تنش میان روسیه و ترکیه؛ مسکو در سوریه سپرموشکی مستقر می کند

تنش میان روسیه و ترکیه؛ مسکو در سوریه سپرموشکی مستقر می کند
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

دولت روسیه می گوید سرنگونی «سوخوی سو۲۴» روسی توسط ترکیه یک «اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده» از سوی این کشور است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه این

آگهی

دولت روسیه می گوید سرنگونی «سوخوی سو۲۴» روسی توسط ترکیه یک «اقدام تحریک آمیز برنامه ریزی شده» از سوی این کشور است. سرگئی لاوروف، وزیر خارجۀ روسیه این سخنان را در حالی مطرح کرده است که مقامات ترکیه با انتشار مکالمات خلبانان جنگنده های خود تاکید کرده اند خلبانان ترک در مدت پنج دقیقه، ۱۰ بار به جنگندۀ روسی برای خارج شدن از حریم هوایی ترکیه اخطار داده اند.

یکی از دو خلبانان روسی که در عملیات ویژه ای نجات یافته و به پایگاه هوایی روسیه در منطقۀ «حمیمیم» در شمال سوریه منتقل شده است، این ادعای ترکیه را رد می کند.

این خلبان در نخستین مصاحبۀ خود با رسانه های روسی گفت: «هیچ اخطار و تماسی در کار نبود. به همین خاطر بود که به عملیات مان ادامه داریم. اگر آنها واقعا می خواستند به ما اخطار بدهند می توانستند خود را نشان بدهند و به موازات ما پرواز کنند.» این خلبان به رسانه ها گفته است هواپیمای آنها به ناگهان و از پشت سر هدف قرار گرفته است.

روسیه در اولین واکنش نظامی به سرنگونی این جنگنده از قصد خود برای استقرار موشک های اس ۴۰۰ و ایجاد سپر موشکی در سوریه خبر داد. در صورتیکه روسیه این تصمیم خود را عملی کند، پرواز هواپیماهای ائتلاف سرکوب داعش به رهبری داعش تنها با هماهنگی و مجوز روسیه ممکن خواهد بود. قرار است این سپر موشکی در پایگاه نظامی «حمیمیم» مستقر شود.

روسیه همچنین ناو موشک انداز خود به نام «موسکوا» را جهت استقرار در آب های سوریه در نزدیکی لاذقیه عازم مدیترانه کرده است. این ناو ماموریت دارد خطراتی که جنگنده های روسی را در جریان ماموریت شان تهدید می کند، از بین ببرد.

علیرغم این تحرکات نظامی، روسیه تاکید کرده است قصد ورود به یک جنگ یا برخورد نظامی با آنکارا را ندارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کومرسانت: روسیه علیه ترکیه تحریم اعمال می کند

روابط مسکو و آنکارا پس از سرنگونی جنگندۀ روس؛ گفتگو با نماینده ترکیه در ناتو

کمک خلبان نجات یافته روس: ترکیه هشداری به سوخو نداده بود