قرارداد فروش سیستم موشکی اس ۳۰۰ به ایران نهایی می‌شود

قرارداد فروش سیستم موشکی اس ۳۰۰ به ایران نهایی می‌شود
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

روسیه قرارداد تحویل موشک‌های اس ۳۰۰ را به ایران نهایی می‌کند. مقامات روسیه می‌گویند که نخستین محموله موشکی ۱۸ ماه پس از تعیین نوع موشک اس ۳۰۰ از سوی ایران، می‌تواند تحول داده شود. به گفته آنان گفتگوهای فنی قرارداد ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری‌های روسیه سرگئی چمزوف، رئیس شرکت تسلیحاتی روس تک روز دوشنبه در سفری به دوبی در نمایشگاه صنایع هوایی گفت: «قرارداد تامین موشک‌های اس ۳۰۰ برای ایران، نه تنها بین طرفین به امضا رسیده بلکه به مرحله اجرایی درآمده است.»

وی از بیان اینکه ایران در پی خرید چه نوعی از موشک اس ۳۰۰ است و دقیقا چه زمانی برای تحویل این محموله پیش بینی می‌شود خودداری کرد. با این حال مقامات روسیه گفته‌اند که مدلی که ایران طبق قرارداد سال ۲۰۰۷ در پی خرید آن بوده است، دیگر تولید نمی‌شود.

قرارداد فروش سیستم موشکی اس ۳۰۰ به ارزش ۸۰۰ میلیون دلار، به دلیل تحریم‌های سازمان ملل متحد علیه ایران، در سال ۲۰۱۰ میلادی از سوی دولت روسیه مسکوت ماند. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری فدراسیون روسیه، پس از توافق ایران با شش قدرت جهانی در وین بر سر پرونده فعالیت‌های اتمی این کشور، دستور به لغو تعلیق این قرارداد تسلیحاتی داد.

رئیس شرکت تسلیحاتی روس تک با اشاره به شکایت ایران به دادگاهی در ژنو گفته است: «انتظار می‌رود به محضی که نخستین بخش این قرارداد اجرایی شود، ایران از دعوی خود به منظور دریافت خسارات بابت تعلیق، انصراف دهد.»

این قرارداد موشکی بین جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه سبب نگرانی ایالات متحده آمریکا و اسرائیل شده است. آریه هرتسوگ، رئیس پیشین برنامه دفاع موشکی اسرائیل گفته است که «ماهیت توسعه موشکی در ایران دفاعی خواهد بود و تلاشی برای جلوگیری از توانایی نیروی هوایی ما برای انجام عملیات – چنانکه امروز قادر به انجامش هستیم – است.» وی همچنین در توضیح نگرانی‌های اسرائیل افزوده است که اگر چنین سیستم موشکی در اختیار سوریه به عنوان متحد ایران در منطقه قرار بگیرد، می‌تواند به دست «دولت اسلامی» مشهور به داعش بیافتد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش ایران از طراحی «بومی» و تولید «انبوه» دستاوردهای جدید نظامی خبر داد

ایران بدنبال محکومیت تروئیکای اروپایی: سیمرغ همزمان سه ماهواره را وارد مدار کرد

چهارمین سالگرد ساقط کردن هواپیمای اوکراینی؛ از روایت تازه حامد اسماعیلیون تا آزادی متهم ردیف اول