گزارش شکاف جنسیتی در جهان

گزارش شکاف جنسیتی در جهان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجمع جهانی اقتصاد هفته پیش سند مهمی را منتشر کرد و آن «گزارش شکاف جنسیتی در جهان در سال ۲۰۱۵» بود. داده هایی که در این گزارش آمده در مورد رعایت حقوق

آگهی

مجمع جهانی اقتصاد هفته پیش سند مهمی را منتشر کرد و آن «گزارش شکاف جنسیتی در جهان در سال ۲۰۱۵» بود. داده هایی که در این گزارش آمده در مورد رعایت حقوق زنان در ده سال گذشته چندان امیدوار کننده نیست. مثلا این گزارش نشان می دهد که میانگین دستمزد زنان برای کار مشابه با مردان تازه امروز به میانگین ده سال پیش مردان رسیده است. اگر روند برابرسازی حقوق زنان و مردان با آهنگ کنونی پیش برود، دست کم ۱۱۸ سال طول می کشد تا شکاف میان دستمزد زنان و مردان برای شغل مشابه، از بین برود!

مطالعه آمار منتشر شده از سوی این مجمع در مورد کشورهای مختلف اگر چه در مجموع پیشرفت های اندکی را در چهار زمینه اقتصادی، سیاسی، بهداشت و آموزش نشان می دهد، اما هنوز هیچ کشوری به برابری کامل زن و مرد در این زمینه ها دست پیدا نکرده است. در این میان، بهترین وضعیت مربوط به کشورهای اسکاندیناوی است و کشورهای ایسلند، نروژ، فنلاند و سوئد مقام یکم تا چهارم این جدول را به خود اختصاص داده اند. نکته قابل توجه ان که کشورهای روآندا و فیلیپین، به ترتیب از قاره های آفریقا و آسیا در مقام های ششم و هفتم این جدول جای گرفته اند. رتبه ایران در این جدول ۱۴۱، آمریکا ۲۸، ژاپن ۱۳۱، عربستان سعودی ۱۳۴، امارات متحده عربی ۱۱۹ و تاجیکستان ۹۵ است. داده های بعضی کشورها از جمله افغانستان در این سیاهه نیامده است.

گزارش مجمع جهانی اقتصاد هم چنین نشان می دهد که به طور کلی هنوز یک شکاف پنج درصدی جنسیتی در زمینه آموزش مردان و زنان در جهان وجود دارد. در عین حال ۲۵ کشور توانسته اند این شکاف را به طور کامل از بین ببرند.

در زمینه دسترسی به بهداشت وضعیت بهتر است، به طوری که در ۴۰ کشور رعایت حقوق زنان در این زمینه به همپایگی مردان رسیده است.

بیشترین پیشرفت در مسیر دستیابی به حقوق زنان، در عالم سیاست روی داده است. در نیمی از کشورهای جهان، حداقل یک بار یک زن در رأس دولت بوده است. در عین زنان حال تنها در ۱۹ درصد کشورها در پارلمان و در ۱۸ درصد آنها در کابینه به عنوان وزیر حضور داشته اند.

مجمع جهانی اقتصاد در وبسایت خود سامانه ای برای محاسبه میزان شکاف جنسیتی هر فرد در کشور خود طراحی کرده است. شما هم می توانید اینجا را کلیک کنید و با وارد کردن مشخصات سنی، جنسیت و کشور خود، میزان شکاف جنسیتی در مورد خودتان را ببینید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نورا نراقی به یورونیوز: استقبال دختران ایرانی از موتورسواری با وجود سخت‌گیری‌ها تحسین‌برانگیز است

سال تحصیلی افغانستان بدون حضور بیش از یک میلیون دختر آغاز شد

ماکرون وعده داد مفهوم «رضایت» را به تعریف تجاوز جنسی در قوانین فرانسه بگنجاند