بیکاران، ورودی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان را بستند

بیکاران، ورودی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان را بستند
نگارش از مریم شاهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

بیکاران عضو جنبش علیه بیکاری، صبح روز یکشنبه در کابل، درهای ورودی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان را بستند و در حالیکه کارت های سرخ رنگی را به نشان رد عملکرد حکومت وحدت ملی در دست داشتند، تا ساعت ها مانع ورود کارمندان و مقام های عالیرتبه به این وزارت شدند.

سیزده میلیون یا دو و نیم میلیون بیکار؟
این بیکاران، عمدتا جوانان تحصیلکرده دانشگاهی هستند که می گویند پس از اتمام تحصیلات دانشگاهی کار نیافته اند و برای رسیدگی به مشکل بیکاریشان، از پنجاه و پنج روز پیش تاکنون خیمه تحصن جلوی پارلمان افغانستان برپا کرده و در اعتراض به افزایش بیکاری در کشور تجمع های مختلفی را در پایتخت افغانستان سازماندهی کرده اند، اما توجه جدی از سوی نهادهای مرتبط نشده است.

جوانان معترض پلاکاردی را در دست داشتند که به وجود سیزده میلیون بیکار اشاره می کرد و می گفتند که این آمار را از سایت رسمی وزارت کار و امور اجتماعی افغانستان گرفته اند اما پیش از این، سخنگوی این وزارت آمار بیکاران و کم کاران کشور را دو و نیم میلیون اعلام کرده و گفته است که نداشتن تخصص های حرفه ای، دلیل مهم بیکاری در افغانستان است.

مشکلمان رفع نشود، درهای ورودی ارگ را می بندیم
ابراهیم شهرستانی یکی از بیکاران معترض به یورونیوز می گوید که آنها نماینده سیزده میلیون بیکار بی سواد و تحصیلکرده در این کشور هستند و اگر تظاهرات در مقابل وزارت کار و امور اجتماعی منجر به حل مشکل بیکاری نشود، پس از این به سراغ ارگ ریاست جمهوری می روند و درهای ورودی ارگ را به روی مسئولان بسته خواهند کرد.

عوض علی دانش، لیسانس علوم پایه چهار سال پیش از دانشگاه کابل فارغ التحصیل شد و به دنبال کار به نهادهای مختلف مراجعه کرد و امتحان های شغلی را گذراند. برخی مسئولین به او می گفتند که فرد مورد نظر خودشان را برای شغل انتخاب کرده اند و امتحان های شغلی یک حرکت نمایشی است و باعث تغییر در انتخاب افراد نخواهد شد.

کامله افضلی، به تازگی از رشته حقوق فارغ التحصیل شده است اما امیدی به یافتن شغل ندارد. او به یورونیوز می گوید که برایش شغلی نیست، چون همه جا واسطه برای اشتغال می خواهند. در حالیکه رشته او مورد نیاز بازار کار است اما چون فامیل و اشنا در ادارات دولتی ندارد، نمی تواند صاحب شغل شود و چند روز پیش وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان از آنها خواسته است که به اعتراضات علیه بیکاری خاتمه دهند و این وزارت، به آهستگی زمینه های اشتغال را برای انها فراهم می کند.

گرایش روزافزون جوانان افغان به تحصیلات عالی و اشتغال به تحصیل دهها هزار دانشجو، چالش هایی را برای اشتغال زایی جمعیت تحصیلکرده دانشگاهی بوجود آورده است. حکومت افغانستان به عنوان بزرگترین استخدام کننده نیروی کار، تاکنون برنامه مشخصی برای اشتغال تحصیل کردگان افغانستان اعلام نکرده است.

امیدوار به وعده وزیر نیستیم
در ادامه این تظاهرات، تنش بین بیکاران و تعدادی از مراجعان به وزارت کار بوجود آمد که معترضان یکدیگر را به آرامش و پرهیز از خشونت دعوت کردند. تظاهرات روز یکشنبه جنبش علیه بیکاری، با صدور یک قطعنامه و حضور نسرین اوریا خیل، وزیر کار و امور اجتماعی افغانستان در میان معترضان، پایان یافت. وزیر کار به معترضان اطمینان داد که به خواسته های آنان در قطعنامه شان عمل خواهد کرد. معترضان به یورونیوز می گویند چون وزیر کار زمان مشخصی را برای حل مشکلات بیکاران معین نکرده است، پس امیدواری زیادی به این وعده ندارند و به خیمه های تحصن خود در مقابل پارلمان افغانستان بازگشتند.

ایجاد زمینه جذب نیروی کار در بخش خصوصی، ایجاد دفاتر کاریابی و نمایندگی های کارگری در خارج و داخل افغانستان، تطبیق قانون کار، تامین امنیت شغلی، بیمه کارگران، ممنوعیت کار کودکان، توجه به وضعیت نابسامان مهاجرین افغان در خارج این کشور و سرعت بخشیدن و پرهیز از واسطه گرایی در استخدام نیروی کار از خواسته های مطرح شده در این قطعنامه بود.

پیش از این، اعضای جنبش علیه بیکاری در اقدامی اعتراضی اسناد تحصیلی خود را آتش زدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اعتراضات جدید در مجارستان؛ مقام سابق با انتشار صدای ضبط شده دولت اوربان را به فساد متهم کرد

معترضان اسرائیلی با بستن بزرگراهی در تل‌آویو خواستار آزادی گروگان‌های باقی مانده در غزه شدند

بلندپروازی‌های اقتصادی و منجلاب بازار املاک چین؛ نخست‌وزیر خواهان رشد پنج درصدی است