نشست مهم سازمان اوپک در وین

نشست مهم سازمان اوپک در وین
نگارش از Soroush Alavi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک روز جمعه در وین، مقر این سازمان آغاز شد. سقوط شدید قیمت نفت در بازار به اهمیت برپایی این نشست افزوده و پیش

آگهی

نشست سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک روز جمعه در وین، مقر این سازمان آغاز شد.

سقوط شدید قیمت نفت در بازار به اهمیت برپایی این نشست افزوده و پیش بینی می شود وزیران نفت ۱۲ کشور عضو درباره کاهش سطح تولید این سازمان و استراتژی آن بحث و تبادل نظر کنند.

علی النعیمی، وزیر نفت عربستان سعودی گفت: «این موضوع را نشان خواهیم داد که ما آماده همکاری و کار با کسانی هستم که خواهان ثبات قیمت نفت در بازار هستند.»

بیژن نامدار زنگه، وزیر نفت ایران نیز اعتقاد دارد: «واقع بین هستم. فکر نمی کنم کشورهای عضو اوپک آمادگی کاهش سطح تولید خود را داشته باشند. تهران حق افزایش تولید نفت از زمان لغو تحریمها را برای خود محفوظ می داند.»

در بین کشورهای عضو اوپک اختلاف نظرهایی درباره کاهش و یا عدم کاهش سطح تولید این سازمان وجود دارد. ایران از جمله کشورهایی است که پس از لغو کامل تحریمهای بین المللی خواهان افزایش تولید نفت خود است.

اما کشورهایی چون ونزوئلا و یا الجزائر که از سقوط شدید قیمت نفت رنج می برند در پی کاهش سطح تولید اوپک و در نتیجه افزایش قیمت طلای سیاه در بازار هستند. قیمت نفت از ماه ژوئن سال ۲۰۱۴ تا کنون ۶۰ درصد افت داشته است.

اما کشورهای دارای نفوذ بالای این سازمان از جمله عربستان سعودی اعتقاد دارند اوپک برای از دست ندادن سهم خود در بازار نفت دنیا و رقابت با تولید نفت کشورهای غیرعضو نباید سطح تولید خود را کاهش دهد.

دالین حسن، خبرنگار اعزامی یورونیوز به مقر اوپک در وین در گزارش خود می گوید: «اکثر کارشناسان پیش بینی می کنند اوپک در سطح تولید خود تغییری ایجاد نکند. در عین حال بحث و گفتگو در این زمینه بین اعضا ادامه دارد. کشورهایی چون الجزائر و ونزوئلا با اعمال فشار خواهان کاهش سطح تولید هستند. اما سئوال اینست که آیا این گفتگوها به رسیدن به نتیجه ای که موجب رضایت همه و جلوگیری از سقوط قیمت نفت شود منجر خواهد شد؟»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عربستان تولید نفت خود را روزی یک میلیون بشکه بالا می‌برد

هزینه مسکن در کدام کشورهای اروپایی بالاترین است و بیشترین رشد قیمت خانه در کجا رقم خورد؟

ادامه کاهش واردات انرژی به اتحادیه اروپا؛ ارزش گاز وارداتی ۵۲ درصد پایین آمد