وزیر خارجه کانادا: آماده تعامل بیشتر با ایران و روسیه هستیم

وزیر خارجه کانادا: آماده تعامل بیشتر با ایران و روسیه هستیم
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

استفان دیون، وزیر خارجه کانادا گفته است که سیاست دولت جدید این کشور در برابر ایران و روسیه سازنده تر خواهد بود با این حال، احتیاط و محافظه کاری کماکان دو رویکرد اصلی کانادا در رابطه با این دو کشور است.

کانادا در سال‌های گذشته و در زمان حاکمیت محافظه کاران سیاست‌های سختگیرانه‌ای را در برابر کشورهایی که آنان را دشمن تلقی می کرد در پیش گرفت. بسیاری از کارشناسان تعطیلی سفارت کانادا در ایران در سال ۲۰۱۲ را نقطه اوج راهبرد سختگیرانه سیاست خارجی دولت استفان هارپر توصیف می کنند. یکی از وعده‌های اصلی جاستین ترودو، نخست وزیر جدید کانادا در زمان کمپین انتخاباتی، امکان از سرگیری روابط با ایران بود.

استفان دیون در گفتگو با روزنامه اتاوا سیتیزن درباره رابطه با ایران گفته است که اگر اتاوا با تهران وارد مذاکره نشود، نمی تواند نقش مثبتی برای مردم ایران بازی کند. وزیر خارجه کانادا همچنین با اشاره به نقش فزاینده ایران در بحران‌های عراق و سوریه امکان تاثیرگذاری کشورش بر وضعیت خاورمیانه و بهبود امنیت اسرائیل را مشروط به گفت و گو با ایران دانسته است. وی تاکید کرده است که عادی سازی روابط به معنای موافقت دولت کانادا با «رژیم» حاکم بر ایران نیست.

آقای دیون با اشاره به قرار گرفتن نام ایران در فهرست کشورهای حامی تروریسم از سوی دولت پیشین کانادا گفت: «دولت جدید هنوز دقیقا چگونگی از سرگیری روابط با ایران را به بحث نگذاشته است.» با این حال وی تاکید کرد که چنین رابطه‌ای بسیار محتاطانه خواهد بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محققان در آلمان: رانش شدید زمین در روستای حسین‌آباد ایران نتیجه ساختن یک سد بود

نقش کلیدی فلات ایران در مهاجرت انسان؛ حلقه گمشده تاریخ پیدا شد

مسیح علی‌نژاد در گفتگو با یورونیوز: ایران بدون جمهوری اسلامی به نفع بقیه جهان خواهد بود