مجادله ظریف و وزیر خارجه عربستان در نشست وین

مجادله ظریف و وزیر خارجه عربستان در نشست وین
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

پس از نشست وین درباره بحران سوریه، رسانه‌ها خبر دادند که زمان زیادی از این نشست به مجادله بین وزیران خارجه ایران و عربستان سپری شد.

همچنین پس از پایان نشست وین محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان سعودی بر مواضع دولت‌های خود در مورد سوریه پافشاری کردند.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه سعودی گفت، رفتن بشار اسد، چه با شکست دادن از راه جنگ چه با راهکار سیاسی، باید بخشی از راهکار سوریه باشد.

وی گفت که او به صراحت دیدگاه کشورش را در نشست وین بیان کرده که اسد جایی در آینده سوریه ندارد و روسیه و ایران باید با کنارگذاشتن اسد و تاریخ آن موافقت کنند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران نیز مذاکرات وین را بسیار صریح و جدی نامید و گفت، بیانیه پایانی نشست وین با تلاش ایران تعدیل شد.

ظریف گفت دیدگاه‌های افراطی مطرح شده از سوی برخی از کشورها در این بیانیه گنجانده نشد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین از انجام سه دیدار با جان کری همتای آمریکایی خود در وین خبر داد و گفت اجرای دستورات علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مبنای بسیاری از بحث‌هایی بود که میان دو طرف صورت گرفت.

وزیر خارجه بحرین: خطر ایران کمتر از داعش نیست

در رویدادی دیگر هم وزیر خارجه بحرین با انتقاد از دخالت‌های ایران در منطقه گفت که «ایران مانند داعش» کشورش و دیگر کشورهای عربی را تهدید می‌کند.

شیخ خالد بن حمد آل خلیفه افزود: «حمایت ایران از خرابکاری در کشورهای عربی کمتر از خطرات داعش نیست.»

نشست وین پیرامون بحران سوریه روز جمعه با حضور نمایندگان ارشد ۱۷ کشور و سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در وین برگزار شد. این نشست، عصر جمعه، هشتم آبان، بدون توافق بر سر آینده بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور پایان یافت.

پس از پایان نشست وین، جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا گفت که آمریکا، روسیه و ایران درباره سرنوشت بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، توافق ندارند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ایران: عبور از بشار اسد؛ ممنوع

آیا وزیر خارجه عمان در سفر به تهران حامل پیام آمریکا برای ایران بود؟

وزیر خارجه ایران: همواره پیام‌های مثبتی از آمریکا دریافت می‌کنیم