بخش هایی از زندگی پنهان زنان افغان در قاب تصویر

بخش هایی از زندگی پنهان زنان افغان در قاب تصویر
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
آگهی

نمایشگاه «بخش هایی از یک زندگی پنهان» شامل مجموعه ای از هشتاد عکس از زندگی زنان مناطق مرکزی افغانستان بعد از ظهر پنجشنبه در کابل به نمایش در آمد.

طاهره رضایی، ویگا مغربی، نیلوفر نیک پور و زهرا خدادادی، چهار زن عکاسی هستند که از کابل سفر ده روزه ای را به ولایت های بامیان، غور و دایکندی آغاز کردند تا بگفته خودشان، بخشهایی از روزمرگی پنهان زنان مناطق مرکزی افغانستان را به تصویر بکشند.

شیوه های فعالیت و حضور زنان در محیط خانه و بیرون، کار در مزرعه و خانه، تعامل با همسر و فرزندان، ارتباطات اجتماعی با همسایگان، فعالیت های گروهی زنان و شیوه های پوشش و آرایش زنان از موضوعات عکسهای این نمایشگاه یک روزه است.

زندگی در دستان زنان

صحرا کریمی، برگزار کننده این نمایشگاه به یورونیوز می گوید: «تا امروز، چهره زنان افغان در جهان همیشه با درد و رنج به تصویر کشیده است و ما در این نمایشگاه سعی کردیم جنبه های دیگری از زندگی جاری زنان افغان که پنهان مانده را به تصویر بکشیم.»

وی می افزاید: «زنان ساکن مناطق دورافتاده و فراموش شده را انتخاب کردیم تا عکسهایی از زندگی خانوادگی آنها و کار روزمره شان را تهیه کنیم. هدف از برگزاری این نمایشگاه این است که می خواهیم بگوییم زندگی در افغانستان حتی در مناطق دورافتاده همچنان ادامه دارد و این زندگی در دستان زنان به جریان می افتد.»

مهران مهدی از عکاسان شرکت کننده در این نمایشگاه به یورونیوز می گوید: «زن بودن عکاسان و ورود آنها به عمیق لایه های دنیای زنانه از ویژگیهای منحصر به فرد این عکسها است. چون عکاسان زن با نگاهی زنانه به موضوعات عکس های خود می پردازند و دید زنانه در این عکسها برجسته می شود که در نوع خود بی نظیر است.»

نگاه برابری خواهانه

فرخنده زهرا نادری از اعضای سابق مجلس نمایندگان در مراسم رونمایی از نمایشگاه «بخش هایی از یک زندگی پنهان» تاکید می کند: «پیش از این بسیاری از مواقع عکسهایی که از زنان افغان گرفته میشد توسط مردان عکاس بود و دیدگاه مردانه درباره زن افغان در این عکسها وجود داشت. دید مردانه به شکلی بود که حتی ثبت تصویر زیبایی زنانه را در سطح اشیا تقلیل می داد اما دید زنانه ای که توسط زنان عکاس در این نمایشگاه به تصویر کشیده است، نگاه برابری خواهانه را نشان می دهد.»

fragment of a hidden life

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

غارت میراث فرهنگی افغانستان؛ گنجینه‌های باستانی در ۱۶۲ مکان با بولدوزر تخریب شد

شیرین‌کاری مستخدم موزه چگونه سر از گالری آلمان در آورد؟

آثار هنرمندان گمنام و سرشناس ایرانی در نمایشگاه «بنیاد فرح پهلوی» در پاریس