جنگ چندلایه فرانسه با تروریسم

جنگ چندلایه فرانسه با تروریسم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

یورونیوز: الکساندر وُتراور، شما کارشناس مسائل دفاعی در مؤسسه مطالعات جهانی ژنو هستید. از این که با ما هستید از شما سپاسگزارم. بعد از حمله شوک آور

آگهی

یورونیوز: الکساندر وُتراور، شما کارشناس مسائل دفاعی در مؤسسه مطالعات جهانی ژنو هستید. از این که با ما هستید از شما سپاسگزارم. بعد از حمله شوک آور جمعه، علاوه بر رسانه ها و مردم کوچه و خیابان، مقامات فرانسوی هم از جنگ سخن گفتند. واکنش بسیار سریع بود و شهر رقه در سوریه بمباران شد. آیا این پاسخ درستی بود؟

به نظر من حق دارند که از جنگ صحبت کنند ولی باید در نظرداشت که دیگر در موقعیت یک جنگ کلاسیک و کنوانسیونی مثل جنگ جهانی دوم نیستیم. یک شبه حکومت در خاورمیانه هست که باید آن را خلع ید کرد و مانع آن شد. از آن گذشته تهدیدات تروریستی دیگری نیز در داخل کشور وجود دارد.

یورونیوز: از یک سو ما با افراط گرایان اسلامی سر و کار داریم که در سرزمینی دوردست هستند و از سوی دیگر با اروپایی ها و فرانسوی هایی که با این آرمان، عقد اخوت بسته و بنیادگرا شده اند. چگونه می توان در این دو جبهه جنگید؟

تا به امروز سرویس های اطلاعاتی تلاش ها و پژوهش های خود را بر روی پیوندهای موجود میان داعش و شبکه هایی که شما ذکر کردید متمرکز کرده بودند. بنابراین از ماه ژانویه که حمله شارلی ابدو در پاریس روی داد تا کنون، می بینیم که شبکه های تروریستی خود را استتار کرده و تاکتیک خود را تغییر داده اند. اکنون سرویس های اطلاعاتی و پژوهشی و پلیس نیز باید نوآوری کنند و روش های تازه بیابند.

یورونیوز: ممکن است دقیق تر بگویید چه روش هایی؟

حرکت های خُردی در جریان است، مثل تراکنش های مالی کوچک. یا بلیط سفرهایی که رفتِ آن را به نام فردی رزرو می کنند و برگشتش را به نام فردی دیگر. همه اینها نیاز به تحقیقات و تلاش اطلاعاتی بسیار دقیق و طاقت فرسایی دارد. برای این کار هم چنین به یک پشتوانه قضایی با تخصص در زمینه های تروریستی و افراطی گری اسلامی نیاز هست، چیزی که هنوز وجود ندارد.

یورونیوز: برگردیم به مسئله اطلاعات. تجربه افغانستان به ما می گوید که چنین جنگ هایی با دامنه گسترده سرانجامی ندارند. روی چه چیزی باید متمرکز شد؟

حریفی که ما با آن دست و پنجه نرم می کنیم، چند شکلی است. به نظر من امروز صحبت از جنگ چندلایه است. جنگ چندلایه چیست؟ یعنی این که حریف شما شکل واحدی ندارد، بلکه ترکیبی است از عناصر حکومتی که از سوی حکومت ها تغذیه می شوند، از جرائم سازمان یافته یا قاچاقچیان آدم، مواد مخدر، اسلحه و غیره. یا شامل جوانانی است که در پی آرمانی هستند. باید بر هر کدام از این گره ها یا عصب های حلقه های تروریستی متمرکز شد.

یورونیوز: امروز اطلاعات تکان دهنده ای می رسد. مثلا این که ترکیه و عراق چندین بار در مورد حمله قریب الوقوع تروریستی در پاریس هشدار داده بودند. آیا یک خلا بزرگ اطلاعاتی وجود داشته است؟

در فرانسه افرادی که باید مراقب تهدیدات تروریستی باشند در حدود ده هزار نفرند. باید پرسید آیا در فرانسه واقعا آمادگی وجود دارد که ده هزار نفر را به کار دقیق مراقبت از اوضاع واداشت. برای هر نفر تروریستی که ناپدید یا پنهان می شود، به طور متوسط در حدود ده نفر درگیر کمک کردن و مخفی کردن او هستند. این تنها یکی از مسائلی است که در مورد وضعیت حقوقی آن مطرح می شود.

یورونیوز: آیا فرانسه می تواند از خود محافظت کند و چگونه؟

نمی توان سرویس های اطلاعاتی را همین طور تجهیز نشده نگه داشت، آنها را مهار کرد یا به آنها ابزارهای دهه هشتاد را داد. بسیاری از این شبکه های اسلامگرای افراطی در سایت های اینترنتی و زنجیره ای از اپلیکیشن ها و ابزارهای بسیار مدرن و پیشرفته فعال هستند. اپلیکیشن هایی که یک لحظه وجود دارند و ناگهان ناپدید می شوند یا نامشان تغییر می کند. به عبارت دیگر باید ابزارهای زمان امروز را داشته باشیم. تا جایی که من می دانم قانون اطلاعات در فرانسه بناست این گونه باشد.

یورونیوز: الکساندر وتراور یادآوری می کنم که شما کارشناس مسائل دفاعی در مؤسسه مطالعات جهانی ژنو هستید. از شما سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مردی که با تهدید به انفجار انتحاری وارد کنسولگری ایران در پاریس شده بود، خود را تسلیم پلیس کرد

حمله با چاقو به دو دختربچه در استراسبورگ فرانسه؛ مهاجم بازداشت شد

قوانین عجیب فرانسه؛ از ممنوعیت برهنگی در خانه تا مخالفت والدین با ازدواج فرزندان