نگاهی به مستند رخساره قائم مقامی درباره سونیتا علیزاده

نگاهی به مستند رخساره قائم مقامی درباره سونیتا علیزاده
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

سونیتا علیزاده در آستانه ۱۹ سالگی چهره ای شناخته شده است. او رپ می خواند و برای دفاع از حقوق زنان در کشورهای اسلامی و علیه ازدواج زودهنگام دختران در

آگهی

سونیتا علیزاده در آستانه ۱۹ سالگی چهره ای شناخته شده است. او رپ می خواند و برای دفاع از حقوق زنان در کشورهای اسلامی و علیه ازدواج زودهنگام دختران در افغانستان فعالیت می کند.

به تازگی رخساره قائم مقامی٬ فیلمساز ایرانی مستندی به نام «سونیتا» درباره زندگی این دختر افغان ساخته است که هفته پیش در جشنواره بین المللی آمستردام به نمایش درآمد و جایزه ویژه تماشاگران را نیز بدست آورد.

سونیتا که خود نیز از جمله قربانیان سنت دختر فروشی در افغانستان است می گوید: «مادرم تلاش کرد که من را مجبور به ازدواج کند. این البته به این معنی نیست که او من را دوست نداشت. او عاشق من است. او هم به زور مجبور شده بود که چشم بر این عشق ببند چون راه دیگری نمی شناخت. سنت و فقر او را به این کار وا داشته بود. اما بعدها٬ از طریق آهنگ های من بود که او هم سرانجام متوجه شد که در درون من چه می گذرد و اینکه من بعنوان یک دختر می توانم کاری بکنم و می توانم آینده ام را رقم بزنم.»

خانم قائم مقامی با سونیتا در جریان مهاجرتش به ایران آشنا شد و در حال ساخت مستندی از وی بود زمانی که مادر سونیتا برای تأمین هزینه ازدواج پسرش، تصمیم گرفت او را بفروشد و شوهر دهد.

فیلمساز ایرانی مجبور به دخالت شد و مبلغ ۲ هزار دلار به خانواده سونیتا پرداخت. وی با اشاره به این مساله می گوید: «بزرگ ترین چالش این فیلم هنگام دیدار سونیتا و مادرش رخ داد. مشکل اصلی این بود که اگر دخالت می کردم بر روند فیلم تاثیر می گذاشتم. اگر هیچ کمکی هم نمی کردم با انسانیت و رابطه انسانی چه می کردم؟ آخر مگر می شود یک گوشه نشست و فقط نظاره گر ماجرا بود؟»

آهنگ های سونیتا علیزاده به ویژه ترانه «دختر فروشی» شهرتی جهانی یافت و اندکی بعد از انتشار آن٬ وی موفق به دريافت يك بورس تحصيلی در رشته موسیقی در آمریکا شد و اکنون در این کشور زندگی می کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم چی ببینیم؟ با آثار محبوب کارگردان‌های سرشناس آشنا شوید

جوایز فیلم اروپا؛ با ۵ فیلم برتر اروپایی سال ۲۰۲۳ آشنا شوید

شمارش معکوس برای اعلام برنده جایزه «لوکس» پارلمان اروپا به فیلم برتر ۲۰۲۳ آغاز شد