مونته نگرو به ناتو می پیوندد

مونته نگرو به ناتو می پیوندد
نگارش از مسعود سالاری
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از مونته نگرو دعوت کرد تا به عنوان بیست و نهمین عضو به این سازمان بپیوندد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در دومین روز نشست

آگهی

پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو از مونته نگرو دعوت کرد تا به عنوان بیست و نهمین عضو به این سازمان بپیوندد. ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در دومین روز نشست وزرای خارجه این سازمان در بروکسل، پیوستن مونته نگرو را «آغاز یک هم پیمانی زیبا» توصیف کرد. او گفت: «عضویت مونته نگرو در ناتو برای اروپا و برای تمام هم پیمانان دیگر خوب است. پس بار دیگر به مونته نگرو خوش آمد می گوییم.»

ایگور لوکسیچ، وزیر خارجه مونته نگرو نیز گفت: «من باور دارم که این دعوت تشویق بزرگی برای همه کشورهایی است که خواهان پیوستن به ناتو هستند. این خبر خوبی برای کشورهای غرب حوزه بالکان است زیرا عضویت یک کشور دیگر از این منطقه در ناتو به معنای افزایش امنیت و ثبات در تمام منطقه است.»

روسیه گسترش هم پیمانان آمریکا در بالکان را عملی «تحریک آمیز» خوانده است. از سوی دیگر یک سناتور روس تهدید کرد که در صورت پیوستن مونته نگرو به ناتو، پروژه های همکاری میان دو کشور متوقف خواهد شد.

پیوستن قطعی مونته نگرو به ناتو منوط به تصویب نهایی پارلمان کشورهای عضو خواهد بود و در مجموع ۱۸ ماه به طول خواهد انجامید.

اخیرا کرواسی و آلبانی به ناتو پیوسته اند و با پیوستن کشور کوچک مونته نگرو، حلقه هم پیمانان ناتو در منطقه بالکان کامل تر خواهد شد. به این ترتیب صربستان، متحد روسیه، تنها کشور در این منطقه از اروپاست که خواهان عضویت در ناتو نیست.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارزیابی‌های اطلاعاتی آلمان؛ «روسیه برای حمله به بخشی از قلمرو ناتو در سال ۲۰۲۶ آماده می‌شود»

دبیرکل ناتو: مهمات اوکراین رو به اتمام است و اعضای این ائتلاف به اندازه کافی کمک نمی‌کنند

پرچم سوئد در مقر ناتو برافراشته شد