ایتالیا موضوع خبرنگار زندانی واشنگتن پست در تهران را پیگیری می‌ کند

ایتالیا موضوع خبرنگار زندانی واشنگتن پست در تهران را پیگیری می‌ کند
نگارش از Ali Kheradpir
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

مقامات دولت ایتالیا در جریان سفر حسن روحانی به این کشور موضوع زندانی شدن جیسون رضائیان، خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران را پیگیری می‌کنند.

به نوشته واشنگتن پست، پائولو جنتیلونی وزیر خارجه ایتالیا گفته است که روز شنبه و در ملاقات با رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در رم درباره این خبرنگار زندانی با وی سخن می‌گوید و «تصمیمی درخصوص این موضوع می‌تواند به ایجاد اعتماد در پی توافق ایران با قدرت‌های جهانی بر سر پرونده اتمی یاری رساند.»

در گفت‌وگوی مفصلی که وزیرخارجه ایتالیا با این روزنامه آمریکایی داشته است، وی افزوده که پیش‌تر نیز موضوع این خبرنگار ۳۹ ساله را با مقامات ایرانی مطرح کرده است.

تصمیم وزارت خارجه ایتالیا برای پا در میانی بر سر بازداشت و محکومیت خبرنگار روزنامه واشنگتن پست در تهران، در حالی است که آقای روحانی برای نخستین‌بار از زمان انتخاب به عنوان رئیس‌جمهوری به اروپا سفر می‌کند و قرار است همراه با هیاتی بازرگانی با ماتئو رنتزی، نخست وزیر ایتالیا دیدار کند. رئیس‌جمهوری اسلامی ایران همچنین پیش از سفر به فرانسه با رهبر کاتولیک‌های جهان در واتیکان نیز ملاقات خواهد کرد.

آقای رضائیان که تابعیت دوگانه ایرانی-آمریکایی دارد بیش از ۱۵ ماه است که در بازداشت به سر می‌برد و به تازگی از سوی دادگاه انقلاب اسلامی به اتهاماتی از جمله جاسوسی متهم شده است. خبرنگار واشنگتن پست ۳۱ تیر سال ۱۳۹۳ به همراه همسرش یگانه صالحی بازداشت شد. خانم صالحی که خبرنگار رسانه‌ای خارجی در امارات متحده عربی است پس از تحمل سه ماه بازداشت به قید وثیقه آزاد شد. وی اجازه خروج از کشور را ندارد و تاکنون درباره پرونده خود یا همسرش با رسانه‌ها سخنی نگفته است.

انتشار خبر بازداشت جیسون رضائیان در تهران در بحبوحه مذاکرات جمهوری اسلامی ایران با شش قدرت جهانی بر سر پرونده فعالیت‌های اتمی، واکتش سازمان دیده‌بان حقوق‌بشر و وزارت امورخارجه ایالات متحده آمریکا را برانگیخت.

از سویی دیگر در آستانه سفر آقای روحانی به اروپا، کار‌شناسان حقوق‌بشر سازمان ملل متحد نیز از مقامات ایران خواستند تا برخورد با روزنامه‌نگاران را متوقف کنند. کارشناسان حقوق بشر ملل متحد، ضمن اشاره به آماده شدن دولت ایران برای برگزاری انتخابات مجلس شورای اسلامی، از بازداشت اخیر پنج خبرنگاراظهار نگرانی کرده اند.

احمد شهید، گزارشگر ویژه وضعیت حقوق‌بشر ایران از سوی سازمان ملل متحد گفته است: «دولت ایران نباید صدای منتقدان یا مخالفان را با لفافه‌ای مبهم و نگرانی بی‌اساس درباره امنیت ملی خاموش کند.» آقای شهید خاطرنشان کرده است که «به نظر می‌رسد سرکوب تازه‌ای علیه آزادی بیان و رسانه» در ایران آغاز شده است.

آفرین چیت‌ساز، عیسی سحرخیز، سامان صفرزایی، احسان مازندرانی و حسن شیخ‌آقایی در کنار شماری از فعالان شبکه‌های اجتماعی از سوی سازمان اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت شده‌اند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حکم جیسون رضائیان هفته آینده اعلام می شود

آغاز محاکمه جیسون رضائیان به اتهام جاسوسی

افزایش قدرت جناح‌های طرفدار سلاح هسته‌ای در ایران؛ دیپلمات‌های غربی نگرانند