مصاحبه اختصاصی یورونیوز با وزیر انرژی امارات متحده عربی

مصاحبه اختصاصی یورونیوز با وزیر انرژی امارات متحده عربی
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

اماراتِ متحده عربی، که با چالشِ رکودِ بازار نفت روبروست، تلاش می کند تا به اقتصاد خود تنوع ببخشد و اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. سهیل المزروعی،

آگهی

اماراتِ متحده عربی، که با چالشِ رکودِ بازار نفت روبروست، تلاش می کند تا به اقتصاد خود تنوع ببخشد و اتکا به درآمدهای نفتی را کاهش دهد. سهیل المزروعی، وزیرِ انرژی این کشور، در مصاحبه با یورونیوز از راهبُرد آینده کشورش می گوید.

یورونیوز: با مسأله فعلی، یعنی قیمت نفت آغاز کنیم. با وجود اُفت شدید بهای نفت، اوپک سیاست تولید بالای خود را حفظ کرده است. آیا می توانید درباره جزئیات این تصمیم توضیح بدهید؟

المزروعی: «فکر می کنم باید با توضیحی درباره تصمیم سالِ گذشته اوپک شروع کنیم، تصمیمی مبنی بر اینکه اجازه بدهیم خودِ بازار قیمت را تعیین کند. ما تولیدکنندگانی هستیم که کمترین هزینه تولید را داریم. باید سطح تولیدمان را حفظ کنیم و از تولیدکنندگانی که تولیدشان بهای زیادی دارد پیش بیافتیم. این وضعیت معمولِ بازار است. می بینیم که تصمیم اوپک بازار را به سوی ثبات می برد. بازار، تعادل خود را پیدا خواهد کرد و انتظار داریم که سال آینده سالِ تعادل باشد. می خواهم به نتایجی اشاره کنم که اوپک از این سیاست گرفته است. بین سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ، تولیدکنندگانِ خارج از اوپک، ۲.۸ بشکه در روز به تولید خود افزودند و اگر این را با خروجی آنها در سالهای ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ مقایسه کنیم، می بینیم که تولیدکنندگانِ خارج از اوپک، مازادِ تولیدشان را ۸۸ درصد کاهش دادند. به هر حال ما مشکلی داریم و آن این است که بسیاری از پروژه های اکتشاف و استخراج به تعویق افتاده یا لغو شده است، که هزینه گزافی نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار داشته است، اگر تمامی تولیدکنندگان تصمیم به کاهشِ تولیدشان بگیرند، چه کسی نفت تولید خواهد کرد؟»

یورونیوز: شنیده ایم که در اجلاسِ اوپک اختلافی وجود دارد، نامش را تفاوت دیدگاهِ دو گروه در نشست اوپک بگذاریم. در یک سو اماراتِ متحده عربی و عربستان سعودی و در سوی دیگر ایران، ونزوئلا و الجزایر قرار دارند. چرا به پیشنهادِ ونزوئلا برای جلوگیری از اُفت بهای نفت توجهی نشد؟

المزروعی: «ما نخست دور هم جمع می شویم تا با نظرات هم آشنا شویم و بعد تصمیم بگیریم. اما در انتها، ما با هم مخالف نیستیم، نفتی هست که بیرون از اوپک تولید می شود، تولید این نفت باید کنترل شود و باید بهای استخراج مناسبی در کار باشد. نمی خواهیم به سال ۲۰۱۵ برگردیم که در آن پروژه های بسیاری لغو شد و میل به سرمایه گذاری در زمینه نفت و گاز کم بود، ما نگران این مسأله هستیم. و در اوپک، اعتقاد اعضای هر کشور با دیگر کشورها متفاوت است، اما مطمئناً ما هم حق داریم مانندِ دیگران در بازار حضور داشته باشیم.»

یورونیوز: اما این تصمیم دردناکی برای دولتهای حاشیه خلیج فارس است، بودجه بسیاری از این کشورها به نفت وابسته است، شما چطور با این تصمیم کنار می آیید؟

المزروعی: «قطع تولید به امید رسیدن به یک قیمت خاص، دیگر سیاستِ موفقی نیست. برخی از قیمتهای امروز به بسیاری از ما آسیب می رساند، اما این فرصتی است برای کم کردن از هزینه ها و پی ریزی درآمدهای اقتصادی گوناگون و رفع اتکا به نفت. در امارات متحده عربی، تنوع بخشی به اقتصاد را از سالها پیش شروع کرده ایم».

یورونیوز: این همان چیزی است که مایلم از شما بپرسم. امارات متحده عربی یکی از نخستین کشورهای حوزه خلیج فارس است که سعی کرده است به منابع درآمد تنوع ببخشد، طرح شما برای تنوع بخشی به منابع درآمدِ کشورتان چیست؟

المزروعی :«ما برای تولید برق به منابع انرژی فسیلی و گاز وابسته بودیم، اما امروز کشورِ امارات، یک سیاست متفاوت را در پیش گرفته است. در سال ۲۰۲۱ نزدیک به ۳۰ درصد برق ما با منابع سبز تولید خواهد شد، که دی اکسید کربن متصاعد نخواهند کرد، یعنی منابع غیرنفتی، چه نیروگاه های هسته ای و چه انرژی تجدیدپذیرِ خورشیدی. این سیاست، بخشی از تنوعِ اقتصادی در منابع انرژی است و همچنین بخش مهمی از تنوع اقتصاد ما است. اقتصاد ملی ما حالا با پروژه های بیشتری در صنعتِ گردشگری تنوع پیدا کرده و اکنون امارات متحده عربی در بخش پتروشیمی هم یک پایه تولیدی پیدا کرده است. پروژه هایی در داخلِ کشور داریم و در پروژه های بیرون از کشور هم سرمایه گذاری مالی کرده ایم. تنوع اقتصادی، همان چیزی است که سبب می شود بتوانیم صدور آخرین بشکه نفت را جشن بگیریم، همانطور که شیخ محمد بن زاید گفت: «می خواهیم نسلی تربیت کنیم که بتواند صدور آخرین بشکه نفت را جشن بگیرد» ما به نفت متکی نخواهیم بود، ما به اقتصادمان تنوع می بخشیم و این راهبُرد را ادامه می دهیم…»

یورونیوز: در ماه ژوئیه گذشته، شما یارانه های نفتی را کنار گذاشتید، آیا اقدامات دیگری هم برای قطع یارانه های دولتی در نظر گرفته شده است؟

المزروعی: «خب، بازار تعادل مناسبی نداشت و دولت بار شرکتهای توزیع را به دوش می کشید، باری که سنگینی آن به افزایش مصرف، آلودگی و دیگر چیزها می انجامید. ما باید از بحران بهره ببریم، این بحران فرصتهایی پیش روی ما می گذارد».

یورونیوز: منظورتان از بحران، قیمت پایین نفت است؟

المزروعی: «بحران اقتصادی و بهای پایین نفت».

یورونیوز: «تقاضای کم چطور؟»

المزروعی: «بله، در سال ۲۰۱۵ کاهش تقاضا داشتیم، پس با حذف کامل یارانه تولیدات نفتی و به کار بستن یک سیاست تازه، دست به اصلاحات بنیادین اقتصادی زدیم که به نظر من موفقیت آمیز است. کار را با اصلاحاتِ مربوط به سوخت و انواع دیگرِ انرژی ادامه می دهیم. تلاش می کنیم تا مصرف آب و برق را منطقی تر کنیم، راهبُردی در دست داریم که الان مشغول کار روی آن هستیم. نکته مثبت آن است که مصرف کنندگان در کشور با ما همکاری می کنند، چراکه سیاست ما در توضیح یک موضوع برای آنها پیرو شفافیت است، بنابراین همه در راستای تغییر الگوی مصرف با ما همکاری می کنند، چه در زمینه مدیریتِ تقاضا و چه در زمینه هزینه ها.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نخستین رآکتور اتمی امارات متحده عربی ساخته شد

تلاش برای از سرگیری همه پروازها در فرودگاه دوبی؛ چرا امارات برای بارندگی‌های شدید آماده نبود؟

سیلابی بی‌سابقه در کشور بیابانی امارات عربی متحده؛ اختلال در پروازهای فرودگاه دبی