نگاهی به دو طرح از شش طرح برگزیده بنیاد وایز در سال ۲۰۱۵

نگاهی به دو طرح از شش طرح برگزیده بنیاد وایز در سال ۲۰۱۵
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

موضوع کیفیت آموزش، یادگیری و وجود زیرساخت های مناسب برخی از مسائل پیش روی جوانان در کشورهای عربی و افریقاست. طرح “با هم بیاموزیم” (نَفهَم) از مصر، و

آگهی

موضوع کیفیت آموزش، یادگیری و وجود زیرساخت های مناسب برخی از مسائل پیش روی جوانان در کشورهای عربی و افریقاست. طرح “با هم بیاموزیم” (نَفهَم) از مصر، و طرح “بیاموز!” (!Educate) از اوگاندا، دو طرح از شش طرح برگزیده نشست نوآوری در دوحه هستند که به دلیل ارائه راه حلهای بکر و بدیع، جایزه بنیاد وایز را از آن خود کرده اند.

طرح «بیاموز!» در اوگاندا

حدود ۳۱۱ میلیون جوان در سراسر دنیا بیکارند و این مسئله باعث شده است که کارشناسان آموزش هم بیشتر از هر زمان دیگری، تناسب محتوای مطالب آموزشی با نیازهای بازار کار را به چالش بکشند. معضل بیکاری جوانان در اوگاندا در شرق آفریقا بدلیل کمبود مشاغل حرفه ای تشدید هم شده است.

یکی از دلایل این است که درصد بالایی از جمعیت این کشورِ شرق آفریقا را جوانان تشکیل می دهند : ۷۸ درصد کل جمعیت این اوگاندا زیر سی سال سن دارند که در سیستمی منسوخ و ناکارآمد آموزش می بینند.

طرحی آموزشی موسوم به «بیاموز!» در اوگاندا قصد دارد با افزایش تعداد کارآفرینان، راه حلی برای این مشکل ارائه کند. یکی از کارگزاران این طرح می گوید: «برنامه “بیاموز!” فرصت و امکان تجربه عملی راه اندازی کسب و کار را از همان مدرسه به صورت کار گروهی در اختیار جوانان قرار می دهد. در نتیجه، این جوانان پس از اتمام دوران تحصیل قادر خواهند بود هم بصورت گروهی و هم بصورت انفرادی، کسب و کاری شروع کنند.»

برنامه “بیاموز!” از الگوی آموزش عملی با اتکا بر تجربه تبعیت می کند و معلمان را آموزش می دهد. برنامه در دو سال آخر دبیرستان به اجرا در می آید و پس از اتمام دبیرستان نیز پشتیبانی از دانش آموز ادامه پیدا می کند.

هوا نابویه، مدیر برنامه آموزشی “بیاموز” می گوید: « طرح آموزشی «بیاموز!» با دبیرستانهای سراسر اوگاندا همکاری می کند تا برنامه ای خلاق، موثر، و با هزینه مناسب را به اجرا در آورد. از دولتها هم می خواهیم اصلاحاتی را به انجام برسانند که بر تمام سیستم آموزشی تأثیر مثبت داشته باشد.»

دهها حامی در حمایت از کارهای بیش از ۲۵۰ مدرسه در سراسر اوگاندا سهم دارند و هفته ای یک بار به هر مدرسه سر می زنند. بیشتر آنها دانش آموختگان طرح “بیاموز!” هستند. آنها به دانش آموزان مهارتهای عملی و اجرایی می آموزند تا وضعیت معاش آنها بهتر شود، بتوانند دست به کسب و کار بزنند و وضع جامعه محلی شان را بهتر کنند.

مسئولان طرح “بیاموز!” ادعا می کنند که الگوی آنها برای دانش آموزان دو دوره اول ، تأثیر چشمگیری داشته است. درآمد کسانی که این کلاس ها را تمام کردند ۱۶۰ درصد بیش از دانش آموزانی است که برنامه را تازه آغاز کرده اند و ۹۴ درصد این افراد اکنون برای خودشان کسب و کاری به راه انداخته اند، شغلی دارند یا به دانشگاه می روند. اما مهمترین تأثیر این است که این افراد نسبت به آینده خوشبین تر و در زندگی خلاق تر شده اند. مسئولان طرح آموزشی “بیاموز!” در نظر دارند این طرح را تا ده سال آینده، برای آموزش میلیونها جوان در ده کشور جنوب صحرای بزرگ آفریقا اجرا کنند.

«با هم بیاموزیم» در قاهره

بسیاری از مدارس کشورهای عربی با مشکل غیبت معلم و کلاسهای پرازدحام مواجه هستند. آیا استفاده از شبکه اینترنت می توان راه حل این مشکلات باشد؟ پروژه ای در مصر با این باور آغاز به کار کرده است. در این طرح که «نفهم» یا «با هم بیاموزیم»:http://www.nafham.com/about_us?ref=hp نام دارد، ویدئوهای آموزشی ۳ تا ۵ دقیقه ای برای دانش آموزان ضبط می شود که بعدا روی وبگاه مخصوص طرح گذاشته می شود و به این ترتیب، دانش آموز بصورت آنلاین به آنها دسترسی دارد.

سید عبید یکی از کسانی که با برنامه همکاری می کند، می گوید: «مشغول آماده کردن ویدئوهای کوتاه آموزشی برای دانش آموزان کلاس پنجم هستم. سعی می کنم واژه ها و توضیحات ساده به کار ببرم. در مدرسه فقط تخته هست و نقاشی، اما من ترجیح می دهم به دانش آموز تصویر هم نشان بدهم. این طور بهتر می توانند درس را یاد بگیرند.»

هر ماه پانصد هزار کاربر به این وبگاه آموزشی رایگان، مراجعه می کند. بیشتر آنها مصری هستند اما این مجموعه نرم افزاری در عربستان سعودی، الجزایر، سوریه، و کویت هم در دسترس است. این وبگاه در سال ۲۰۱۲ آغاز به کار کرد. هدف این برنامه، پشتیبانی سیستمهای آموزشی ای است که با مشکل کلاسهای شلوغ و کمبود یا غیبت معلم روبرو هستند.

مصطفی فرحت، یکی از مؤسسان برنامه “با هم بیاموزیم” می گوید: «هدف اصلی طرح، حل مشکلات آموزشی است، مشکلاتی که در مصر و در دنیای اعراب وجود دارند و زیاد هم هستند. نکته مهم در برنامه “باهم بیاموزم” این است که از پدر و مادرها، دانش آموزان و حتی معلمان می خواهیم در آماده کردن محتوای ویدئوی آموزشی سهم داشته باشند. به این ترتیب در کار آموزش پیوستگی به وجود می آید: یاد می گیرید و به دیگران هم می آموزید. روح آموزش هم همین است.»

طرح “با هم بیاموزیم” در مدرسه بین المللی استعدادهای درخشان در قاهره که هزار دانش آموز دارد، به اجرا در آمده است و آموزگاران از ویدئوهای این برنامه در تدریس استفاده می کنند.

هم معلمها و دانش آموزان این مدرسه از این برنامه راضی اند. یک معلم این مدرسه می گوید: «هدف طرح “باهم بیاموزیم” این است که به دانش آموز یاد بدهد مستقل باشد. با این برنامه دانش آموز در خانه هم می تواند درس بخواند و خودش به خودش آموزش دهد. هدف دیگر افزایش اعتماد به نفس دانش آموز است.»

زیاد، دانش آموز هم می گوید: «گاهی در کلاس سر و صدا زیاد است. همکلاسی ها حرف می زنند و تمرکز از بین می رود و درس را نمی فهمید. وقتی تنها نشسته ام ویدئو را نگاه می کنم همه چیز را می فهمم.»

https://twitter.com/nafhameducation?lang=de

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آموزش کر و لالها و ترویج علوم، دو طرح آموزشی برنده جایزه نشست نوآوری در آموزش ۲۰۱۵

آدم‌ربایی و کشتار ده‌ها دانش‌آموز؛ پلیس اوگاندا به دنبال شورشیان تا خاک کنگو رفت

«دانشگاه‌های خصوصی نمی‌خواهیم»؛ دانشجویان یونان خشمگین از تصمیم پارلمان با پلیس درگیر شدند