نقش حزب ملی گرای «جریان ملی» در انتخابات سراسری ترکیه

نقش حزب ملی گرای «جریان ملی» در انتخابات سراسری ترکیه
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت باهچلی از سال ۱۹۹۷ رهبر حزب «جریان ملی» ترکیه است. مخالفت وی و حزب متبوعش برای تشکیل یک دولت ائتلافی با حزب عدالت و توسعه عملا منجر به این شد که

آگهی

دولت باهچلی از سال ۱۹۹۷ رهبر حزب «جریان ملی» ترکیه است. مخالفت وی و حزب متبوعش برای تشکیل یک دولت ائتلافی با حزب عدالت و توسعه عملا منجر به این شد که چهار ماه پس از انتخابات ژوئن٬ مردم ترکیه بار دیگر روز یکشنبه برای انتخاب نمایندگان خود در پارلمان پای صندوق های رای بروند.

این در حالی ست که حزب عدالت و توسعه که به مدت ۱۳ سال قدرت را در اختیار داشته موفق شد در انتخابات هفتم ژوئن اکثریت کرسی های لازم را برای تشکیل دولت بدست آورد.

در آن زمان٬ باهچلی اعلام کرد که تنها دو راه حل برای تشکیل دولت ائتلافی وجود دارد: «نخستین راه حل ائتلاف دو حزب عدالت و توسعه و دموکراتیک خلق ها است و دوم راه حل ائتلاف حزب جریان ملی و دموکراتیک خلق ها است. و اگر هر دو راه حل شکست بخورد در آن صورت باید انتخابات زودهنگام برگزار شود.»

او به این ترتیب هرگونه ائتلاف با حزب توسعه و عدالت را غیرقابل قبول دانست. در حدی که وقتی پسر بنیانگذار حزب متبوعش معاونت نخست وزیری در کابینه موقت داوداُغلو را پذیرفت٬ عضویت وی را در حزب به حالت تعلیق درآورد.

حزب جریان ملی با نگرشی ناسیونالیستی و پان ترکیستی مشخصا مخالف قدرت گیری کرد ها در شطرنج سیاسی ترکیه است. در پی حمله ماه سپتامبر٬ حامیان افراطی این حزب به مقر حزب دموکراتیک خلق ها یورش بردند و با هواداران این حزب و نیروهای پلیس درگیر شدند. آنها دولت اردوغان را مقصر می داند که امکان حضور نمایندگان کرد در پارلمان کشور را فراهم کرده است.

حزب جریان ملی در سال ۱۹۶۹ تاسیس شد و تا دهه ۹۰ میلادی در مجموع حزبی کم اهمیت بود٬ اما در انتخابات سال ۱۹۹۹ به دومین حزب کشور تبدیل شد.

در انتخابات هفتم ژوئن ۱۶/۵ درصد آراء را کسب کرد و اکنون پس از حزب دموکراتیک خلق ها٬ سومین نیروی سیاسی ترکیه است.

بر اساس نظرسنجی ها٬ حزب متبوع دولت باهچلی در انتخابات روز یکشنبه حدود ۱۳ درصد رای خواهد داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مخالفان انتقال مدیریت «کوزا ایپک» به دولت در استانبول تجمع کردند

اطلاعاتی درباره انتخابات پارلمانی ترکیه

تیراندازی در یک رویداد انتخاباتی در ترکیه یک زخمی بر جای گذاشت