در شب اعلام نتایج انتخابات ترکیه، رهبر حزب حاکم خواهان تغییر قانون اساسی شد

در شب اعلام نتایج انتخابات ترکیه، رهبر حزب حاکم خواهان تغییر قانون اساسی شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم در ترکیه توانست در انتخابات اول نوامبر اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورده و به این ترتیب بدون نیاز به ایجاد

آگهی

حزب عدالت و توسعه، حزب حاکم در ترکیه توانست در انتخابات اول نوامبر اکثریت مطلق کرسی های پارلمان را به دست آورده و به این ترتیب بدون نیاز به ایجاد ائتلاف، دولت آینده این کشور را تشکیل دهد.

این پیروزی که پس از شکست ماه ژوئن این حزب محافظه کار و اسلامی به دست آمده، قدرت انجام اصلاحات را به دولت جدید خواهد داد.

احمد داوود اوغلو، نخست وزیر ترکیه و رهبر این حزب در پایان روز یکشنبه در جمع هوادارانش در شهر آنکارا گفت: «سیستم کنونی پاسخگوی نیازهای ترکیه نیست. واضح است که این پیراهن برای این کشور خیلی تنگ شده است. اجازه دهید از قانون اساسی که طرفدار کودتا است، فاصله بگیریم و با همدیگر برای یک قانون اساسی مدنی و لیبرال کار کنیم.»

حزب عدالت و توسعه (AKP) به رهبری احمد داووداغلو، نخست وزیر کنونی توانست ۴۹.۴ درصد از آراء را به دست آورد.

حزب جمهوریخواه خلق (CHP) به رهبری کمال قلیچ دار اغلو نیز با کسب ۲۵% آراء در جایگاه دوم قرار گرفت.

حزب حرکت ملی (MHP) با کسب ۱۲% آراء در جایگاه سوم قرار گرفت و درنهایت حزب دموکراتیک خلق ها (HDP( نیز ۱۰ % رای لازم را برای ورود به پارلمان آینده ترکیه به دست آورد.

به این ترتیب حزب حاکم صاحب ۳۱۶ کرسی از ۵۵۰ کرسی پارلمان ترکیه شد.

بورا بایراکتار، خبرنگار یورونیوز در پایان روز یکشنبه در آنکارا می گوید: «برخلاف پنج ماه پیش که حزب عدالت و توسعه حکومت تک حزبی را از دست داد، امشب شادی بزرگی در مقر این حزب دیده می شود. هزاران نفر جمع شده اند تا آغاز دوره چهارساله حکومت این حزب را جشن بگیرند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

درگیری میان پلیس و جوانان کرد در شهرهای کردنشین ترکیه

اطلاعاتی درباره انتخابات پارلمانی ترکیه

نخست وزیر سابق به جنگ اردوغان می‌رود؛ داووداوغلو حزب تاسیس می‌کند