد اسماعیلیون تا آزادی متهم ردیف اول