نگاهی به مهمانان ویژه جشنواره فیلم مراکش

نگاهی به مهمانان ویژه جشنواره فیلم مراکش
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

امسال هیئتی به سرپرستی «آتوم اگویان»، کارگردان معروف، در جشنواره فیلم مراکش حضور یافت تا این جشنواره بتواند به رسم هر ساله اش از سینمای یک کشور خاص

آگهی

امسال هیئتی به سرپرستی «آتوم اگویان»، کارگردان معروف، در جشنواره فیلم مراکش حضور یافت تا این جشنواره بتواند به رسم هر ساله اش از سینمای یک کشور خاص قدردانی کند و امسال نوبت سینمای کانادا است.

«آتوم اگویان» در گفتگو با یورونیوز از تلاش سینمای کانادا برای جدا شدن از سینمای آمریکا و کسب استقلال صحبت کرد. او گفت: «فکر می کنم باید درباره سینمای کانادا صحبت کنیم، سینمای استان کِبِک می تواند هویت خودش را پیدا کند چون زبان خودش (فرانسه) را دارد. و فکر می کنم که مسأله سینمای انگلیسی زبان کانادا این است که ما به زبان آمریکا صحبت می کنیم، و تفاوتهایی که فرهنگ انگلیسی-کانادایی را از آمریکا متمایز می کند ظریف است. فیلمهایی را می توان در کانادا ساخت که ساختشان در آمریکا ناممکن است. مثلا همین فیلم تازه «به یاد آور» (Remember)، یک فیلمنامه آمریکایی دارد اما نمی توانسته در آمریکا ساخته بشود، چون رویکرد تجاری نداشته است».

«استفن دان» کارگردان جوان کانادایی با فیلم «هیولایِ گنجه» (Closet Monster) که پیشتر برنده جایزه بهترین فیلم جشنواره تورنتو شده است، در بخش مسابقه این جشنواره حضور دارد.

او معتقد است که زمان برای فیلمسازان جوان در کانادا، زمانِ مناسبی است: «به خصوص الان، با حضور کلّی فیلمساز جوان، مثلا دوستم «اندرو سیویدینو» که او هم اینجا است، و «خاویر دولان»، انگار انرژی تازه ای در کانادا جریان پیدا کرده، انگار صدای تازه ای دارد پیدا می شود، الان واقعا در کانادا بودن و فیلم ساختن خیلی هیجان انگیز است».

«فاتح آکین»، کارگردانِ ترک تبارِ آلمانی هم برای برگزاری کارگاه آموزشی دعوت شده است. از او که در سال ۲۰۱۳ هم عضو هیأت داوران این جشنواره بود، درباره اهمیت جشنواره ای مانند جشنواره مراکش با شرایط کنونی جهان پرسیدیم.

وی می گوید: «جشنواره بسیار مهمی است، مهم است که حال و هوای عربی دارد، محیطی عربی و اسلامی دارد، خوب است که به دنیا نشان دهیم … چون هر وقت صحبت از جاهایی در جهان عرب یا جهان اسلام می شود، همیشه صحبت از ترور و وضعیت بحرانی و این جور اخبار است، اما مهم است که نشان بدهیم که آثار هنری زیادی هم در این مناطق تولید می شود، شاید بیشتر … قطعا بیشتر از اخبار بحران، و من مایلم از این کار پشتیبانی کنم»

«پارک چان ووک» کارگردان معروف کره ای و برنده جایزه بزرگ جشنواره کن در سال ۲۰۰۴ نیز از دیگر مهمانان ویژه این جشنواره بود. او اعتراف می کند که خشونت جاری در فیلمهایش زاده خیالپردازی های انتقام جویانه در زندگی شخصی اوست.

او می افزاید: «تصورکردن این چیزها نوعی تمرین ذهنی و خوددرمانی است، چرا که خیالپردازی در ذهن خودتان به کسی آسیبی نمی رساند. اگر همه می توانستند این نوع از درمان ذهنی (با هنر) را در پیش بگیرند و هرچه دقیقتر، هر چه موشکافانه تر و یا هرچه واقعی تر تصور کنند که با کسانی که به آنها بد کرده اند، احتمالا چه می کردند، دنیا احتمالا جای بهتری می شد، و افراد شاید کمتر میل داشتند که خشونتشان را واقعا علیه همدیگر عملی کنند.»

امسال پانزده فیلم برای بُردن «ستاره طلایی» جشنواره مراکش با هم رقابت می کنند. برای شناختن برندگان، روز دوشنبه چهاردهم دسامبر با یورونیوز همراه باشید.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«تجربه مُد ووگ» در دوبی؛ معرفی طراحان نوظهور

هجوم هواداران به بریتنی اسپیرز در جریان سفر او به اسرائیل

آیا ارزش زنان در هند از گاو کمتر است؟