آینده مناسبات تجاری روسیه و ترکیه در سایه فضای تنش آلود رهبران دو کشور

آینده مناسبات تجاری روسیه و ترکیه در سایه فضای تنش آلود رهبران دو کشور
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

با گذشت سه روز از سرنگونی جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه تنش لفظی میان مقامهای دو کشور همچنان ادامه دارد. آنکارا، مسکو را به فریبکاری و مقامات روسیه،

آگهی

با گذشت سه روز از سرنگونی جنگنده روسیه توسط ارتش ترکیه تنش لفظی میان مقامهای دو کشور همچنان ادامه دارد. آنکارا، مسکو را به فریبکاری و مقامات روسیه، ترکیه را به «همدستی با تروریستها» متهم می کنند.

مسکو که خواهان عذرخواهی آنکاراست، در اقدامی تلافی جویانه از اعمال یک رشته تحریم های اقتصادی علیه ترکیه خبر داده است. دیمیتری مدودیف، نخست وزیر روسیه گفت: «دولت روسیه در حال بررسی اعمال ممنوعیتها و محدودیت هایی برای ترکیه در خاک روسیه است. این محدودیتها واردات محصول٬ اجرای خدمات و فعالیت های شرکتهای ترک و دیگر موارد را شامل می شود.»

تشدید مقررات مربوط به واردات مواد غذایی و محصولات کشاورزی از ترکیه یکی از آنهاست. وزارت کشاورزی روسیه می گوید ۱۵ درصد محصولات کشاورزی وارداتی از ترکیه فاقد استانداردهای لازم است.

در مقابل، آنکارا که حاضر به عذرخواهی نیست تصمیمات مسکو را هیجانی و برخاسته از احساسات آنی ارزیابی کرده است. رجب طیب اردوغان٬ رئیس جمهوری ترکیه گفت: «تهدیدهایی وجود دارد. پروژه های مشترک ممکن است متوقف شود، اما پیوندها بین دو کشور هم قطع خواهد شد؟ آیا چنین شیوه ای در شأن سیاستمداران است؟ قبل از هر چیز٬ نمایندگان سیاسی و نظامی دو کشور باید در مورد آنچه روی داده به گفتگو بنشینند. اشتباهات باید بصورت دوجانبه جبران شود. مناسب نیست که اظهارات احساسی بیان کنیم.»

مقامهای ترکیه می گویند تنشهای موجود را به شیوه ای دیپلماتیک حل کرد. در بیانیه ای که شورای عالی نظامی ترکیه روز پنجشنبه منتشر کرده٬ آمده که نظامیان دو کشور باید تمامی تدابیر ممکن را برای جلوگیری از وقوع حوادث مشابه به کار گیرند.

ادامه تنش موجود میان آنکارا و مسکو می تواند پیامدهای اقتصادی زیانباری برای هر دو کشور به همراه داشته باشد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه واردات از ترکیه را محدود کرد

کومرسانت: روسیه علیه ترکیه تحریم اعمال می کند

روابط مسکو و آنکارا پس از سرنگونی جنگندۀ روس؛ گفتگو با نماینده ترکیه در ناتو