جشنواره فیلم مراکش افتتاح شد

جشنواره فیلم مراکش افتتاح شد
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مراکش٬ جمعه چهارم دسامبر٬ آغاز به کار کرد. امسال فرانسیس فورد کاپولا رئیس هیات داوران است. جما آرترتون٬ هنرپیشه ی

آگهی

پانزدهمین دوره جشنواره فیلم مراکش٬ جمعه چهارم دسامبر٬ آغاز به کار کرد. امسال فرانسیس فورد کاپولا رئیس هیات داوران است.

جما آرترتون٬ هنرپیشه ی بریتانیایی که سال ۲۰۱۲ در هیات داوران بود از اهمیت این جشنواره می گوید: «فرهنگ آفریقا آنقدر غنی و گوناگنون است که گاه اهمیت سینمای آن فراموش می شود. اهمیت این جشنواره در این است که دست اندرکاران سینما را به اینجا می کشاند. وقتی در هیات داوران بودم بخش ویژه برای سینمای بالیوود داشتیم که با استقبال زیادی مواجه شد. به نظر من٬ باتوجه به غنای فرهنگ سینمایی آفریقا باید جشنواره هایی از این دست را در دیگر کشورها نیز بسط و گسترش داد.»

فیلم Rock the Kasbah (قصبه را بلرزان) با هنرنمایی بیل مری در مراسم افتتاحیه به نمایش درآمد. قرار است در پایان این دوره جشنواره٬ به این هنرپیشه آمریکایی جایزه ی ویژه ای به پاس یک عمر فعالیت سینمایی اهدا شود. وی با اشاره به مهربانی ها و خوبی های مردم مراکش ابراز امیدواری می کند بتواند روزی برای بازی در فیلمی به اینجا بازگردد: «من مردم اینجا را خیلی دوست دارم. آنها خوب و حرفه ای هستند. نه فقط مستعد و ممتاز که متفکر هستند و همه این نکات برای من خیلی مهم و جذاب اند.»

فرانسیس فورد کاپولا٬ در مراسم افتتاحیه به حملات مرگبار پاریس اشاره کرد و اعمال خشونت علیه فرهنگ و آزادی را محکوم کرد و گفت: «این روزها مهم است که در اقصی نقاط جهان٬ با دوستان و اطرافیان مان صحبت کنیم و نشان دهیم که همانطور که سینما ما را همیشه به آن تشویق کرده برای دوستی و خلاقیت متحد هستیم.»

در شب افتتاحیه٬ میدان جامع الغناء مراکش مملو از هزاران علاقه مند به سینما بود که برای تماشای فیلم «شکارچیان روح» در فضای باز گردهم آمده بودند. بیل مری که سال ۱۹۸۴ در این فیلم ایفای نقش کرده بود٬ در این مراسم حضوری پر شور و حال داشت.

یورونیوز فرصت یافت و با این هنرپیشه باسابقه گفتگوی کوتاهی صورت داد. از او درباره تازه ترین فیلمش پرسیدیم. ماجرای واقعی دختر افغانی که در یک مسابقه تلویزیونی آوازخوانی با حریفان مرد رقابت می کند. بیل مری گفت: «باوجود اینکه فشارهای زیادی بر او بود و تهدیدش می کردند٬ این زن مثل یک قهرمان در کشورش رفتار می کند؛ می گوید ما زنان ۵۲ درصد این جامعه هستیم و حق داریم که صدایمان شنیده شود به ویژه اگر آواز باشد.»

باتوجه به حملات تروریستی اخیر در پاریس و در پی آنکه داعش مراکش را نیز به سرنوشتی مشابه تهدید کرد٬ جشنواره فیلم امسال تحت تدابیر سخت امنیتی برگزار می شود.

وقتی در نشست خبری از ژان پی یر ژونه٬ عضو هیات داوران پرسیدند که سینما مقابل اینگونه رفتار خشونت آمیز چه می تواند بکند٬ فیلسماز مشهور فرانسوی گفت: «من سی سال پیش با مجله شارلی ابدو کار می کردم. کابو و ولینسکی را از نزدیک می شناختم. حالا که می بینم چه بر سر آنها آمد٬ اگر روزی تصویری از همان شخص که نمی خواهم نامش را ببرم و شما خود می دانید منظورم کیست در سناریوی فیلمم باشد ترجیح می دهم حذفش کنم و این یعنی ترسیدن و پذیرفتن اینکه متاسفانه زور خشونت و کلاشینکوف بیشتر از دوربین و سینما است.»

خبرنگار اعزامی یورونیوز می گوید: «جشنواره فیلم مراکش در این دوره با استقبال خوبی روبرو شده و موفق شده است تعداد قابل توجهی فیلمساز جوان و بااستعداد را معرفی کند. یورونیوز جشنواره این دوره را به طور کامل پوشش خواهد داد.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟