واتارا، پیروز جنگ طولانی برای ریاست جمهوری ساحل عاج

واتارا، پیروز جنگ طولانی برای ریاست جمهوری ساحل عاج
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

الاسان درامان واتارا که پس از یک جدال طولانی، سرانجام در انتخابات روز یکشنبه به ریاست جمهوری ساحل عاج پیروز رسید، از نظر حامیانش، مردی سختکوش با

آگهی

الاسان درامان واتارا که پس از یک جدال طولانی، سرانجام در انتخابات روز یکشنبه به ریاست جمهوری ساحل عاج پیروز رسید، از نظر حامیانش، مردی سختکوش با عملکردی شفاف است اما منتقدان، او را به تمایل بیش از حد به غرب و بخصوص فرانسه متهم می کنند.

آقای واتارا، دانش آموخته اقتصاد از آمریکا است و مدت زیادی از عمر حرفه ای خود را در صندوق بین المللی پول سپری کرده است.

او در بین سالهای ۱۹۹۰ و ۱۹۹۳ مدت کوتاهی را به عنوان نخست وزیر مشغول به کار شد.

آقای واتارا دو بار از شرکت در انتخابات منع شد زیرا مادرش اهل بورکینافاسو بود و به همین دلیل خارجی محسوب می شد. اما چند سال قبل قانون اساسی تغییر پیدا کرد و این شرط که پدر و مادر نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری باید اهل ساحل عاج باشند برداشته شد.

به این ترتیب آقای واتارا توانست در انتخابات ۲۰۱۰ میلادی شرکت کند. نهاد ناظر سازمان ملل بر انتخابات، او را پیروز انتخابات معرفی کرد اما حامیان لوران باگبو، رقیب آقای واتارا پیروزی او را نپذیرفتند. کشور ساحل عاج صحنه درگیری حامیان دو طرف شد و برای چندین ماه بن بست سیاسی ادامه پیدا کرد. تا اینکه آقای واتارا توانست قدرت را به دست بگیرد.

برای بسیاری این درگیریها یادآور جنگ داخلی سال ۲۰۰۲ در ساحل عاج بود که بزرگترین تولیدکننده کاکائو در جهان را عملا به دو نیمه شمالی و جنوبی تقسیم کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تحولات ایران و جهان؛ عربستان در یک روز ۷ نفر را به اتهام «تروریسم» اعدام کرد

وزیر دفاع اندونزی با کارنامه نقض حقوق بشر مدعی پیروزی در انتخابات شد

فردریک دهم رسما پادشاه دانمارک شد؛ «سلطنت و جمهوریت» چگونه در اروپا جفت و جور شدند؟