گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک

گمانه زنی درمورد قیمت نفت پس از نشست اوپک
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

روز جمعه گذشته (چهارم دسامبر) نشست اوپک در وین برگزار شد. اعضای اوپک در نهایت تصمیم گرفتند، تولید نفت در سطح فعلی را ادامه دهند. این نشست چه تاثیری

آگهی

روز جمعه گذشته (چهارم دسامبر) نشست اوپک در وین برگزار شد. اعضای اوپک در نهایت تصمیم گرفتند، تولید نفت در سطح فعلی را ادامه دهند. این نشست چه تاثیری بر قیمت و تولید نفت در بازار خواهد داشت؟

تحلیلگران می گویند که اوپک می خواهد روی تولید کنندگان نفت از شن های نفتی (تولیدکنندگان نفت شیل) فشار بیشتری بگذارد. از سوی دیگر، با توجه به این که ذخایر موجود نفت به سطح بی سابقه ای رسیده است، گمان می رود که جنگ قیمت شدت بگیرد.

اوپک همچنان روزانه ۳۱.۵ میلیون بشکه نفت وارد بازار می کند که باعث خواهد شد هم چنان قیمت نفت پایین بماند. علی النعیمی، وزیر نفت عربستان در پاسخ به این پرسش خبرنگار یورونیوز که از او پرسید آیا برنامه ای برای هماهنگی کشورها و بازگرداندن ثبات به بازار نفت وجود دارد یا نه، گفت: «ما اعلام کرده ایم برای بازگرداندن ثبات به بازار نفت آماده ایم با هر کس همکاری کنیم.»

اما عربستان سعودی و هم پیمانان آن در خلیج فارس هم چنان اصرار دارند استراتژی حفظ سهم خود در بازار را ادامه دهند، به این امید که قیمت پایین نفت باعث شود تولید کنندگانی که هزینه تولید شان زیاد است از دور خارج شوند.

انس صالح، وزیر نفت عربستان در حاشیه نشست اوپک گفت: «هزینه تولید نفت در بعضی از کشورهای غیر عضو اوپک خیلی بیشتر از هزینه تولید در کشورهای ماست در نتیجه منطقا این وضع نمی تواند ادامه پیدا کند.»

انتظار می رود در صورت افت بیشتر قیمت نفت، اوپک تا قبل از ماه ژوئن سال آینده میلادی نشست دیگری داشته باشد.

برای اینکه بیشتر درباره نتایج نشست اوپک بدانیم با نورالدین الحموری کارشناس برنامه از ابوظبی گفتگو می کنیم.

یورونیوز: نشست اوپک جمعه گذشته جنجالی شد. ذخایر موجود نفت هم به سطح بی سابقه ای رسیده است. نظرتان درباره پیامدهای نشست اوپک چیست؟

نورالدین الحموری: «حفظ سقف تولید نفت موضوع مهمی نیست حتی از نظر قیمت نفت هم اهمیتی ندارد. علتش این است که تولید کشورهای عضو اوپک از سقف ۳۰ میلیون بشکه ای که خودشان [بطور رسمی] در آغاز سال تعیین کرده بودند، گذشته است. بعلاوه، امسال تولید نفت در ژوئن امسال به بیش از ۳۲ میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه در روز رسید. بنابراین کشورهای عضو اوپک خودشان از سقفی که تعیین کرده اند، بیشتر نفت تولید می کنند. بالارفتن سقف تولید فقط بحثی فنی است و معنیش این نیست که تولید افزایش یافته است. اگر تولید نفت از ۳۲ میلیون بشکه در روز بیشتر می شد، اوضاع تغییر می کرد.»

یورونیوز: در مورد قیمت نفت باید چه سطحی از قیمتها را زیر نظر داشته باشیم؟ پیش بینی شما برای بازار نفت و شرکتهای نفتی در دوره آینده چیست؟

نورالدین الحموری: «برای نفت خام وست تگزاس اینترمدیت، باید مراقب رسیدن قیمت ها به ۴۰ دلار برای هر بشکه باشیم که قیمت پایه است، و تا کنون قیمت ها از این سطح پایینتر نرفته اند. اما اگر این سد شکسته شود شاهد سقوط بیشتر قیمت نفت خواهیم بود. در مورد قیمت نفت خام برنت قیمت ۴۲ دلار و ۲۰ سنت، قیمت پایه است که امسال شاهدش بودیم. اگر قیمت نفت از این هم پایینتر برود فشارها بیشتر خواهد شد. اما نشانه هایی از بازگشت ثبات شبیه به آن چه در ماه اوت دیدیم، مشاهده می شود. شاید در ماه دسامبر بانک مرکزی آمریکا نرخ بهره را افزایش دهد و ثبات به بازار برگردد. در چند ماه آینده از آنجا که موجودی نفت مازاد بر تقاضا سر جایش مانده و رشد اقتصاد جهانی هم کند شده است و اوپک و کشورهای دیگر که عضو اوپک نیستند، قصد ندارند میزان تولیدشان را کاهش دهند، در نتیجه احتمال دارد قیمت نفت پایین تر برود و شاهد این باشیم که شرکت های نفتی به هم ملحق شوند و شرکت های بزرگ تر سهام شرکت های کوچک تر تولید کننده نفت شیل را بخرند.»

امارات متحده عربی در تنوع بخشیدن به اقتصاد خود در منطقه خلیج فارس پیشگام است. این کشور از سالها پیش برای استفاده از انرژی سبز و کاهش اتکا به درآمد نفت، روی چند استراتژی کار می کند. وزیر نفت انرژی امارات متحده عربی در گفتگویی که در حاشیه نشست اوپک با یورونیوز انجام داد، گفت که بحران فعلی فرصت های تازه ای را به وجود آورده است.

سهیل المزروعی، وزیر انرژی امارات متحده عربی که با بالا نگه داشتن تولید نفت توسط اوپک موافق است حتی اگر این مسئله منجر به کاهش قیمت نفت شود. وی گفت: «کاهش تولید نفت و در نظر داشتن قیمتی مشخص برای نفت، سیاست موفقی نخواهد بود. اما قیمت پایین نفت فرصتی خواهد بود برای کاهش هزینه ها و همچنین تنوع بخشیدن به اقتصاد.»

وی در پاسخ به این پرسش که آیا منظورش از بحران، بحران قیمت پایین نفت و کاهش تقضاست گفت که منظورش، بحران اقتصادی، قیمت پایین نفت و همچنین کاهش تقاضا در سال ۲۰۱۵ است.

وزیر انرژی امارات متحده عربی در بخش دیگری از سخنانش گفت که کشورش بدنبال استفاده از منابع متنوع انرژی است. وی افزود که تا سال ۲۰۲۰ میلادی، ۳۰ درصد انرژی برق در امارات متحده عربی از منابع انرژی غیر نفتی، یعنی منابع سبز که دی اکسید کربن گسیل نمی کند، یا از منابع هسته ای و منابع انرژی تجدید پذیر خورشیدی، تامین می شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نگاهی به رویدادهای اقتصادی مهم در سال ۲۰۱۵ و چشم انداز بازارها برای سال آینده

وضعیت آشفته بازارهای سهام و نفت در آستانه نشست بانک مرکزی آمریکا

سناریوهای احتمالی نشست بعدی بانک مرکزی اروپا و تاثیر آن بر بازارهای خاورمیانه