داعش مسئولیت حملات جمعه شب پاریس را برعهده گرفت

داعش مسئولیت حملات جمعه شب پاریس را برعهده گرفت
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت اسلامی با صدور بیانه ای ضمن شرح جزئیات حملات خونین جمعه شب به پاریس، مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

آگهی

دولت اسلامی با صدور بیانه ای ضمن شرح جزئیات حملات خونی جمعه شب به پاریس، مسئولیت این حملات را برعهده گرفتند.

حملات جمعه شب در پاریس، پایتخت فرانسه دست کم ۱۲۰ کشته و بیش از دویست زخمی بر جای گذاشت.

در این حملات، شش تیراندازی و دو انفجار انتحاری در هفت نقطه پاریس روی داد. این برای نخستین بار در تاریخ فرانسه است که عملیات انتحاری در خاک این کشور صورت می گیرد.

ظریف وزیر خارجه فرانسه اعلام کرده است که باید هر چه زودتر در کنفرانس وین راهی برای مبارزه با داعش و تروریسم پیدا کرد تا حوادثی مشابه حادثه شب گذشته پاریس تکرار نشود.

انفجار اول در نزدیکی استادیوم فوتبال پاریس و هنگام بازی دوستانه دو تیم آلمان و فرانسه و زمانی انجام شد که فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه داخل استادیوم بود. وی به سرعت محل را ترک کرد و برای تشکیل جلسه اضطراری به وزارت کشور رفت. انفجار دوم نیز حدود پانزده دقیقه بعد اتفاق افتاد. به گفته شاهدان عینی عاملان حمله فریاد می زدند: امروز را یازده سپتامبر فرانسه می کنیم.

همزمان شش تیراندازی در نقاط دیگر شهر روی داد و سپس افراد مسلح با ورود به یک سالن کنسرت بیش از هزار و پانصد نفر را به گروگان گرفتند. گروگان گیری با دخالت پلیس پایان یافت و در جریان آن بیش از صد نفر به همراه پنج مهاجم کشته شدند.

شاهدان عینی می گویند گروگان گیرها بسیار جوان بودند و زبان فرانسه را به خوبی و بدون لهجه صحبت می کردند. همچنین یک شاهد دیگر گفته است که آنان هنگام ورود به سالن کنسرت فریاد زدند این کار را برای سوریه انجام می دهند. مهاجمان پیش از ورود به سالن به سمت عابران و خودروها تیراندازی کردند.

در پی این حملات فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه با اعلام وضعیت اضطراری در سراسر کشور از برقراری کنترل مرزی جهت جلوگیری از خروج “مهاجمان و ورود احتمالی افرادی با مقاصد تروریستی” خبر داد. همچنین شهرداری پاریس تمام اماکن عمومی را در روز شنبه تعطیل کرد. کلیه برنامه ها در فضای باز از جمله راهپیمایی ها نیز در این روز لغو شدند.

پس از بمبگذاری متروی مادرید در سال ۲۰۰۴ این مرگبارترین حمله در اروپاست.

حملات جمعه شب در حالی انجام شد که پاریس به زودی میزبان رهبران کشورها برای شرکت در کنفرانس تغییرات آب و هوایی است. حسن روحانی، رییس جمهوری ایران که قرار بود در این هفته از ایتالیا و فرانسه دیدار کند، سفر خود به اروپا را لغو کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

دادستان کل پاریس جزئیات حملات مرگبار پاریس را تشریح کرد

حملات مرگبار جمعه شب پاریس (۱۳ نوامبر ۲۰۱۵) به ترتیب زمانی

روایت شاهد عینی از حادثه گروگان گیری پاریس