شورای نگهبان: در انتخابات این دوره مجلس تحقیقات محلی می‌کنیم

شورای نگهبان: در انتخابات این دوره مجلس تحقیقات محلی می‌کنیم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

سخنگوی شورای نگهبان نظر «مراجع چهارگانه»، (وزارت اطلاعات، وزارت دادگستری، نیروی انتظامی و سازمان بسیج) برای بررسی صلاحيت‌های داوطلبان انتخابات مجلس دهم را کافی ندانست و گفت: برای احراز صلاحیت‌های یک داوطلب در همه ابعاد، چاره ای جز تحقیقات محلی نیست و باید از این طریق، اطلاعات جمع‌آوری شود.

نجات الله ابراهیمیان، سخنگوی شورای نگهبان امروز یکشنبه سوم آبان گفت: «مراجع چهارگانه» در حیطه وظایف خودشان اظهار نظر می کنند. به طور مثال از وزارت اطلاعات می توان درباره پرونده امنیتی استعلام گرفت. اگر قرار شد در مورد اینکه کسی سوء یا حسن شهرت دارد سوال کنند، جزء وظایف نیروی انتظامی یا وزارت اطلاعات نیست؛ چون از نظر قانونی ارتباطی به آنها ندارد یا دادگستری هم کسی را به خاطر سوء شهرت محاکمه نمی کند که سوابقی داشته باشد.»

سخنگوی شورای نگهبان اضافه کرد: چاره ای نیست جز این که تحقیقات محلی صورت گیرد و از افراد مطلع سوال شده و اطلاعات جمع آوری شود.

وی تصریح کرد: بنابراین شورای نگهبان با توجه به اختیاری که دارد، در مورد اظهار نظر در مورد صلاحیت‌ها، از سایر دلایل اثباتی همچون تحقیق از مطلعان و معتمدان محلی، اظهارات داوطلبان، سخنرانی‌ها، آثار و یا کتاب‌های‌شان استفاده می‌کند.

دهمین دوره انتخابات مجلس و پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری قرار است به طور همزمان روز جمعه هفتم اسفند ۹۴ در سراسر ایران برگزار شود.

مسئله نظارت بر انتخابات در ماه‌های اخیر با مناقشاتی همراه بوده‌ است به گونه‌ای که حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، روز ۲۸ مرداد، ضمن اعتراض تلویحی به رد صلاحیت گسترده کاندیداهای انتخابات، این تذکر را مطرح کرده بود که شورای نگهبان، ناظر و دولت مجری انتخابات است و نظارت و اجرا نباید مخلوط شوند.

این گفته‌های آقای روحانی اعتراض شماری از اصول‌گرایان و امامان جمعه را به دنبال داشت و در همین حال محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در واکنشی تند رئیس جمهوری ایران را به تلاش برای تضعیف شورای نگهبان متهم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عفو‌بین‌الملل گزارش سال ۲۰۲۳ را در خصوص خشونت، سرکوب، سلب آزادی‌ها و نقض حقوق بشر در ایران منتشر کرد

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد

میزان هزینه‌های نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا