سرنوشت دولت جدید پرتغال در دست پارلمان این کشور است

سرنوشت دولت جدید پرتغال در دست پارلمان این کشور است
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پارلمان پرتغال با اکثریت آرا، طرح تشکیل یک دولت چپ گرا در این کشور را تصویب کرد. ۱۶۳ نفر از نمایندگان پارلمان با این طرح که از سوی کمیتۀ مرکزی حزب

آگهی

پارلمان پرتغال با اکثریت آرا، طرح تشکیل یک دولت چپ گرا در این کشور را تصویب کرد. ۱۶۳ نفر از نمایندگان پارلمان با این طرح که از سوی کمیتۀ مرکزی حزب سوسیالیست ارائه شده است، موافقت کردند. به این ترتیب و در صورت عدم رای مثبت به دولت جدید، دولت بعدی یک دولت چپ گرا خواهد بود.

این ائتلاف امیدوار است در رای گیری روز سه شنبه در پارلمان، دولت راستگرای این کشور را مجبور به استعفا کند. انحلال دولت کنونی به نخست وزیری پدرو پاسوش کوئیلهو ممکن است به پایان چند سال ریاضت اقتصادی منجر شود.

آنتونیو کوشتا پینتو، تحلیلگر سیاسی می گوید: «اگر باز هم به دام یک بحران دیگر و ریاضت اقتصادی بیافتیم، رای دهندگان این مساله را نمی بخشند. در صورتیکه چنین اتفاقی بیافتد، رای دهندگان حزب سوسیالیست را تنبیه خواهند کرد.»

پدرو پاسوش کوئیلهو در انتخاباتی که در ماه اکتبر برگزار شد، توانست ۳۶ درصد آرا را از آن خود کند اما به دلیل نداشتن اکثریت باید دولت ائتلافی خود را ظرف ۱۰ روز معرفی کند. وی برای تشکیل این دولت ائتلافی امیدوار بود که بتواند با احزاب چپ متحد شود اما این امر با شکست روبرو شد.

پدرو پاسوش کوئیلو روز سه شنبه، دهم نوامبر برنامۀ خود را به پارلمان ارائه خواهد کرد اما احزاب چپ در پارلمان اعلام کرده اند به این برنامه رای نخواهند داد. به این ترتیب، زمینۀ انحلال دولت وی به خودی خود فراهم می شود.

به نظر می رسد با توجه به اینکه احزاب چپ اکثریت مجلس را در اختیار دارند، رئیس جمهور رهبر این ائتلاف یعنی آنتونیو کوشتا را به عنوان نخست وزیر مامور تشکیل دولت آیندۀ این کشور کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پیروزی محافظه‌کاران در انتخابات پارلمانی پرتغال همزمان با موفقیت چشمگیر راست‌گرایان افراطی

رای دهندگان پرتغالی در انتخابات پارلمانی با نتیجه‌ای نامعلوم به پای صندوق‌ می‌روند

چرا سیاست مهاجرتی پرتغال سخاوتمندانه است؟