جشنواره «ویزا برای موسیقی» جشن چهار روزه در رباط

جشنواره «ویزا برای موسیقی» جشن چهار روزه در رباط
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دومین دوره جشنواره «ویزا برای موسیقی» در رباط، پایتخت مراکش برگزار شد. این رویدادی چهار روزه برای دست اندرکاران این صنعت از کشورهای مختلف جهان است که

آگهی

دومین دوره جشنواره «ویزا برای موسیقی» در رباط، پایتخت مراکش برگزار شد. این رویدادی چهار روزه برای دست اندرکاران این صنعت از کشورهای مختلف جهان است که برای کنسرت، آموزش حرفه ای، آشنایی و دیدارهای کاری در ساحل اقیانوس اطلس گرد هم می آیند. تمرکز این دوره فستیوال روی موسیقی خاورمیانه و شمال آفریقا است.

مدیر و موسس جشنواره درباره دستاورهای دوره اول می گوید: «بسیاری از هنرمندانی در دوره سال پیش شرکت داشتند، توانستند در رویداد های معتبر دیگری در اروپا، آمریکا و کانادا و همچنین خاورمیانه برنامه هایی اجرا کنند.» گروههای موسیقی مختلف از دریای کارائیب تا جزایر قناری در این رویداد هنرشان را عرضه کردند.

پاتریک د گرو، مدیر هنری یک فستیوال چهار روزه در بلژیک که برای دومین بار به رباط آمده است می گوید: «فکر می کنم رویدادهای مشابه در اروپا کمی تکراری و در یک حلقه محدود حرکت می کند. هر سال چهره ها و فهرست مشابه ای می بینیم. اینجا محیطی زنده و متفاوت با هنرمندان تازه با ارتباط های تازه و هنرمندانی که صحنه موسیقی را جوان سازی می کنند.» در نمایش دیگری از موسیقی جهان، شاهد کنسرت ویسلی، خواننده متولد پورت او پرنس در هاییتی و ساکن مونترآل در کانادا هستیم.

یک برنامه ریز و برگزارکننده تور و کنسرت آلمانی که تجربه شرکت در رویدادهای مشابه بسیاری را دارد در باره ویزا برای موسیقی اینطور می گوید: «در میان جشنواره های موسیقی در دنیا، معتقدم فستیوال های کوچکتر جذاب تر هستند. در جشنواره های بزرگ همه عجله دارند و فرصت صحبت کردن با شرکت کننده ها وجود ندارد. اینجا ارتباط با همکاران و شرکای حرفه ای همه چیز راحت تر و صمیمانه تر است.»

یکی از گروههای دیگر، «گاباچو ماروکونشکن» از کشورها و سبکهای مختلف بود که در سه سال گذشته صد کنسرت در شرق و غرب دنیا داشتند.

بیلی دومینگو، مدیر فستیوال جاز کیپ تاون در آفریقای جنوبی می گوید: «وقت اتحاد جنوب و شمال آفریقا است. برای کشف هنرمندان آفریقایی، به جای رفتن به فرانسه و بلژیک باید به آفریقا بیایم. هنوز چیزهایی زیادی برای کشف کردن هست و خیلی جالب است.

طی چهار روز، در «جشنواره ویزا برای موسیقی» بیش از ۶۰ گروه خلاقیت هنریشان را در رباط عرضه کردند. گزارشگر یورونیوز در پایان گزارش خود از محل جشنواره می گوید: «دومین دوره ویزا برای موسیقی بار دیگر لزوم نمایشگاه و بازار موسیقی برای شمال آفریقا را ثابت کرد. برگزارکنندگان آن امیدوارند با حمایت کافی، این رویداد جایگاه تثبیت شده ای در موسیقی جهان پیدا کند.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آلبوم مشترک دو خواننده زن مراکشی و اسپانیایی

حضور ایلهان ارشاهین، نوازنده ساکسوفون در جشنواره «ویزا برای موسیقی»

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور